به گزارش ایسنا، سیدجلیل حسینی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در نوزدهمین جشنواره آموزشی که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، در سخنانی بر اهمیت نقش آموزش پزشکی در توسعه سلامت کشور و تأثیر آن بر پیشرفت جامعه تأکید کرد.
وی اظهار داشت: آموزش مستقیماً با علم، آگاهی و دانایی مرتبط است که در فرهنگ همه ادیان، به ویژه دین مقدس اسلام، به عنوان مبنای کمال و فضیلت انسان شناخته شده است.
پیوند آموزش با سلامت و پیشرفت کشور
این مقام مسئول افزود: تربیت نیروی انسانی متخصص در نظام سلامت، به عنوان یکی از مهمترین مولفههای پیشرفت کشور، در بهبود کیفیت زندگی مردم و ارتقای سلامت فردی و اجتماعی تأثیرگذار است.
وی با اشاره به اهمیت مقابله با مهاجرت نخبگان، تصریح کرد: مهاجرت نخبگان میتواند ضربه شدیدی به بنیانهای توسعه کشور وارد کند.
آموزش پزشکی و تأثیر آن بر سلامت جامعه
حسینی تأکید کرد که آموزش پزشکی به عنوان یکی از ارکان اصلی در تأمین سلامت، نه تنها موجب ارتقای کیفیت زندگی میشود بلکه باعث کاهش هزینههای تأمین سلامت نیز میشود. تمام این مسائل در نهایت بستر پیشرفت همهجانبه رفاه و توسعه پایدار را فراهم میکند.
خطرات ناشی از نقص در آموزش پزشکی
وی همچنین هشدار داد که هرگونه کوتاهی در امر آموزش پزشکی میتواند منجر به از دست رفتن جان شهروندان، تشدید بیماریها و حتی گسترش فقر و جهل شود.
وی افزود: عدم توجه به آموزش پزشکی میتواند به اتلاف سرمایههای ملی و پتانسیلهای نیروی انسانی منجر شود.
توجه به عدالت و رفع موانع در دانشگاهها
معاون وزیر بهداشت به لزوم تحقق عدالت در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: یکی از اولویتهای معاونت آموزشی وزارت بهداشت، شنیدن صدای بیصدایان و توجه به عدالت است. در واقع، دانشگاه متعلق به استاد و دانشجوست و مسئولان باید مسیر و امکانات لازم را برای پیشرفت آموزش فراهم کنند.
ضرورت اصلاح رویکردهای نادرست در دانشگاهها
وی همچنین به مشکلاتی که در برخی دانشگاهها برای اساتید و دانشجویان به وجود آمده اشاره و تصریح کرد: گاهی شاهد هستیم که صدای اساتید و دانشجویانی که خواستار اصلاح شرایط آموزشی هستند، شنیده نمیشود و با مداخلات نابجا محدود میشود. این صدا باید شنیده شود و رویکردهای نادرست اصلاح گردد.
نمونهای از عدم توجه به نظرات اساتید
حسینی در ادامه به یکی از موارد عدم توجه به نظرات اساتید اشاره کرد و گفت: قبل از شروع دوره کرونا، یکی از همکاران را به عنوان ریاست بیمارستان انتخاب کردند که با اعتراضات اساتید مواجه شد. با آغاز همهگیری کرونا و نیاز به تسریع در ساخت بیمارستانها، باید از نظرات اساتید برای پیشرفت امور استفاده میشد، اما متأسفانه این امر نادیده گرفته شد.
تأکید بر لزوم توجه به نظرات اساتید و اهمیت هوش مصنوعی در آموزش پزشکی
سید جلیل حسینی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در ادامه سخنان خود به مشکلاتی که در فرآیند امور مالی و مدیریتی دانشگاهها ایجاد شده اشاره کرد و گفت: اخبار متعدد نشاندهنده مسیر نادرست در امور مالی بود. اساتید به کرات نسبت به این موضوع اطلاعرسانی کردند؛ اما متأسفانه توجهی به نظرات خیرخواهانه آنان نشد و در نهایت با ورود سازمانهای نظارتی، برخی از اساتید از دانشگاه اخراج شدند.
توجه به نظرات اساتید برای ارتقای سطح علمی دانشگاهها
وی افزود: توجه به نظرات اساتید و نقطهنظرهای آنان در ارتقای سطح علمی دانشگاهها از اولویتهای معاونت آموزشی وزارت بهداشت است. ما درخواست جلسات مرتب و مستمر با اساتید برای پیشرفت امور دانشگاهها را داریم و امیدواریم این جلسات به صورت منظم و با حضور اساتید برگزار شود.
نقش هوش مصنوعی در آینده آموزش پزشکی
حسینی همچنین به نقش حیاتی هوش مصنوعی در تحول آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: هوش مصنوعی میتواند نقشی اساسی در تبدیل مؤسسات آموزشی ما به دانشگاههای نسل چهارم و پنجم ایفا کند. این دانشگاهها دیگر محدود به نقشهای سنتی آموزشی و پژوهشی نیستند، بلکه بر برنامهریزی، تعاملات بینالمللی و پاسخگویی به نیازهای اجتماعی تمرکز دارند.
ترکیب هوش مصنوعی با آموزش پزشکی و تیمی
وی ادامه داد: ترکیب هوش مصنوعی با آموزش تیمی و بینحرفهای، به تقویت مهارتهای کلیدی مانند تفکر انتقادی و سازگاری در نسل آینده متخصصان ما کمک میکند. این امر توانایی حل چالشهای واقعی در سیستم بهداشتی را افزایش داده و دانشجویان را برای استفاده از فناوریهای نوین در بهداشت و درمان آماده میسازد.
پیشگامی طب ایرانی در تاریخ پزشکی جهان
این مقام مسئول همچنین به پیشتازی طب ایرانی در تاریخ پزشکی جهان اشاره کرد و گفت: نباید فراموش کنیم که طب ایرانی و اسلامی در چند سده گذشته پیشگام و پیشقراول طب جهانی بوده است. در دانشکده پزشکی پاریس، مجسمهای از ابن سینا وجود دارد که نشانهای از عظمت طب ایرانی است.
جایگاه جهانی آموزش پزشکی ایران با استفاده از هوش مصنوعی
حسینی با تأکید بر ضرورت ارتقای آموزش پزشکی، اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا با ارتقای آموزش پزشکی، جایگاه شایسته جهانی خود را باز پس بگیریم. پذیرش و به کارگیری هوش مصنوعی در دانشگاههای ایران میتواند این دانشگاهها را به پیشروان نوآوری تبدیل کند و فارغالتحصیلان ما را برای ارتقای مراقبتهای سلامت از سطوح ابتدایی تا تخصصی آماده سازد.
چالشها و مشکلات نظام آموزشی سلامت
وی همچنین دغدغههای خود را در حوزه آموزش نظام سلامت بیان کرد و گفت: به عنوان مسئول آموزش در نظام سلامت، ارتقای توان علمی دانشگاهها، آسیبشناسی مشکلات و چالشهای این حوزه با استفاده از خرد جمعی و مشورت با صاحبان ایده و نظر در تمامی سطوح از اولویتهای ما است.
تقدیر از زحمات اساتید و مسئولین دانشگاه
معاون وزیر بهداشت در پایان از زحمات معاونت آموزشی دانشگاه و اساتید آن دانشگاه تقدیر کرد و گفت: از زحمات دکتر رحمتی، معاون آموزشی دانشگاه، و حمایتهای اساتید در فعالیتهای آموزشی، کسب رتبههای برتر، اعتبار بیمارستانها و جوایز مختلف تشکر میکنم. امیدوارم با طراحی عمیقتر اصول آموزش پزشکی، در راستای اهداف اعلامشده، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به سمت دانشگاه نسل چهارم حرکت کند.
بررسی تحولات در جشنوارههای آموزشی و پژوهشی دانشگاهها
سید جلیل حسینی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در ادامه سخنان خود به برخی از اساتید دانشگاهها اشاره کرد و گفت: یکی از اساتید به طور مداوم روزهای صبح به دلیل مسائل پزشکی به دانشگاه مراجعه میکرد و سپس اقدام به ثبت چندین طرح پژوهشی و مقاله میکرد. ایشان در هر جشنواره پژوهشی، هر چند سال یک بار، موفق به دریافت جوایز میشدند.
وی همچنین از استاد دیگری به نام «دکتر علی محمد ملتی»، متخصص بهداری که به دانشگاه آمده بودند، یاد کرد و گفت: این استاد از صبح تا شب در بیمارستان شهدا فعالیت میکرد و پس از آن در منزل به مشاوره میپرداخت. وی با این فعالیتها به عنوان استادیار در دانشگاه موفق شدند.
تلاش برای طراحی جشنوارههای آموزشی و پژوهشی در دانشگاهها
حسینی در ادامه گفت: وقتی به معاونت آموزشی آمدم، نخستین خواستهام از هیئت رئیسه این بود که نیمی از جشنواره پژوهشی به ما اختصاص یابد، اما با توجه به اهمیت پژوهش در دانشگاه شهید بهشتی، این درخواست با موفقیت مواجه نشد. به همین دلیل پیشنهاد شد که جشنواره آموزشی طراحی شود. این جشنواره حدود ۲۰ سال پیش با برنامهریزی ششماهه توسط معاونین آموزشی طراحی شد و پس از آن به شکلی که امروز مشاهده میشود، جشنوارههای آموزشی در سطح ملی برگزار شد.
برگزاری هجدهمین جشنواره آموزشی ملی
وی افزود: امروز شاهد برگزاری هجدهمین جشنواره آموزشی در کشور هستیم که به یک همایش کشوری تبدیل شده است. این رویداد با حضور رئیسجمهور و سه وزیر از وزارتخانههای بهداشت، آموزش و پرورش، و علوم افتتاح شد. جشنواره شامل رویدادهای مختلفی مانند صبحانه کاری، کارگاههای آموزشی، کلینیکهای مشاوره و ارائه مقالات بود.
مشارکت فعال دانشجویان و ایدههای نوآورانه در جشنوارهها
حسینی در ادامه بیان کرد: در این جشنواره، حدود هزار مقاله ارسال شد و سخنرانیهایی در زمینههای مختلف مانند یاددهی، ارزشیابی، مدیریت، رهبری و برنامهریزی درسی برگزار شد. علاوه بر این، بخش دانشجویی جشنواره با مشارکت فعال دانشجویان و ارائه ایدههای نوآورانه بسیار موفق بود. حدود هزار ایده جدید در این جشنواره مطرح شد که نشاندهنده استعداد و نوآوری در میان جوانان است.
آینده آموزش پزشکی و جشنوارههای آموزشی
معاون وزیر بهداشت در پایان اظهار داشت: این جشنوارهها، که ۲۰ سال پیش پایهگذاری شد، امروز به محلی برای ظهور جوانان باهوش و علاقهمند به آموزش تبدیل شده است. امیدواریم که این جوانان در سالهای آینده در دانشگاهها فعالیتهای بزرگی را آغاز کنند و این جشنوارهها همچنان به شکوفایی استعدادهای نوآورانه ادامه دهند.
بازنگری آییننامه ارتقا و تأکید بر انتخاب اساتید بر اساس ضوابط علمی
سید جلیل حسینی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در ادامه سخنان خود به موضوع انتخاب اساتید و بازنگری آییننامه ارتقا اشاره کرد و گفت: در سالهای آینده سعی خواهیم کرد که انتخاب اساتید را با ضوابط علمی و آموزشی دقیقتری انجام دهیم تا فعالیتهای آموزشی همانند فعالیتهای پژوهشی که امتیازات و روند مشخصی دارند، به درستی ارزیابی شوند.
وی همچنین از تغییرات جدید در آییننامه ارتقا خبر داد و افزود: خبر خوب این است که در بازنگری آییننامه ارتقا، دو لاین جدید در نظر گرفتهایم؛ یکی لاین پژوهشی و دیگری لاین آموزشی. استادانی که به آموزش اختصاص دارند، مانند آقای دکتر ملتی که به طور کامل به آموزش پرداختهاند، میتوانند با تکیه بر روشهای آموزشی، ارتقا پیدا کنند.
امکان ارتقا برای اساتید با تمرکز بر پژوهش یا آموزش
حسینی ادامه داد: از سوی دیگر، استادانی که علاقمند به پژوهش هستند، میتوانند از مسیر پژوهشی خود ارتقا یابند. این تقسیمبندی باعث خواهد شد که اساتید با تخصصها و گرایشهای مختلف در حوزههای آموزشی و پژوهشی به شکلی منظم و منطبق بر شایستگیهای خود ارتقا پیدا کنند.
این تغییرات در آییننامه ارتقا به هدف تقویت و ارتقای سطح علمی دانشگاهها و حفظ کیفیت آموزش و پژوهش در نظام آموزشی وزارت بهداشت مطرح شده است.
انتهای پیام
نظرات