• دوشنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1404022215670
  • خبرنگار : 71299

معلم نمونه کشوری از ایلام که موفقیت‌هایش را ناشی ازدوران کرونا می‌داند

معلم نمونه کشوری از ایلام که موفقیت‌هایش را ناشی ازدوران کرونا می‌داند

ایسنا/ایلام معلم نمونه کشوری و آموزگاری با ۲۷ سال سابقه در آموزش ابتدایی که بخشی از موفقیت‌های خود را ناشی از چالش‌ها و تجربیات دوران کرونا خود در عرصه تدریس می‌داند.

سیده سهیلا طاهری که معلم پایه ششم است، به عوامل مؤثر در فرآیند تدریس اشاره و به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: علاقه به شغل معلمی، استفاده از روش‌های نوین تدریس، و اهمیت ارتباط با والدین و جامعه محلی از جمله عواملی هستند که در موفقیت یک معلم برجسته می‌شوند.

وی همچنین به تلاش‌های خود و همکاران در دوران کرونا و نقش فناوری در آموزش اشاره کرد و افزود: تجربه آموزش مجازی چالش‌های زیادی داشت، اما فرصت‌هایی نیز به همراه داشت. یکی از مهم‌ترین این فرصت‌ها، آشنایی با فناوری‌های آموزشی جدید بود که به ما کمک کرد تا راه‌های جدیدی برای ارتباط با دانش‌آموزان پیدا کنیم.

طاهری درباره یکی از خاطرات خاص خود بعد از دوران کرونا گفت: یکی از شیرین‌ترین خاطرات من، خاطره‌ای است با عنوان «فرصت کرونا» که در جشنواره خاطره‌های معلمی مجله رشد معلم شرکت دادم و مقام دوم را به‌دست آوردم، این خاطره نه تنها به تجربه‌های آموزشی من در دوران کرونا اشاره دارد، بلکه به چالش‌ها و فرصت‌هایی پرداخته است که برای من و دانش‌آموزانم به وجود آمد.

این معلم موفق کشوری به تغییر روش‌های تدریس در آن دوران اشاره کرد و گفت: در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ بخشنامه‌ای از سوی آموزش و پرورش منتشر شد که قرار بود دوره‌ای توانمندسازی برای معلمان در زمینه تولید محتوای الکترونیکی برگزار شود. این دوره فرصت بزرگی برای من بود و بلافاصله ثبت‌نام کردم.

وی ادامه داد: استاد راهنمای ما، آقای بایرامی، همکار بازنشسته و جانباز دفاع مقدس بودند که با صبر و دلسوزی به ما آموزش می‌دادند. در این دوره که شش ماه طول کشید، هزاران معلم از سراسر کشور شرکت داشتند و ما موظف بودیم پروژه‌ای را انجام دهیم که نتیجه‌اش تولید محتوای چندرسانه‌ای برای شبکه شاد باشد.

طاهری به شب‌های سخت و تلاش‌های فراوان خود در این مسیر اشاره کرد و گفت: یکی از سخت‌ترین قسمت‌های این دوره، شب‌هایی بود که تا ساعت ۳ صبح بیدار می‌ماندم تا پروژه نهایی‌ام را آماده کنم. روزها هم مجبور بودم از ساعت ۵ صبح بیدار شوم تا همه چیز را به موقع آماده کنم، آن شب‌ها را هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنم اما وقتی متوجه شدم انتخاب شده‌ام و جزو ۲۰۰ نفر منتخب برای ارائه پروژه قرار گرفتم، تمام سختی‌ها به لحظه‌ای خوشحال‌کننده تبدیل شد.

این معلم با شوق از دستاوردهای این دوره یاد کرد و افزود: در نهایت توانستیم محتواهای آموزشی در قالب فیلم‌های درس، میکرولرنینگ و بازی‌های جذاب تهیه کنیم که در شبکه شاد بارگذاری شدند تا معلمان و دانش‌آموزان از آن‌ها استفاده کنند، این همکاری بین معلمان و استفاده از فناوری، یکی از بهترین تجربیات آموزشی من در این سال‌ها بود.

                                                                          معلم نمونه کشوری از ایلام که موفقیت‌هایش را ناشی ازدوران کرونا می‌داند                                               

طاهری سپس به تجربه‌ای جدید با گروه همکارانش اشاره کرد و گفت: در ادامه این همکاری‌ها، توانستیم کتابی بنویسیم با عنوان «مجموعه داستانی مسافران تاریخ ایران»، این کتاب در پنج جلد طراحی شده و قرار است حاصل فروش آن و نوشت‌افزارهایی که با طرح روی جلد کتاب‌ها ساخته شده‌اند، برای مدرسه‌سازی هزینه شود. این پروژه نه تنها یک دستاورد علمی و آموزشی است، بلکه برای من معنای عمیق‌تری دارد چرا که می‌دانم کاری کرده‌ایم که می‌تواند تأثیر مثبتی در جامعه داشته باشد.

وی درباره روش‌های تدریس خود گفت: یک معلم باید خلاق باشد و هنرمند، خصوصاً در مقطع ابتدایی. من بیشتر از روش‌های فعال تدریس مثل گروهی، ایفای نقش و پرسش و پاسخ استفاده کرده‌ام. همچنین تشویق دانش‌آموزان به درست کردن دست‌سازه‌های مرتبط با درس باعث می‌شود که کلاس جذاب‌تر شود.

این معلم نمونه کشور اضافه کرد: استفاده از وسایل کمک‌آموزشی ساده و در عین حال کاربردی می‌تواند اثربخشی تدریس را افزایش دهد، خلاقیت در تدریس باعث می‌شود که دانش‌آموزان درگیر درس شوند و علاقه‌مند به یادگیری بیشتر باشند.

این معلم موفق در پاسخ به این سؤال که چالش‌ها و موانع شما در مسیر تدریس چه بوده‌اند، گفت: دانش‌آموزان پس از آموزش مجازی انگیزه کافی برای یادگیری نداشتند. بسیاری از آن‌ها دچار افت در روند آموزشی شده بودند و محتوای کتاب‌ها برای آن‌ها کسل‌کننده بود. از طرفی، نظم کلاسی رعایت نمی‌شد.

وی افزود: برای غلبه بر این مشکلات، از روش‌های گروهی بیشتر استفاده می‌کنم تا دانش‌آموزان بیشتر با هم تعامل داشته باشند. همچنین سعی می‌کنم به صورت مداوم چینش میزها و نیمکت‌ها را تغییر دهم تا فضایی تازه و پویا برای یادگیری ایجاد شود.

طاهری ادامه داد: دعوت از مشاوران برای برگزاری جلسات با والدین، یکی از راهکارهایی است که توانسته در حل مشکلات آموزشی و رفتاری دانش‌آموزان مؤثر واقع شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چه توصیه‌هایی برای معلمان جوان دارید، طاهری گفت: معلمان جوان باید صبور و شکیبا باشند و از روش‌های نوین تدریس استفاده کنند. همچنین شرکت در کارگاه‌های توانمندسازی و جشنواره‌های تدریس به پیشرفت مهارت‌های آن‌ها کمک می‌کند.

طاهری درباره برنامه‌های خود پس از انتخاب به عنوان معلم نمونه کشوری گفت: مسئولیتم سنگین‌تر شده و هدفم آموزش و اشتراک‌گذاری تجربیات با همکاران است. باید بیشتر مطالعه کنم و تجربه‌های خود را با همکاران به اشتراک بگذارم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha