به گزارش ایسنا، فرهاد زمانی در حاشیه بازدید خبرنگاران از روند ساخت خط ده مترو با بیان اینکه خط ده مترو در طرح تفصیلی شهر تهران دیده شده و پیشرو در شروع عملیات اجرایی در بین ۴ خط جدید متروست، گفت: پروژه خط ۱۰ مترو مناطق ۱تا ۵ و۲۲ را با ۴۷ کیلومتر و ۳۵ ایستگاه پوشش میدهد.
وی با بیان این خط مترو بار ترافیکی خط ۲ و ۴ را کم میکند، افزود: بنا داریم خط ۱۰ مترو در بخش غربی را تکمیل کنیم که ۲۱ ایستگاه در ۲۹ کیلومتر مسیر دیده شده و در بخش شرقی نیز ۱۴ ایستگاه خواهیم داشت که در ۷ ایستگاه، تبادل خواهد داشت.
زمانی ادامه داد: حفاری خط ۱۰ متروی تهران به صورت ۱۰۰ درصد مکانیزه و با استفاده از TBM خواهد بود که پنج دستگاه تعبیه شده و در حال حاضر یک دستگاه در کارگاه دریاچه چیتگر فعال است و دستگاه دوم نیز تا فصل پاییز وارد شفت جنت آباد میشود که از جنت آباد کار خود را شروع و از ایستگاه نمایشگاه بین المللی خارج میشود و معمولا دستگاههای حفار بعد از ۵ کیلومتر حفاری نیازمند اورهال هستند.
سرپرست خط ۱۰ متروی تهران با تأکید بر اینکه همزمان کار ساخت ایستگاههای متروی شهدای خلیج فارس، ساحل، موج، اتریش، المپیک، کوهسار و سردار جنگل را شروع کردیم، گفت: زمین بسیاری از ایستگاههای دیگر نیز تملک شده و برخی از این زمینها حتی به پیمانکار نیز تحویل داده شده است.
وی با اشاره به توان داخلی در ساخت مترو و با بیان اینکه پشتیبانی، راهبری و... دستگاههای حفار توسط پرسنل و اپراتورهای داخلی است که در عمق ۲۰ تا ۴۰ متری در زیر زمین تهران مشغول کار هستند، گفت: دستگاه حفار تی.بی.ام یک دستگاه خارجی است؛ اما به جرأت میتوانم بگویم که ۷۰ الی ۸۰ درصد قطعات تی، بی.ام توسط شرکتها و تکنسینهای داخلی ساخته میشوند.
زمانی در مورد زمان افتتاح خط ۱۰ مترو با بیان اینکه در صورت تأمین منابع بخش غربی خط ۱۰ مترو از ایستگاه ملکی تا نمایشگاه بینالمللی به طول ۲۹ کیلومتر با ۲۱ ایستگاه در طول سه سال ساخته خواهد شد، گفت: اما براساس برنامهریزیها در نظر داریم تا سال ۱۴۰۶، ۵ کیلومتر از خط ۱۰ و ایستگاه دریاچه چیتگر تا کوهسار را با ۶ ایستگاه به بهرهبرداری برسانیم.
وی در مورد هزینههای ساخت مترو نیز با بیان اینکه هزینههای ساخت دو برابر شده است، ادامه داد: پیش بینی میشود حدود سه سال تا بخش غربی این خط تکمیل شود.
زمانی با بیان اینکه اولویت حوزه ترافیک شهرداری تهران به بخش غربی معطوف است، تاکید کرد: بنابراین میبینید که از این قسمت عملیات اجرایی آغاز شده و امیدوارم به شرط تأمین منابع به زمانبندی تکمیل خط برسیم. قطر حفاری ایستگاه دریاچه ۹ متر و ۱۵ سانتی متر است که بعد از لاینینگ به ۸ متر و ۱۵ سانتی متر میرسد. وقتی دستگاه از ایستگاه جنت آباد خارج شود، کار نصب قطعات بتنی کف و روسازی خط مترو آغاز میشود که بعد از این اتفاق ۱.۵ تا ۲ متر سطح بالا میآید.
انتهای پیام
نظرات