به گزارش ایسنا، راهآهن چابهار - زاهدان به طول حدود ۶۳۴ کیلومتر با هدف ایجاد کریدور شمال - جنوب در شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی کشور و بهرهمندی از مزایای ترانزیت ریلی کشور، از طریق اتصال آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی طراحی شد. همچنین اهداف دیگر اجرای اتصال بندر شهید بهشتی چابهار (تنها بندر اقیانوسی کشور) به شبکه ریلی، دسترسی مردم چابهار، نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شبکه ریلی کشور، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی و صنایع بومی منطقه و مباحث پدافند غیرعامل است.
این خط ریلی در دو بخش شمالی و جنوبی تقسیمبندی شده که از چابهار آغاز و پس از عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شهر زاهدان منتهی میشود.
طبق گفته مجریان پروژه، قطعات آخر پروژه حدفاصل خاش تا زاهدان به طول ۱۵۵ کیلومتر در سال ۱۴۰۱ به افتتاح و بهره برداری رسیده و مابقی خط یعنی حدفاصل چابهار تا خاش نیز که طول آن به بیش از ۴۵۰ کیلومتر میرسد، پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصد دارد.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در ابتدای سال اعلام کرد که این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۴ یا نهایتا اوایل سال ۱۴۰۵ به پایان خواهد رسید.
اما وزیر راه و شهرسازی روز گذشته اعلام کرده که پروژه راه آهن چابهار- زاهدان ۸۵ درصد پیشرفت زیرسازی دارد و تلاش میشود تا پایان سال این مسیر ریلی به بهرهبرداری برسد تا این کریدور راهبردی، بهعنوان حلقه اتصال جنوب ایران به آسیای میانه و فراتر از آن، نقشی مؤثر در توسعه تجارت و ترانزیت منطقهای ایفا کند.
فرزانه صادق گفته که در چارچوب برنامه هفتم توسعه، تکمیل کریدورهای ترانزیتی و ساماندهی پایانههای مرزی با سرعت در حال پیگیری است و دولت بر ایجاد ارتباطات حملونقلی با کشورهای همسایه و منطقهای تمرکز ویژهای دارد.
انتهای پیام
نظرات