• یکشنبه / ۲۴ فروردین ۱۴۰۴ / ۰۸:۱۰
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1404012412124
  • خبرنگار : 50294

زنگ خطر ایمنی جاده‌ها و خودروهای سنگین در سنندج‌

زنگ خطر ایمنی جاده‌ها و خودروهای سنگین در سنندج‌

ایسنا/کردستان حادثه دلخراش روز شنبه ۲۳ فروردین در سنندج، بار دیگر زنگ خطر را در خصوص ایمنی جاده‌ها و خودروهای سنگین در کشور به صدا درآورد. این حادثه که در کمربندی شرقی سنندج رخ داد، منجر به جان باختن پنج نفر از هموطنانمان شد و موجی از اندوه و نگرانی را در میان مردم برانگیخت.

بر اساس گزارش‌های اولیه، علت اصلی این حادثه، نقص فنی در سیستم ترمز یک دستگاه کشنده دانگ فنگ بوده است. این موضوع، بار دیگر بحث کیفیت پایین برخی از خودروهای وارداتی و ضرورت نظارت جدی‌تر بر مراکز معاینه فنی را مطرح کرده است.

علاوه بر نقص فنی خودرو، عوامل دیگری نیز در وقوع این حادثه دخیل بوده‌اند. حضور افراد در محل کارگاه عمرانی که متأسفانه برای تفریح و اتراق در آنجا حضور داشتند، از جمله این عوامل است. همچنین، وضعیت نامناسب جاده و کمبود علائم هشداردهنده نیز می‌تواند در بروز این حادثه نقش داشته باشد.

این حادثه تلخ، بار دیگر ضرورت توجه جدی به ایمنی جاده‌ها و خودروها را یادآوری می‌کند. لازم است مسئولان مربوطه با اتخاذ تدابیر مناسب، از تکرار چنین حوادثی جلوگیری کنند.

کیومرث حبیبی، معاون عمرانی استاندار کردستان در گفت و گو با ایسنا با اشاره به حادثه اخیر در سنندج، عوامل مختلفی از جمله نقص فنی کشنده‌ها، کیفیت پایین خودروهای وارداتی و ضعف نظارت بر مراکز معاینه فنی را در وقوع این حادثه دخیل دانست و بر ضرورت تشدید نظارت‌ها و ارتقای کیفیت خودروها تأکید کرد.

کیومرث حبیبی، معاون عمرانی استاندار کردستان، با اشاره به حادثه اخیر در سنندج گفت: متأسفانه، مجموعه‌ای از عوامل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، عوامل جاده‌ای، نیروی انسانی و قوانین و مقررات، همگی در کنار هم می‌توانند منجر به وقوع حوادثی مشابه حادثه سنندج در هر جاده‌ای از کشور شوند. بر اساس گزارش پلیس راه، این کشنده از جاده مریوان به سمت پایین دچار نقص فنی در سیستم ترمز شده و وارد کارگاه عملیات عمرانی شده است.

وی افزود: اینکه آیا جاده در آن زمان زیر بار ترافیکی بوده یا خیر، محل بحث است. اما واقعیت این است که این کشنده دچار نقص فنی شده و راننده تا قسمتی از مسیر، کنترل خودرو را در دست داشته است. اما پس از آن، به دلیل حضور افراد در محل کارگاه، که متأسفانه برای تفریح و اتراق در آنجا حضور داشتند، این حادثه ناگوار رخ داد.

حبیبی با اشاره به ضرورت نظارت دقیق بر جاده‌ها و کارگاه‌های عمرانی، گفت: اگر در قسمت بالادست جاده، علائم هشداردهنده کافی وجود نداشته، چاله‌ای وجود داشته یا هرگونه نقص فنی دیگری وجود داشته است، از پلیس راه تقاضا می‌کنم که بدون هیچ‌گونه مماشاتی، راه و شهرسازی یا هر دستگاه دیگری را که در این حادثه مقصر است، متناسب با سهم‌شان جریمه کند. اما باید توجه داشت که محل وقوع این حادثه، یک کارگاه عمرانی بوده و نه یک جاده. استراحت در داخل یک ساختمان نیمه‌کاره نیز می‌تواند خطرناک باشد.

معاون عمرانی استاندار کردستان، کیفیت پایین خودروهای وارداتی، به‌ویژه برند خاصی که در این حادثه دخیل بوده است را یکی از عوامل اصلی وقوع این حادثه دانست و عنوان کرد: متأسفانه، کیفیت خودروهایی که در جاده‌های ما تردد می‌کنند، به‌ویژه این برند خاص چینی، از استانداردهای پایین‌تری برخوردار است. ما بارها شاهد بوده‌ایم که همین برند خاص در سطح کشور دچار مشکلاتی در سیستم ترمز شده است.

وی افزود: اگرچه نظارت‌های فنی بر خودروها در استان انجام می‌شود و بیش از ۲۰ مرکز معاینه فنی در این زمینه وجود دارد، اما نقص فنی می‌تواند در هر لحظه‌ای رخ دهد. با این حال، من منکر این نیستم که استاندارد فنی ما پایین است و ممکن است برخی مراکز معاینه فنی، استانداردهای لازم را رعایت نکنند.

حبیبی بر ضرورت تقویت مراکز معاینه فنی و نظارت بیشتر بر آن‌ها تأکید کرد و گفت: تقویت دفاتر فنی و مراکز معاینه فنی و نظارت بیشتر بر آن‌ها ضروری است. اما مهم‌تر از آن، ارتقای کیفیت خودروهاست. خودروهایی که حتی در شیب‌های ۳ یا ۴ درصد نیز دچار مشکل می‌شوند، نمی‌توانند ایمنی جاده‌ها را تأمین کنند.

تردد تانکرها و کشنده‌ها در جاده‌های گردشگری

معاون عمرانی استاندار کردستان در پاسخ به سوالی درباره علت عدم ممنوعیت تردد تانکرها و کشنده‌ها در جاده‌های گردشگری استان، گفت: مرز باشماق، یکی از مهم‌ترین مراکز صادراتی و ترانزیتی کشور است و اقتصاد کشور به آن وابسته است. ما نمی‌توانیم به‌ راحتی تردد کامیون‌ها را در این مسیرها متوقف کنیم. ضمن اینکه در جاده جدید مریوان، از گردنه خروسه تا پل گاران، تردد کشنده‌ها ممنوع است، اما متأسفانه تخلفاتی صورت می‌گیرد.

وی افزود: روزانه حدود ۷۰۰ تا  هزار و ۲۰۰ کامیون در این مسیر تردد می‌کنند که صادرات و واردات کشور را بر عهده دارند. ما نمی‌توانیم به راحتی این مسیر را جدا کنیم. اما باید اقداماتی برای ایمن‌سازی آن انجام دهیم. در حال حاضر، ۵ کارگاه عمرانی در این مسیر فعال هستند و وزارت راه و شهرسازی باید این پروژه را به‌طور ویژه مورد توجه قرار دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha