به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی در نشست صمیمی با معلمان نمونه ملی کشوری گفت: انتخاب شما به عنوان معلمان نمونه، نگاه جامعه و استانها را به شما تغییر داده و طبیعی است که انتظارات زیادی از شما داریم.
وی با بیان اینکه بازگشت شما به استانها باید دستاوردهای بزرگی برای نظام تعلیم و تربیت به همراه داشته باشد افزود: مرجعیت و جایگاه شما فراتر از یک مدرسه است و باید در سطح منطقه و استان اثرگذار باشید.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان نمونه باید دغدغههای ملی نظام تربیت را به گفتمان عمومی تبدیل کنند ادامه داد: شما راهبران اصلی تعلیم و تربیت هستید و مسئولیت شما دهها برابر سنگینتر از گذشته است.
وی از معلمان خواست به خود و مسئولیت جدیدشان متفاوت نگاه کنند.
وزیر آموزش و پرورش همچنین بر انتقال دیدگاههای عمیق معلمان به رئیسجمهور و مسئولان قوه قضائیه تأکید کرد و ادامه داد: بیان دغدغههای واقعی معلمان در حوزه تعلیم و تربیت برای تصمیمگیریهای کلان بسیار مهم است.
در ادامه این نشست ۲۴ معلم نمونه کشوری با معرفی خود به بیان نظراتشان پرداختند.
به گزارش ایسنا، وزیر آموزش و پرورش بعد از شنیدن دغدغههای معلمان نمونه کشوری، با بیان اینکه این دغدغهمندی معلم است که تمام مسائل را حل میکند گفت: تربیت را معلم رقم میزند تجهیزات و امکانات رقم نمیزند.
کاظمی با بیان اینکه معلمان وظیفهای فراتر از انتقال علم و دانش دارند افزود: تربیت یعنی ساختن انسان. امروز نگرانی این است که دانشآموز نمره ۲۰ بگیرد اما رفتاری متناسب با آموزهها ندارد، تاریخ میخواند اما دچار بحران هویت است، از درس دین و زندگی نمره کامل میگیرد، اما نماز نمیخواند.
وی با بیان اینکه امروز در نظام آموزش و پرورش با برنامه درسی حافظهمحور، کتابمحور، معلممحور و محصور در کلاس درس مواجه هستیم که غیرمهارتی است و باید آن را دگرگون کنیم به چالشهای پیش روی نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و ادامه داد: چالش منابع انسانی از نظر کمیت و کیفیت، چالش منابع مالی، چالش استانداردهای مورد نیاز، فضا، عدالت آموزشی، کیفیت آموزشی از مهمترین مسائل هستند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر از من بپرسید اساسیترین مشکل نظام تعلیم و تربیت فراتر از موضوع تحول چیست، میگویم برنامه درسی است ادامه داد: باید برنامه درسی را فعالیتمحور طراحی کنیم تا دانشآموزان درس ریاضی و دین و زندگی را تمرین و جغرافیا را تجربه کنند و اینگونه برنامه با رویکرد تربیتی باشد.
کاظمی با بیان اینکه تربیت، تغییر در رفتار است افزود: اکنون در دانش و آگاهی متوقف ماندهایم و نمیتوانیم دانش را به رفتار تبدیل کنیم.
وی با بیان اینکه بودجه آموزش و پرورش اکنون حدود ۴۸۰ هزار میلیارد تومان است ادامه داد: زمانی که سرپرست بودم، این رقم ۱۲۵ هزار میلیارد تومان بود. همان زمان به آقای رئیسی گفتم حتی اگر این عدد به هزار هزار میلیارد تومان برسد، در نتیجه تغییری حاصل نمیشود، زیرا متغیر اصلی بودجه نیست. اولویت، برنامه درسی و سپس نیروی انسانی است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون فضای آموزشی خوبی داریم اما نگرانی این است که با دانشآموزان و معلمانی بیانگیزه و نیازمند مهارت روبهرو هستیم گفت: مأموریت معلمان، تربیت است صرفاً انتقال علم و دانش نیست.
کاظمی با بیان اینکه معلم باید شأن نظارت و پدری نیز داشته باشد افزود: یعنی پیگیر وضعیت دانشآموز باشد. فقط نوشتن روی تخته و آموزش دروس کفایت نمیکند.
وی با بیان اینکه بالاترین سطح معلمی، تربیتی است و پایینترین سطح، تعلیمی است ادامه داد: نباید دغدغههای معلمان را نادیده بگیرم. یک میلیون معلم داریم اگر حتی یک درصد از آنها بیمار یا زندانی باشند با انبوهی از مشکلات مواجه خواهیم شد و باید برای رفع آنها تلاش کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه زمانی که معلم بودم، حقالتدریس هر شش ماه یکبار پرداخت میشد و حتی پول خرید یک تخممرغ را نداشتم ادامه داد: سال گذشته، حقوقها در ۲۲ اسفند پرداخت شد و پاداش معلمان را که منابع مالی مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده بود با مجوز سران قوا پرداخت شد.
کاظمی با بیان اینکه حقالتدریسها را بهروز رساندیم و اینها به دلیل اولویت یافتن آموزش و پرورش در دولت است افزود: امروز آموزش و پرورش به اولویت نخست استانها تبدیل شده است.
وی درباره برنامههای دکتر پزشکیان در حوزه آموزش و پرورش ادامه داد: این برنامهها در دو محور دنبال میشود، توسعه عدالت آموزشی از طریق محرومیتزدایی از فضاهای نامناسب از جمله جمعآوری مدارس سنگی، کانکسی و با تراکم بالای ۳۵ نفر و تکمیل پروژههای نیمهتمام است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه محور دوم، توسعه عدالت آموزشی با محوریت کیفیت و تمرکز بر معلمان است عنوان کرد: از جمله توانمندسازی معلمان در حوزه دانش و مهارتهای مورد نیاز، تقویت گروههای آموزشی و ایجاد اجتماعات یادگیری معلمان است.
کاظمی با بیان اینکه باید تحول در روشهای یاددهی و یادگیری را ایجاد کنیم اظهار کرد: این کار با فعالسازی دانشآموزان از طریق روش تدریس معکوس است. شب قبل به آنها بگوییم چه درسی دارند، گروهبندی شوند و روز بعد در کلاس درس حاضر و خودشان درس را توضیح دهند.
وی گفت: باید چیدمان کلاسها را تغییر دهیم و به دانشآموزان نقش بدهیم. با همین چند اقدام ساده، کیفیت ارتقاء خواهد یافت.
انتهای پیام
نظرات