• چهارشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۴ / ۰۸:۳۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1404030704057
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

برای اوقات فراغت فرزندانمان چگونه برنامه‌ریزی کنیم؟

برای اوقات فراغت فرزندانمان چگونه برنامه‌ریزی کنیم؟

ایسنا/کرمانشاه خرداد که از راه می‌رسد کم‌کم فصل اوقات فراغت دانش آموزان هم آغاز می‌شود. دانش آموزانی که قریب ۹ ماه سر کلاس‌های درس حاضر شده و حال مجالی یافته‌اند تا به آنچه به آن علاقه دارند، بپردازند.

اوقات فراغت برای هر یک از دانش آموزان معنایی خاص دارد. عده‌ای با شروع تعطیلات تابستان به اجبار یا از روی علاقه راهی بازار می‌شوند تا هم حرفه‌ای بیاموزند و هم کمک خرجی برای خانواده باشند. عده‌ای هم چشم باز نکرده راهی کوچه شده و با دوستان و هم محله‌ای هایشان سرگرم فوتبال و دوچرخه سواری و کارت بازی و... می‌شوند.

دسته‌ای هم باز یا به اجبار خانواده و یا از روی علاقه خودشان راه باشگاه‌های ورزشی یا کلاس‌های آموزشی، هنری و... را در پیش می‌گیرند تا به این شکل تعطیلات تابستان را پشت سر بگذارند و دسته دیگر هم گویی فقط با فرارسیدن تابستان فرصت بیشتری برای خواب و استراحت در خانه پیدا کرده و تا لنگ ظهر می‌خوابند و مابقی ساعات روز را هم یا پای بازی‌های اینترنتی می‌گذرانند و یا در فضای مجازی می‌چرخند.

اینکه برای اوقات فراغت تابستانه فرزندانمان چگونه برنامه‌ریزی کنیم که بهترین اثرگذاری را داشته باشد، موضوعی است که به دغدغه بسیاری از والدین تبدیل شده که یک روانشناس به این موضوع پاسخ می‌دهد.

عظیم عظیمی روانشناس در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به نقش اوقات فراغت در پرورش و رشد شخصیت کودکان و نوجوانان، گفت: برنامه‌های اوقات فراغت باید متناسب با سن، جنس و علایق افراد در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به لزوم سهیم کردن کودکان در برنامه ریزی برای اوقات فراغتشان، اظهار کرد: برنامه‌های اوقات فراغت باید به گونه‌ای باشد که فرد از انجام آنها لذت ببرد، نه اینکه از روی اجبار باشد. به واقع باید کودک برای انجام برنامه‌های اوقات فراغت داوطلب و مشتاق باشد.

وی گفت: البته در کنار نظرخواهی از خود کودکان درباره برنامه‌هایی که قرار است برای اوقات فراغتشان در نظر گرفته شود، باید از نظر متخصصین این حوزه هم استفاده کرد تا این برنامه‌ها به تناسب نیازهای رشدی کودک بوده و بتواند آن کارکرد لازم را داشته باشد.

این روانشناس برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت تابستان کودکان را هم وظیفه خانواده‌ها و هم وظیفه آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌ها نظیر شهرداری‌ها دانست و افزود: در درجه اول خانواده‌ها باید نسبت به موضوع اوقات فراغت فرزندان خود حساس باشند و به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که از این فرصت بهترین استفاده را ببرند. در کنار آن دیگر دستگاه‌ها نیز باید برنامه‌هایی را برای این زمان در نظر بگیرند.

عظیمی نقش آموزش و پرورش را در این خصوص پررنگ تر از دیگر دستگاه‌ها دانست و گفت: آموزش و پرورش فضاهایی در اختیار دارد که در فصل تابستان عموما بدون استفاده‌اند که می‌توان از این ظرفیت برای اوقات فراغت دانش آموزان استفاده کرد. دستگاه‌های دیگر همچون شهرداری‌ها هم باید در این خصوص مشارکت داشته و برنامه‌هایی را در نظر بگیرند. دیگر دستگاه‌ها نیز می‌توانند حداقل برای فرزندان کارکنان خود برنامه ریزی کنند و برنامه‌های ورزشی، فرهنگی، هنری و... برای آنها برگزار کنند.

وی افزود: باید به این موضوع نیز توجه داشت که حتما برای غنی سازی اوقات فراغت فرزندان نباید سراغ برنامه‌های گران و پرهزینه رفت، گاهی یک اردوی دسته جمعی ساده می‌تواند تاثیر خوبی داشته و به رشد خلاقیت، روحیه کار گروهی و... آنان کمک کند.

عظیمی به تاثیرات مثبت برنامه‌های مناسب فراغتی فصل تابستان در آماده شدن دانش آموزان برای سال تحصیلی جدید هم اشاره کرد و گفت: دانش آموزی که تابستان خوبی را پشت سر گذاشته و نیازهای روحی و جسمی‌اش تامین شده، با انرژی بیشتری سر کلاس درس حاضر خواهد شد. ضمن اینکه یک برنامه ریزی خوب برای فصل تابستان می‌تواند به رشد جسمی، پرورش روحی، مهارت آموزی، پرورش خلاقیت و... کودکان هم کمک کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha