• پنجشنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۴ / ۱۴:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404012815698
  • خبرنگار : 50549

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران مطرح کرد

رفع مشکل زیرساخت‌ ناوگان حمل و نقل؛ لازمه دستیابی به بازار سرمایه ۴۰۰ میلیارد دلاری‌

رفع مشکل زیرساخت‌ ناوگان حمل و نقل؛ لازمه دستیابی به بازار سرمایه ۴۰۰ میلیارد دلاری‌

ایسنا/خراسان رضوی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به وجود مشکلاتی در مسیر اجرایی شدن پیمان تجارت آزاد با اوراسیا، گفت: امروز در واقع با مشکلاتی چون حمل و نقل و کریدورهای اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنیم و برای صادرات کالا، هنوز از مسیرهایی عبور می‌کنیم که مشکلات زیادی دارند؛ چه حمل و نقل دریایی، چه زمینی و چه ریلی و ما نمی‌توانیم با این وضعیت به هدف بازار سرمایه ۴۰۰ میلیارد دلاری‌مان برسیم.

حامد عسگری ۲۸ فروردین، در همایش «تبیین فرصت‌ها و چالش‌های توافقنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا» در محل اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: تولید می‌کنیم ولی با محدودیت‌، اما برای رفع آن‌ها باید بسیار بیشتر از تعداد فعلی که تولید می‌شود، نیرو و قابلیت‌های لازم را به کار بگیریم. لازم است مجموعه‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، با هم همکاری کنند تا بتوانیم این محدودیت‌ها را حذف کنیم یا هزینه آن را کاهش دهیم. 

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران گفت : جای تبریک به جامعه اقتصادی کشور دارد که این گام را به سمت آزادسازی برداشتیم. اگر این آزادسازی بتواند به یک رویه، مسلک و مرامی در فرآیندهای فکری، ذهنی و استراتژی کشور تبدیل شود، به نظر می‌رسد طبیعی باشد که از خود بپرسیم چرا سال‌هاست در این زمینه‌ها پیوست نداشته‌ایم؟ چرا ما تا این حد محدودیت و حتی ممنوعیت داریم؟

عسگری ضمن تحلیل محدودیت‌ها عنوان کرد: در واقع، این محدودیت‌ها، به جز فساد و ویرانی، هیچ دستاوردی برای جامعه بشری نداشته و حتی برخی از مشکلات بی‌شمار را ایجاد کرده‌ است. یادآوری می‌کنم زمانی که رئیس‌جمهور به کشورهای اروپایی سفر کردند، اشاره‌ای به این موضوع داشتم که این کشورها پس از دو یا سه جنگ بزرگ، به این جمع‌بندی رسیدند که مرزها مانع توسعه و رشد هستند و به درگیری و خصومت می‌انجامند. شاید این صحبت برای منطقه خاورمیانه زود باشد، اما حداقل مرزهای اقتصادی را با همسایگان باید بررسی کنیم.

وی ادامه داد: واقعاً مرزهای فیزیکی و محدودیت‌ها هیچ دستاورد مثبتی برای بشریت در تاریخ نداشته‌اند. بنابراین، این تبریک برای این رویداد مهم را باید با دیدی عمیق‌تر راجع به اقداماتی که در آستانه انجام آن هستیم، بپذیریم.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران به چالش‌های پیش رو پرداخت و گفت: امروز با اجرایی شدن پیمان تجارت آزاد با اوراسیا، در واقع با مشکلاتی چون حمل و نقل و کریدورهای اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنیم. ما توافقی را با کشورهای همسایه امضا کرده‌ایم، اما برای صادرات کالا، هنوز از مسیرهایی عبور می‌کنیم که مشکلات زیادی دارند؛ چه حمل و نقل دریایی، چه زمینی و چه ریلی. ناوگان حمل و نقل ما به شدت فرسوده است و ما نمی‌توانیم با این وضعیت به هدف بازار سرمایه ۴۰۰ میلیارد دلاری‌مان برسیم.

گواهی مبدأ و مشوق‌های صادراتی

وی اضافه کرد: مسئله دیگر گواهی مبدأ است که برای اجرای این توافق ضروری است. ما هنوز برای آماده‌سازی این گواهی‌ها عقب‌تر از زمان لازم هستیم و این مهم نیاز به همت و همکاری از سوی همه نهادها، به‌ویژه نهادهای استانی و مرکزی دارد.

عسگری عنوان کرد: اینکه چه مشوق‌های صادراتی داریم و بسته‌های حمایتی‌مان کجاست نیز مهم است. آیا طراحی و هماهنگی این مشوق‌ها و بسته‌ها در زمان مناسب انجام شده است؟ آیا به این مسائل اندیشیده‌ایم؟ زمانی برای صادرات به روسیه تلاش می‌کردیم و نتوانستیم به دلیل فقدان مشوق‌های صادراتی، محموله‌های بزرگ را صادر کنیم. این مسائل باید قبل از شروع فعالیت‌ها به طور جدی مد نظر قرار گیرند تا بتوانیم از توانمندی‌های صادراتی‌مان به درستی استفاده کنیم.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران گفت: لزوم داشتن تدابیر لازم برای تشویق فعالین اقتصادی به حضور سریع‌تر در بازار و مشارکت در مسائل اقتصادی یک نیاز اساسی است. در این زمینه، باید مشوق‌هایی فراهم کنیم که انگیزه‌های لازم را برای فعالان اقتصادی ایجاد کند.

وی تصریح کرد: از جمله موضوعات مهمی که باید به آن‌ها توجه کنیم، استانداردهاست. استانداردهای برخی کشورها، به ویژه روسیه با الزامات سختگیرانه‌اش، می‌تواند مانعی جدی برای صادرات کالاهای ایرانی باشد. به عنوان مثال، ما ممکن است کالاهایی داشته باشیم که برای صادرات به روسیه باید استانداردهای خاصی را کسب کنیم. عدم تطابق با این استانداردها، به ویژه برای فعالینی که تازه وارد این بازار می‌شوند، می‌تواند یک مانع جدی باشد و در نتیجه روند توسعه را به تأخیر بیاندازد.

عسگری ادامه داد: علاوه بر این، مشکلاتی وجود دارد که به زیرساخت‌های حمل و نقل ما مرتبط می‌شود. به عنوان مثال، ما اخیراً کشتی‌های جدیدی خریداری کرده‌ایم، اما همچنان بنادر ما به اندازه کافی برای خدمت به بازار سرمایه ۴۰۰ میلیارد دلاری آماده نیستند. مشکلات مدیریتی در بنادر و هزینه‌های اضافی ناشی از تخلیه و بارگیری، بر این وضعیت افزوده می‌شود و این عدم آماده‌سازی می‌تواند مانع از صادرات مؤثر شود.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران اظهار کرد: به طور کلی، مسائلی از قبیل استانداردها، ظرفیت‌سازی و زیرساخت‌های حمل و نقل نیاز به توجه و برنامه‌ریزی دقیق دارد. اگر نتوانیم این مشکلات را حل کنیم، ممکن است روند توسعه تجارت به تأخیر بیفتد و در نهایت صادرات ما نسبت به واردات افزایش نیابد. همچنین، در خصوص آموزش فعالین اقتصادی و اصلاح مراودات بانکی، هنوز نیاز به کار بیشتری داریم به ویژه در مورد نقشه راه ۵ساله توسعه تجارت با کشورهایی که توافق‌های تجاری داریم، نیاز به تدوین یک برنامه دقیق و جامع داریم.

وی افزود: اگر روشن نکنیم که چه نقش‌هایی را برای بخش‌های اقتصادی کشور در این کشورها در نظر داریم و چطور باید حرکت کنیم، تلاش‌های ما می‌تواند با چالش‌های جدی مواجه شود. در نهایت، اگر تدابیر لازم اندیشیده نشود، ممکن است با وجود رگولاتوری و قوانین جدید، نتیجه‌ای که به دست می‌آید، با انتظارات ما فاصله داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha