• سه‌شنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۴ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1404072214287
  • خبرنگار : 50130

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان اعلام کرد:

۱۰۲ دانش‌آموز نابینا و کم‌بینا در مدارس کردستان تحصیل می‌کنند

۱۰۲ دانش‌آموز نابینا و کم‌بینا در مدارس کردستان تحصیل می‌کنند

ایسنا/کردستان رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: در سال تحصیلی جاری ۱۰۲ دانش‌آموز آسیب دیده بینایی از خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی استان استفاده می‌کنند.

 اقبال خانی، امروز سه‌شنبه ۲۲ مهر در آستانه فرارسیدن روز جهانی عصای سفید در بازدید از مدرسه استثنایی توکل شهرستان سنندج و دیدار با دانش آموزان دارای آسیب بینایی اظهار کرد: در سال تحصیلی جاری ۱۰۲ دانش آموز کم بینا ونابینا در مدارس استثنایی و تحت آموزش تلفیقی - فراگیر در مدارس عادی استان مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به دسترسی نابینایان به فناوری‌های نوین زمینه ساز فرصت‌های برابر به عنوان شعار روز عصای سفید افزود: با تمرکز هر چه بیشتر جامعه نسبت به مسائل افراد نابینا و کم‌بینا و آگاه سازی جامعه می‌توان تحقق اهداف پیش رو در راستای احیای حقوق نابینایان را محقق کرد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با تأکید بر اهمیت توانمندسازی و تلفیق اجتماعی افراد دارای آسیب بینایی، افزود: پیام اصلی روز ایمنی عصای سفید، شنیدن صدای نابینایان و درک مطالبات به‌حق آنان برای دستیابی به یک زندگی سالم، پویا و شکوفا است.

خانی با اشاره به اهمیت پیشگیری از معلولیت‌ها بیان کرد: در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان تعداد ۹۲۶ نفر نوآموز به مرحله تخصصی بینایی ارجاع یافتند.

 وی اضافه کرد: از این تعداد ۲۹۸ نفر نیاز به عینک نداشتند، ۳۳۱نفر نیاز به عینک، ۱۰۸ نفر درمان آمبلیوپی، ۱۹ نفر درمان دارویی-جراحی، ۸ نفر وسایل کمک بینایی و ۴ نفر هم دارای اختلال بینایی شدید استثنایی تشخیص داده شدند.

خانی، با اشاره به اینکه آموزش و پرورش وظیفه سنگین تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی را عهده داراست، یادآور شد: آموزش‌ باید بر مبنای ظرفیت دانش‌آموزان باشد، چرا که هر دانش‌آموز نیازهای مخصوص به خودرا دارد و براساس همین نیازها باید آموزش‌های لازم را دریافت کند.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با تأکید بر توانمندی دانش آموزان آسیب دیده بینایی به عنوان توانمندترین گروه معلولان افزود: روز جهانی نابینایان، تبلور قابلیت‌ها، توانمندی‌ها و شأن و منزلت اجتماعی نابینایان است تا با بهره‌گیری از این فرصت کوتاه نگرشی مطلوب در جامعه نسبت به آنان فراهم شود.

خانی‌ با بیان اینکه نابینایان در بسیاری از قابلیت‌ها و ویژگی‌ها از بقیه افراد جامعه توانمندتر هستند و باید شرایط، زمینه و امکانات مناسبی در اختیار آنان قرار گیرد، افزود: آموزش و پرورش استثنایی با توسعه کمی وکیفی آموزش تلفیقی و فراگیر تلاش می‌کند که دانش‌آموزان نابینا و کم بینا همراه با سایر دانش‌آموزان در نظام آموزشی عادی مشغول به تحصیل شوند.

‌همزمان با گرامیداشت برنامه های روز جهانی نابینایان کارکنان دارای آسیب بینایی شاغل در اداره آموزش وپرورش استثنایی استان تجلیل شدند، همچنین رئیس این حوزه در تماس تلفنی با تعدادی از معلمان نابینا شاغل در مدارس استثنایی استان از زحمات و تلاش آنان قدردانی شد.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha