• سه‌شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۲۳:۰۴
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1404020906688
  • خبرنگار : 50469

در نشست تخصصی سلامت روان در ایلام مطرح شد

دانشگاه‌ها برای حل چالش‌ها و مسائل استان ایلام راهکار ارائه دهند

دانشگاه‌ها برای حل چالش‌ها و مسائل استان ایلام راهکار ارائه دهند

ایسنا/ایلام سخنرانان نشست علمی سلامت روان در ایلام، خواستار پیوند جدی‌تر میان علم و اجرا برای عبور از بحران‌های کنونی شدند.

تاج‌الدین صالحیان سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ در نشست علمی - تخصصی سلامت روان در برنامه‌های توسعه استان ایلام و گرامی‌داشت روز روان‌شناس، که از سوی دانشگاه پیام‌ نور ایلام برگزار شد، اظهار کرد: مجموعه دولت چهاردهم و در رأس آن رئیس‌جمهور، تخصص‌گرایی و کارشناس‌محوری را سرلوحه رویکردهای خود قرار داده است و در ایلام نیز از همان ابتدا اعلام شد که علم و دانش و رهیافت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها مبنای کار قرار می‌گیرد. 

وی گفت: در همین راستا نخستین نشست‌ها با دانشگاهیان برگزار شد و در نخستین گام رؤسای دانشگاه‌ها منصوب شدند تا بتوان دانشگاه‌ها را پای‌کار مسائل استان آورد.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ایلام گفت: برای رسیدن به وحدت رویه و انسجام در استان، باید بر اشتراکات تأکید کرد و علم و تخصص می‌تواند محور اصلی این اشتراکات باشد. 

صالحیان تأکید کرد: باید در مورد این‌که مسائل و مشکلات ما راه‌حل علمی دارد، به توافق برسیم و همه در راستای رسیدن به این ادبیات مشترک و توسل به علم برای دستیابی به پیشرفت و توسعه، تلاش کنند. 

وی افزود: دانشگاهیان این ادبیات را که دانش و تخصص باید پای‌کار بیاید تا مشکلات حل شود، رواج دهند و تثبیت کنند تا بتوان گام‌های جدی در راه توسعه استان برداشت. 

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ایلام یادآور شد: دانشگاه‌ها باید به دستگاه‌های اجرایی برای حل چالش‌ها و مسائل استان راهکار دهند و در مقابل نیز بدنه اجرایی و مسئولان ارشد استان از هیچ کمکی فروگذار نخواهند کرد. 

صالحیان گفت: لازمه این کار، اهمیت‌دادن به تشکل‌ها و نظام‌های علمی درون دانشگاه و رونق‌یافتن آن‌هاست، رؤسای دانشگاه‌ها، انجمن‌های علمی را فعال و نشست‌های تخصصی را در فواصل زمانی کوتاه برگزار کنند. 

وی با یادآوری این‌که نتایج پژوهش‌ها و طرح‌های علمی و تخصصی دانشگاه‌ها به جامعه منتقل نمی‌شود، تأکید کرد: حوزه اجرا به دانش و تخصص نیاز دارد تا کارآمد شود و علم نیز باید به کار گرفته شود تا نتایج آن را بتوان دید. 

صالحیان یادآور شد جامعه و دانشگاه‌ها باید به هم متصل شوند و حلقه اصلی و واسط آن، نظامات، تشکل‌ها و انجمن‌های علمی است.

نادر شوهانی سرپرست دانشگاه پیام‌نور استان ایلام نیز در این نشست اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی ما به‌عنوان اساتید دانشگاه، مسئله سلامت روان است، دانشگاه‌ها معمولاً ماهیت پژوهشی دارند، اما نمی‌توانند در برابر سایر مشکلات جامعه بی‌توجه باشند. 

وی گفت: یکی از مباحث اصلی که امروزه در جهان مطرح است، بحث سلامت روان است. توسعه پایدار یک سری شاخص‌ها دارد که در قرن ۲۱ یکی از شاخص‌های اساسی توسعه پایدار، سلامت روان است. 

شوهانی افزود: در کشور ما و به دنبال آن در استان ایلام به دلایلی مانند برخی فرهنگ‌ها و شرایط حاکم در زمان جنگ تحمیلی، می‌طلبد که سلامت روان در این استان بیشتر مورد توجه قرار گیرد. 

سرپرست دانشگاه پیام‌نور استان ایلام گفت: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، دو سوم جمعیت جهان به شکل‌های مختلفی درگیر مسائل مرتبط با سلامت روان هستند، لذا این امر می‌طلبد بر روی این مسئله توجه بیشتری داشته باشیم، مفهوم سلامت روان در سه حوزه عاطفی، روانی و اجتماعی مطرح است. 

وی گفت: توسعه یک مفهوم چندوجهی است. توسعه شهری همواره نیازمند پیوست با سلامت روان است. در نظام برنامه‌ریزی شهری، منطقه‌ای توسعه‌یافته است که سه مؤلفه آسایش، آرامش و زیبایی را هم‌زمان با هم داشته باشد، هر سه مفهوم به طرقی با سلامت روان در ارتباط هستند. 

دکتر سیدمحمد موسوی، سخنران علمی این نشست نیز اظهار کرد: ضرب‌المثل‌ها تجربه تاریخ بشر هستند و شامل تجربیات تلخ‌وشیرین بشر می‌شوند. در برخی ضرب‌المثل‌ها در فرهنگ ما به موضوع سلامت روان اشاره شده است. اگر ما به دنبال این هستیم که یک جسم سالم داشته باشیم، باید یک ذهن سالم داشته باشیم و این در فرهنگ ما در گذشته بیان شده است. 

این روان‌شناس گفت: سلامت روان تنها به بخش خاصی اختصاص ندارد و با همه جامعه در ارتباط است. 

وی افزود: ما در استان ایلام با سه مشکل اصلی مواجه هستیم. این سه مشکل شامل فقر در تعریف و تمجید، فقر در تقدیر و تشکر؛ و انتقاد به‌موقع است.

موسوی ادامه داد: خشم ممکن است عوامل فردی، بیولوژیکی و روانی داشته باشد. برخی عوامل محیطی که منجر به خشم می‌شوند، شامل عدم توانایی در برقراری ارتباط بین‌فردی، تربیت نامناسب، داشتن یک الگوی نامناسب، محیط، محله و جامعه نامناسب، دوستان نامناسب و ساختار و منظر نامناسب شهری از جمله این دلایل هستند. برای‌ کاهش این شرایط و وضعیت، نیازمند آموزش مناسب هستیم. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha