• چهارشنبه / ۱۴ خرداد ۱۴۰۴ / ۰۱:۰۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1404031308795
  • خبرنگار : 71553

تدوین برنامه "گذر ملی" برای توسعه ترانزیت

تدوین برنامه "گذر ملی" برای توسعه ترانزیت

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از تدوین برنامه "گذر ملی" برای توسعه ترانزیت خبر داد و گفت: در برنامه هفتم توسعه باید ۵۰ میلیون تن ترانزیت داشته باشیم که ۱۰ میلیون تن آن ریلی و ۴۰ میلیون تن جاده‌ای است و رسیدن به این میزان ترانزیت نیازمند توسعه زیرساخت‌هاست.

علیرضا افخم در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه بحثی به نام "گذر ملی" داریم که برای اولین بار در تاریخ برنامه‌های کشور به ترانزیت اهمیت زیادی داده شده است، اظهار کرد: در این برنامه مجموعه آیین‌نامه‌ها دیده شده است و دولت خودش را مکلف کرده که آیین‌نامه‌های تشویقی برای بخش خصوصی بنویسد تا تجار علاقه‌مند شوند بارهایشان را از ایران عبور دهند.

وی افزود: در سال اول بعد از شروع برنامه هفتم توسعه باید این آیین‌نامه نوشته می‌شد که تقریبا نهایی شده و در فرآیند اعلام هیات دولت است. البته اطلاع داریم که پیش‌نویس آن آماده شده و در روزهای آتی به امضای مقام عالی وزارت خواهد رسید و تصویب می‌شود.

معاون دفتر برنامه و بودجه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه در این آیین‌نامه مزایایی برای بخش خصوصی، تجار و کشورهایی که کالا حمل می‌کنند دیده شده است، تصریح کرد: مثلا اینکه بار با سرعت بهتری بدون نگهداری و بازرسی‌های اضافه کالا وارد و به همان شکل خارج شود. دیگر اینکه در برنامه هفتم توسعه قرار شده پنجره واحد خدمات باشد و در پایانه مرزی ۱۹ سازمان متفاوت از بخش‌های مختلف گمرک، وزارت راه وشهرسازی، مرزبانی و... مکلفند زیر نظر یک بخش باشند و در یک جا تاییدیه بگیرند که اگر اجرایی شود فرآیند کارها تسریع بخشیده می‌شود و قرار است وزارت راه و شهرسازی این تکلیف را انجام دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: معمولا تجار از مسیرهایی عبور می‌کنند که تردد در آن مسیر راحت‌تر باشد و اگر تجار مسیر را کوتاه‌تر ببینند قطعا آن را برای عبور کالاهای خود انتخاب می‌کنند.

افخم همچنین در پایان اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه قرار شده ۵۰ میلیون تن ترانزیت داشته باشیم که ۱۰ میلیون تن آن ریلی و ۴۰ میلیون تن نیز جاده‌ای است. هر سال هم عدد مشخصی دارد. سال گذشته قرار بود ۱۶ میلیون تن ترانزیت جاده‌ای باشد که از آن عدد عبور کرد و ترانزیت ۱۷ میلیون تن محقق شد ولی نکته مهم این است که تحقق ترانزیت سال به سال سخت‌تر می‌شود، زیرا نیازمند توسعه زیرساخت‌ها از جمله راه، کیفیت راه و منابع است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha