• سه‌شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1404020906396
  • خبرنگار : 71299

/معرفی کتاب/

پژوهشی درباره اختلال اضطراب فراگیر و دلایل آن

پژوهشی درباره اختلال اضطراب فراگیر و دلایل آن

ایسنا/ایلام در شرایطی که مدارس کمتر به بهداشت روانی دانش‌آموزان توجه دارند، کتاب پژوهشی منتشر شده از احسان سایه‌میری با بررسی متغیرهایی چون کمال‌گرایی، تنظیم هیجان و سبک‌های دلبستگی، تصویر روشنی از اختلال اضطراب فراگیر ارائه می‌دهد.

اختلالات اضطرابی یکی از شایع‌ترین مسائل روانی در جوامع امروزی هستند، اضطراب در اصل، واکنشی طبیعی و سازگارانه در برابر تهدیدات محیطی است که بدن را برای «گریز یا ستیز» آماده می‌کند اما زمانی که این اضطراب از حد طبیعی فراتر می‌رود و عملکرد روزمره فرد را مختل می‌کند، به اختلال روانی تبدیل می‌شود.

یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع اختلالات اضطرابی، «اختلال اضطراب فراگیر» یا GAD است، این اختلال با نگرانی و اضطراب مزمن و غیرقابل‌کنترل در مورد امور روزمره شناخته می‌شود و معمولاً با علائمی چون تنش عضلانی، تحریک‌پذیری، بی‌قراری و اختلال در خواب همراه است.

این کتابی علمی و پژوهشی که از سوی احسان سایه میری منتشر شده، به شکلی تخصصی به این اختلال در میان دانش‌آموزان دبیرستانی پرداخته است. این اثر پژوهشی، برای نخستین‌بار، مجموعه‌ای از عوامل روان‌شناختی تأثیرگذار بر GAD را در قالب یک مدل بررسی می‌کند.

احسان سایه میری روان‌شناس بالینی و نویسنده این کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص جزئیات این کتاب، اظهار کرد: اضطراب بخشی از زندگی همه ماست، اما زمانی که از کنترل خارج شود، به اختلالی ناتوان‌کننده تبدیل می‌شود، متأسفانه در سال‌های اخیر فشارهای روانی زیادی به‌دانش‌آموزان وارد شده و مدارس نیز پاسخگوی نیازهای روانی آنان نیستند، به همین دلیل تصمیم گرفتم پژوهشی جامع بر روی مولفه‌های مؤثر بر اضطراب فراگیر در نوجوانان انجام دهم.

وی گفت: این کتاب باتکیه‌بر یک پژوهش علمی چندماهه، عواملی مانند کمال‌گرایی، حساسیت اضطرابی، سبک‌های دلبستگی، آمیختگی فکر و عمل، تفکر ارجاعی و تنظیم هیجان را به‌عنوان متغیرهای کلیدی مورد بررسی قرار داده است.

سایه میری افزود: یکی از جنبه‌های نوآورانه این پژوهش، بررسی هم‌زمان چندین مؤلفه در کنار یکدیگر است، برخی از این عوامل نقش آغازگر، برخی تشدیدکننده و برخی نیز نقش تثبیت‌کننده اختلال را ایفا می‌کنند تاکنون پژوهشی به این جامعیت انجام نشده بود.

نویسنده کتاب تأکید کرد که باتوجه‌به شیوع بالای این اختلال و هم‌پوشانی آن با دیگر اختلالات روانی، بررسی علمی GAD می‌تواند در تدوین برنامه‌های درمانی مؤثر برای نوجوانان و دانش‌آموزان نقش مهمی داشته باشد.

وی گفت: دانش‌آموزان ستون‌های نظام آموزشی هستند و سلامت روان آن‌ها تضمین‌کننده پیشرفت جامعه است، درک بهتر عوامل مؤثر بر اضطراب، می‌تواند راه را برای مداخلات هدفمند و مؤثر هموار کند.

بااین‌حال این پژوهش ارزشمند در کنار تبیین علمی اختلال اضطراب فراگیر، به زوایای کمتر شناخته‌ شده‌ای از روان‌شناسی نوجوانان می‌پردازد و می‌تواند مرجعی مفید برای روان‌شناسان، مشاوران، معلمان و والدین باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha