به گزارش ایسنا، جمال فتحاللهی امروز(هفتم خرداد) در نشست روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور در حضور مسئولین شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، با بیان اینکه مجموعه نقش آفرینان اقتصاد دانش بنیان در استان پنج رکن هستند، اظهارکرد: مجموعه حاکمیت در استان، قوه مجریه شامل استانداری و بیش از ۸۰ هزار پرسنل در چهارده شهرستان استان، نهادهای زیرمجموعه قوه قضاییه و قوه مقننه شامل مجمع نمایندگان مجلس به همراه نهادهای عمومی غیر دولتی مانند شوراهای شهر یکی از این رکنها به شمار میروند.
وی دومین رکن نقش آفرینان اقتصاد دانش بنیان در استان را بخش خصوصی خواند و افزود: بخش خصوصی در کرمانشاه شامل صنایع و صنوف اقتصادی، اتاق تعاون با بیش از ۲۴۰۰ تعاونی فعال، اتاق بازرگانی و کشاورزی با ۹۰۰ عضو و اتاق اصناف استان با بیش از ۳۰ هزار عضو است.
رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه سومین رکن نقش آفرینان اقتصاد دانش بنیان در استان را سازمانهای مردمنهاد مانند سازمان نظام مهندسی، نظام پزشکی، نظام پرستاری و کانون وکلا برشمرد.
وی به اهمیت نقش رسانهها اشاره کرد و گفت: رسانههای جمعی نیز به عنوان یکی از ارکان نقش آفرین در نظام اقتصاد دانش بنیان استان هستند.
وی در ادامه نظام آموزش عالی استان را رکن پنجم و محور اصلی اقتصاد دانشبنیان معرفی کرد و افزود: مراکز آموزش عالی و پژوهشی، هم در تولید دانش صریح و هم در تبدیل دانش ضمنی به فناوری، نقش کلیدی ایفا میکنند.
رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه با تاکید به ضرورت همکاری همه ارکان علم و فناوری استان گفت: انتظار میرود دانشگاهها به عنوان محور اصلی و چهار رکن دیگر در کنار آن، دست به دست هم دهند تا زمینه توسعه علم و فناوری استان فراهم شود.
وی همچنین به چالش موازیکاری در نهادها و اتاقهای فکر استان اشاره کرد و پیشنهاد تشکیل شورای علم و فناوری استان را برای همافزایی و ساماندهی این مجموعهها مطرح کرد.
فتحاللهی درباره نقش علم و فناوری در تولید ملی استان نیز افزود: کرمانشاه با داشتن ۲.۴ درصد جمعیت کشور و ۱.۵ درصد تولید و مساحت، در جذب جمعیت نقش چشمگیری داشته، اما سهم آن از تولید ملی کمتر از سهم جمعیت است که توسعه علم و فناوری میتواند این نقیصه را جبران کند.
وی گفت: پراکندگی ظرفیتهای علم و فناوری استان نیز نیازمند توجه ویژه در سطح ملی است.
باید امید، انگیزه و اعتماد را به نخبگان بازگردانیم
در ادامه این نشست، حجت الاسلام و المسلمین محرابی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاههای استان نیز با بیان اینکه دین اسلام یک دین کاملا اجتماعی، عملگرا، عقلانیت گرا، علم گرا و تمدن ساز است، اظهارکرد: به همین جهت است که حکومت اسلامی و نظام جمهوری اسلامی شکل گرفته و به تبع آن چشماندازهای کشور در بعد علمی و سندجامع علمی تدوین شدهاست.
وی افزود: در این نظام قرار است که پیشرفتها توسط جامعه نخبگان در حوزههای مختلف صورت گیرد تا به تمدن نوین اسلامی دست پیدا کنیم.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان تصریح کرد: همچنین هر حکومتی که بخواهد ماندگار باشد، علاوه بر حقانیت و درستی نیازمند کارآمدی است.
وی اضافه کرد: برهمین اساس است که مقام معظم رهبری روی عرصه مسائل اقتصادی، دانش بنیانها و پیشرفتهای علمی کشور تاکید دارند، تا نظام کارآمدی خود را حفظ کند.
محرابی در ادامه به تدوین سند جامع علمی کشور هم اشاره کرد و گفت: هر سندی برای اینکه بخواهد تحقق پیدا کند باید زمینههایی برای آن فراهم شود که برای این سند نیز میدان دادن به نخبگان و جلوگیری از مهاجرت آنها، بازگرداندن امید و انگیزه و اعتماد به نخبگان با تقویت صداقت در گفتار و عمل به تعهدات از سوی مسئولین، شایسته سالاری و عبور از جناح پرستی، پرهیز از افراط و تفریط در عرصه سیاست و دین باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه افراطی گری در دین و سیاست آسیبزاست، افزود: باید به گفتمان شهید بهشتی بازگردیم که براساس آن جمهوریت و اسلامیت را در کنارهم و بدون تناقض تعریف و تقویت میکرد.
بالاترین آمار شرکتهای دانش بنیان در غرب کشور را داریم
در ادامه این نشست سیامک آزادی رئیس پارک علم و فناوری استان با بیان اینکه نظام برنامهریزی کشور با نظام توزیع منابع همراستا نیست، اظهارکرد: در حال حاضر ارتباط لازم بین این دو بخش وجود ندارد و این مسأله یکی از چالشهای اصلی در مسیر تحقق اهداف سند جامع علمی کشور است.
وی در توضیح این مشکل به یکی از رویههای رایج در تخصیص منابع اشاره کرد و گفت: در دستگاههای اجرایی، یک قاعده وجود دارد که اگر استان مبلغی را تأمین کند، وزارتخانه نیز معادل آن تخصیص میدهد. این موضوع در ظاهر منصفانه است، اما در عمل باعث میشود استانهای برخوردار که توان بیشتری در تأمین منابع دارند، بهره بیشتری نیز ببرند. در حالی که این روش با عدالت منطقهای سازگار نیست.
رئیس پارک علم و فناوری استان در ادامه با اشاره به وضعیت کرمانشاه در زمینه مهاجرت نخبگان، افزود: کرمانشاه سومین استان کشور در نرخ مهاجرت نخبگان است. یکی از دلایل اصلی این موضوع، نبود زیرساختها و منابع لازم برای فعالیت نخبگان است. این در حالیست که استان ظرفیتهای مهمی در حوزه اقتصاد دانشبنیان دارد.
وی در ادامه به ظرفیتهای شرکتهای دانشبنیان استان اشاره کرد و گفت: حداقل ۳۰ محصول دانشبنیان در کرمانشاه تولید میشود که تنها تولیدکننده آنها در کشور هستیم و در صورت توقف تولید، کشور نیازمند واردات خواهد شد. با این حال، استان از نظر زیرساخت و پشتیبانی تجهیز نشده است.
آزادی با اشاره به جایگاه کرمانشاه در حوزه علم و فناوری غرب کشور، اظهار کرد: با وجود اینکه از نظر تعداد شرکتهای دانشبنیان در بین استانهای غربی پیشتاز هستیم و ۱۰۰ شرکت دانشبنیان فعال داریم، اما این عدد نسبت به جمعیت استان کافی نیست و باید به حدود ۲۳۰ شرکت برسد.
وی افزود: بیش از ۷۰ درصد این شرکتها از مرحله تولید نمونه اولیه عبور کردهاند و اکنون وارد فاز تولید صنعتی شدهاند، اما زیرساخت لازم برای توسعه این مرحله وجود ندارد. لذا سند جامع علمی کشور باید به این موضوع توجه ویژهای داشته باشد.
رئیس پارک علم و فناوری استان تأکید کرد: اگر قرار است عدالت در توزیع منابع تحقق یابد، باید جسارت تصمیمگیریهای متفاوت وجود داشته باشد. بهعنوان مثال، لازم است در یک سال خاص، بودجه تجهیز استان کرمانشاه دو برابر استانهای برخوردار مانند اصفهان در نظر گرفته شود تا عقبماندگیها جبران شود.
وی گفت: اگر نتوانیم فاصله بین ظرفیتهای واقعی استان با تخصیص منابع را پر کنیم، همچنان از اهدافی که برای آن سند علمی کشور تدوین شده، فاصله خواهیم داشت. امروز بیش از همیشه نیازمند یک بازنگری جدی و عملیاتی در نحوه اجرای این سند هستیم.
لزوم بازنگری در معیارهای سنجش کیفیت آموزش عالی استان
در ادامه خلیل جلیلی معاون جهاددانشگاهی استان کرمانشاه نیز با تاکید بر اهمیت بازنگری در معیارهای سنجش کیفیت آموزشی، گفت: نسبت استاد به دانشجو نباید تنها ملاک ارزیابی کیفیت آموزش باشد.
وی با اشاره به کیفیت آموزش در موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی استان گفت: این موسسه با حدود ۲۰۰۰ دانشجو و کیفیت بالا نشان داده که کیفیت آموزشی را باید فراتر از شاخصهای کمی مانند نسبت استاد به دانشجو سنجید.
وی افزود: دانشگاه رازی به عنوان متولی نظارت میتواند ارزیابیهای کیفی را انجام دهد تا موسسات غیرانتفاعی در کنار دانشگاههای دولتی رشد کنند.
معاون جهاددانشگاهی خواستار توجه به شاخصهای جامعتر ارزیابی کیفیت آموزشی شد و تاکید کرد که این معیارها باید مبنای سیاستگذاریهای آموزشی استان قرار گیرد.
انتهای پیام
نظرات