• شنبه / ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1404031005986
  • خبرنگار : 71955

هشدار؛ نمرات آزمون‌های نهایی دانش‌آموزان بین ۸ تا ۱۰ است/ ۴۰ درصد ابتدایی‌ها مهارت‌ خواندن و نوشتن استاندارد را ندارند

هشدار؛ نمرات آزمون‌های نهایی دانش‌آموزان بین ۸ تا ۱۰ است/ ۴۰ درصد ابتدایی‌ها مهارت‌ خواندن و نوشتن استاندارد را ندارند
عکس تزئینی است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در آزمون‌های نهایی، نمرات دانش‌آموزان بین ۸ تا ۱۰ و میانگین کشوری نیز در همین حدود است گفت: این فقط زنگ خطر نیست، بلکه خود خطر است.

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی نویدادهم در نشست هم‌اندیشی فعالان و جهادگران عرصه آموزش در مناطق محروم با بیان اینکه امروز بیش از یک‌سوم مدارس کشور به همت خیرین ساخته شده‌ است گفت: در غیر این صورت ما همچنان با مدارس چندنوبته دست و پنجه نرم می‌کردیم.

وی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش اکنون با چالش جدی کیفیت آموزشی و عدالت در دسترسی به آموزش مواجه است، پیشنهاد کرد همان‌گونه که مشکل فیزیکی مدارس با مشارکت مردم حل شد، می‌توان از ظرفیت خیرین برای ارتقاء کیفیت و عدالت آموزشی نیز بهره گرفت.

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش، با اشاره به تجربیات سه دهه اخیر در حوزه مدرسه‌سازی اظهار کرد: حدود ۳۰ سال پیش در همین ساختمان و مجموعه سازمان نوسازی، بحثی مطرح شد که با توجه به نیاز فزاینده آموزش‌وپرورش به فضای فیزیکی و رشد جمعیت دانش‌آموزی، چگونه می‌توان با منابع محدود این نیاز را پاسخ داد؟.

وی با بیان اینکه نتیجه آن جلسات این شد که جریانی تحت عنوان خیرین مدرسه‌ساز پایه‌گذاری شد تا با مشارکت مردم، مشکل فضای فیزیکی آموزش‌وپرورش حل شود ادامه داد: خوشبختانه مردم نیز با تمام توان لبیک گفتند و امروز بیش از یک‌سوم مدارس کشور با مشارکت خیرین ساخته شده‌اند.

وی با بیان اینکه اگر این مشارکت نبود، قطعاً امروز با کلاس‌های چند نوبته و حتی چهار یا شش نوبته روبه‌رو بودیم عنوان کرد: تجربه گذشته نشان داد که مشارکت مردمی می‌تواند گره‌گشای آموزش‌وپرورش باشد.

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش، به موضوع کیفیت آموزشی اشاره کرد و گفت: اکنون با پدیده تلخ دیگری مواجه هستیم؛ وجود مدرسه، مدیر و دانش‌آموز، اما نبود کیفیت. علیرغم تمام تلاش‌ها و زحمات معلمان و مدیران، خروجی سیستم آن چیزی نیست که انتظار می‌رود.

وی به برخی آمارهای نگران‌کننده اشاره و اظهار کرد: در آزمون‌های نهایی، نمرات دانش‌آموزان بین ۸ تا ۱۰ و میانگین کشوری در همین حدود است؛ این فقط زنگ خطر نیست، بلکه خود خطر است.

وی با بیان اینکه در آزمون بین‌المللی تیمز و پرلز حدود ۴۰ درصد از دانش‌آموزان ابتدایی، مهارت‌های پایه‌ای خواندن و نوشتن را به حد استاندارد ندارند، با اشاره به وضعیت ریاضی دانش‌آموزان گفت: سال گذشته نمره ریاضی دانش‌آموزان شرکت‌کننده در آزمون دانشگاه صنعتی شریف حدود ۶ یا ۷ بود که در رسانه‌ها نیز بازتاب وسیعی داشت.

وی همچنین با تأکید بر اهمیت عدالت آموزشی افزود: تفاوت معناداری بین استان‌ها، مناطق مختلف، و مدارس دولتی و غیردولتی وجود دارد که نمود آن در نتایج کنکور، پذیرش در رشته‌های برتر، و مدارس سمپاد دیده می‌شود.

نوید ادهم با اشاره به فعالیت‌های کمیسیون یاری گفت: کمیسیونی راه‌اندازی کردیم که به موضوع کیفیت‌بخشی در آموزش‌وپرورش می‌پردازد. در این کمیسیون با حضور جمعی از اساتید، خیرین و کارشناسان، اقدامات متعددی آغاز شده است.

وی افزود: برگزاری دوره‌های توانمندسازی معلمان و مدیران در استان‌های مختلف، مانند سیستان و بلوچستان، برای ارتقاء مهارت‌های تدریس، یکی از اولویت‌هاست. توسعه کتابخانه‌های مدارس و آموزش مهارت خواندن به معلمان دوره ابتدایی برای ارتقاء سواد پایه نیز در حال اجراست.

ادهم اظهار کرد: گسترش پیش‌دبستانی و پیوند مدارس توانمند با مدارس مناطق نیازمند از دیگر محورهای مهم کاری ماست.

نوید ادهم با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ وزارت آموزش‌وپرورش با استفاده از ۲۰ شاخص، ۴۴۹ منطقه آموزشی کشور را رتبه‌بندی کرد که از این میان، در آن زمان ۶۰ منطقه زیر میانگین کشوری قرار داشتند ادامه داد: اکنون با بررسی جدید، این عدد به حدود ۱۰۰ منطقه رسیده است.

وی با بیان اینکه برای ارتقاء این مناطق، نیازمند مشارکت همه‌جانبه مردم، خیرین و گروه‌های جهادی هستیم گفت: مدرسه‌سازی مترادف با ساخت ساختمان نیست. مدرسه یعنی ساختمان، معلم، دانش‌آموز، مدیر، محتوای درسی، نظام تعلیم و تربیت که باید این نگاه را در جامعه گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه سازمان نوسازی مدارس میدان‌دار ساخت فضاست اظهار کرد: در حوزه کیفیت، میدان‌دار باید وزارت آموزش‌وپرورش باشد. خیرین هم باید در این بخش نقش‌آفرینی کنند.

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه امروز آرامش نسبی در حوزه فضای فیزیکی داریم، اما بحران کیفیت و عدالت آموزشی، نیازمند تصمیم و اقدام ملی است عنوان کرد: از همین‌جا دست یاری به‌سوی خیرین، نهادهای مردمی و نیروهای جهادی دراز می‌کنیم تا نسل آینده را نجات دهیم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت، بر لزوم تقویت نقش دانشگاه فرهنگیان در اجرای سند تحول بنیادین تأکید کرد و خواستار مشارکت بیشتر نهادهای مردمی در ارتقای کیفیت آموزش کشور شد.

وی با اشاره به وجود یک نقشه راه روشن برای آموزش و پرورش افزود: خوشبختانه امروز آموزش و پرورش کشور دارای سند تحول بنیادینی است که مورد تأیید مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دولت قرار دارد، اما در مرحله اجرا، همچنان با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم.

نوید ادهم با بیان اینکه اجرای این سند نیازمند مشارکت همه‌جانبه است، ادامه داد: از گروه‌های جهادی درخواست می‌کنیم که بیش از گذشته به کمک آموزش و پرورش بیایند. شما عزیزان می‌توانید در بسط عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی‌یادگیری نقش مهمی ایفا کنید.

وی دانشگاه فرهنگیان را نقطه‌ کانونی این تحول دانست و افزود: دانشگاه فرهنگیان باید محور ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش باشد. تقویت این دانشگاه و گسترش ماموریت‌های آن به سایر بخش‌ها می‌تواند به پیشبرد اهداف سند تحول کمک کند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش همچنین به اهمیت خدمات مشاوره‌ای در مدارس اشاره کرد و گفت: برخی گروه‌های جهادی حاضر تمرکز خود را بر ارائه خدمات مشاوره‌ای، تحصیلی و تربیتی قرار داده‌اند، این‌گونه فعالیت‌ها نه تنها برای دانش‌آموزان، بلکه برای توانمندسازی معلمان نیز بسیار اثرگذار است.

نوید ادهم با بیان اینکه آموزش و پرورش نهادی حاکمیتی است اما اجرای کیفی برنامه‌ها، بدون مشارکت بخش‌های مردمی و جهادی ممکن نیست، از گروه‌های حاضر خواست تا در هماهنگی با آموزش و پرورش، فعالیت‌های خود را در مناطق نیازمند هدفمند کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
دیروز ۱۳:۴۷

کار ها را به درس خواندگان واقعی بسپارید

avatar
امروز ۱۱:۳۲

سیستم نمره دهی کیلویی فقط صرف اینکه دانش آموز نباید مردود بشه و از حق به اصطلاح خودشون جامانده از تحصیل نشن . منتج به دستاوردی درست نشد . من به عنوان یک دبیر وقتی میبینم دانش آموز براش مهم نیست درس خواندن واقعا حسرت میخورم .آخرشم میشه این

avatar
دیروز ۱۳:۵۰

یا دانش آموزان کم هوش شده اند یا معلمها تدریس بلد نیستند یا روش تدریس اشتباه است. وقتی درس خواندن محدود به زمان حضور در کلاس 4-5 ساعت بشود و تکلیف خانه نباشد، والدین شریک آموزش نشوند ساعات آموزش و درگیری فکری دانش آموز با درس و یادگیری کم می شود.

avatar
دیروز ۱۵:۲۵

وقتی ارزش یابی مقطع ابتدایی شده توصیفی و معلم عملا نمیتونه دانش آموزی که ضعیف هست رو تکرار پایه بزنه نتیجه این میشه.

avatar
امروز ۱۳:۱۲

چرا دوران دهه۶۰ومدارس دهه۷۰زمانیکه حتی۰٫۵نیم نمره هم معلمان«جدی،سخت گیرومتعهد»به دانش آموزان هیچ ارفاقی نمی کردنددرعین حال٪۹۰نوددرصددانش آموزان آن زمان معدل ممتازوبالای۱۶شانزده داشتند؟

avatar
دیروز ۱۴:۲۶

چیز عجیبیه بچه های ایران اینقدر بد شدن هر سال همین اتفاق می‌افتد که یهو میگن درس بچه های ابتدایی ضعیف شده🫤

avatar
دیروز ۱۴:۳۸

ماشاالله اونقدر نهاد فرهنگی در تقسیم بودجه زیاده که اموزش وپرورش از اخر اول میشه ولی در پاسخگویی فقط اموزش وپرورش!!!!!!!!

avatar
دیروز ۱۴:۴۴

وقتی مدیر و اولیای دانش آموز دست معلم رو میبندن.نتیجه از این بهتر نمیشه.وقتی دانش آموز که رغبتی به درس نداره و میگه به زور پدر مادر میاد مدرسه.یا اون دانش آموز بیش فعال که سر جاش نمیتون بشینه و تمرکز نداره و در خانه هم نمیخونه در نتیجه چیزی بلد نیست

avatar
دیروز ۱۵:۴۲

وقتی حقوق یکساعت معلم با بیست و چهار سال سابقه در سال ۱۴۰۴ کمتر از صد هزار تومانه از بچه هاتون چی توقع دارید

avatar
دیروز ۱۵:۲۱

خواهش میکنم اگر پیام ما ب چشم و گوش مدیر و مسئول مربوطه میرسه الطفا مدارس دولتی بیشتری بسازین مدارس غیر دولتی مث علف هرز هرجا رشد کردن توی ی خیابون سه چارتا غیر دولتی هست..باهزینه های گزاف تومدارس دولتی ی کلاس با ۴۰ دانش اموز معلم چطور میتونه خوب اموزش بده

avatar
دیروز ۱۵:۲۳

تومدارس دولتی توی هرکلاس ۴۰ دانش اموز نوشته معلم چطور رسیدگی کنه بهمه کسی یاد گرف گرفت نگرفتم ک هیچی اگ مدارس دولتی بیشتر بشن کلاس ها بیشتر بشن معلم ها بیشتر بشن تعداد بیاد پایین سطح اموزشی ام بهنر میشه

avatar
دیروز ۱۶:۳۷

وقتی امتحان نهایی پایه پنجم و پایه نهم فعلی حذف شد نتیجش این می شه که دانش آموزانی داریم که سواد روخوانی کتاب و جدول ضرب رو تو پایه نهم ندارن!!!!!

avatar
دیروز ۱۸:۴۲

وقتی مادرها بشن معلم بچه هاشون نتیجه همین میشه دیگه. وقتی تعطیلی ها بخاطر آلودگی هوا و نبود انرژی زیاد بشه نتیجه اش میشه همین

avatar
دیروز ۱۸:۴۸

باسلام اگر دنبال حل کیفیت اموزشی وخروجی آموزش وپرورش هستید لطفا لطفا معلمان دلسوز رو استخدام بفرمایید نه معلمی که اول شماره تلفنش رو میده که بیاید کلاس خصوص..

avatar
دیروز ۱۹:۲۱

باید در آموزش باز نگری شود واینکه معلم ها مثل قدیم دل نمی سوزاند اینکه این فضای مجازی برای بچه که کمتر به درس اهمیت میدی ند

avatar
دیروز ۱۹:۳۰

حالا باز هم وضعیت سواد خوب است چون از دهه های ۵۰،۶۰ در ادارات و نهادها و امورات جامعه هستند

avatar
دیروز ۲۰:۵۲

یا کتاب ها مشکل دارد یا معلمان تدریس نمیکنند یا آزمون هاتون از کتاب و تدریس فراتر است البته با سخت گیری های بی مورد

avatar
دیروز ۲۱:۰۴

بیشتر بیسوادی دانش آموزان برای اینه که معلمها برای راحتی کار خودشون فقط امتحان کتبی میگیرن و پرسش شفاهی ندارن که تو کلاس ،درس برای دانش آموزان دیگه تکرار بشه. برای همین فقط نوشتن کلمه رو یاد میگیرن نه معنی رو متوجه میشن و نه تلفظ درست کلمات رو.

avatar
دیروز ۲۱:۰۷

سلام وقتی که حقوق معلم های رسمی بالا رفت وطرح رتبه بندی فعال شد و کسانی که حتی علاقه به معلمی ندارند چون چهارماه تعطیلی وکلی تعطیلی های وسط سال ، واردآموزش و پرورش می شونددیگرمشخص است

avatar
دیروز ۲۱:۴۱

سلام تازمانی که1 دست و زبان معلم و مدیر بسته باشد دانش آموز ترسی نداشته باشد 2 کتاب درسی قابل فهم نباشدوتکلیف خانه نباشد این میشه کلاس هفتم ضرب در را بلد نهیشه

avatar
دیروز ۲۱:۵۱

خب سوالات خارج از کتاب که میارن همینه

avatar
امروز ۰۷:۳۲

ظلم می کنید به بچه ها اونا مستعد هستن می خواید چی رو ثابت کنید ؟ کنکور رو 4سال زودتر آوردید .تو خونه ها استرس افسردگی دیگه چی می خواهید ازمون

avatar
دیروز ۲۳:۳۳

جناب وزیر محترم خبر ندارید که دانش آموزان دبیرستان و هنرستان هم 40 درصد در مهارت خوانداری و نوشتاری لنگ می زنند ابتدایی که جای خود دارد. تمام این مسائل دلیل بر این نیست گه آزمونهای نهایی به شدت تحلیلی و درحد خیلی مشکل باشد.چاره ای قابل اجرا بیندیشید.

avatar
امروز ۰۹:۰۰

سلام حصور محترم اموزش وپروش من متولد ۴۸ هستم هنوز تمام دوروس ابتدایی را حفظ هستم این چه نوع تدریس و مفاهیمی بوده که در ذهن بچه ها حک شده

avatar
امروز ۱۳:۳۰

دقیقافرقش اینجاست که شمابارآمده وتربیت شده درخانواده ومدرسه ای هستیدکه اولیاءمعلمان سخت گیرومتعهدودلسوز میگفتنداگرفرزندم خبط وخطای اخلاقی سرزدیاتنبلی کرد،هر تنبیه که لازمه،معلمان صاحب اختیارهستند!الان دوستی خاله خرسه هست

avatar
امروز ۱۳:۳۹

لطفاً نظر من ۱۸ ساله که پارسال تحصیلم تموم شد رو بخونید : یکی از بزرگترین مشکل سیستمون این هست که درس ها به روز نیست ، ۳۰ الی ۴۰ ساله همین روش پیش میریم، دوم سرمایه گذاری نکردید ،

avatar
امروز ۲۰:۳۰

بچه های امروز علاقه ای به درس ندارند ،،ارایش و کاشت ناخن و شنییون دوست دارن،،جامعه مشکل داره ،گناه معلمها چیه ؟