• چهارشنبه / ۱۴ خرداد ۱۴۰۴ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404031409168
  • خبرنگار : 50549

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی:

شخصیت کاریزمایی امام باید در قشر معلم هم وجود داشته باشد

شخصیت کاریزمایی امام باید در قشر معلم هم وجود داشته باشد

ایسنا/خراسان رضوی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: شخصیت کاریزمایی امام راحل باید در دو قشر معلمان و روحانیون وجود داشته باشد که این رمز پیروزی است.

حسین امامی‌راد ۱۴ خرداد، در نشست مشترک اعضای شورا و روسای ادارات آموزش و پرورش خراسان رضوی با حضور وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در حوزه تعلیم‌وتربیت و آموزش‌وپرورش، اگر بارها شرایط فراهم شود که به گذشته برگردم، با افتخار شغل معلمی را انتخاب می‌کنم. این باور قلبی من است.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر آموزش‌وپرورش باید یک سر و گردن از همه وزرا بالاتر باشد، چون آموزش مقوله‌ای مهم و سکانداری دستگاه تعلیم‌وتربیت جایگاه ویژه‌ای دارد. خوشحالیم که امروز هم نگاه آقای دکتر پزشکیان، نگاهی ویژه به آموزش‌وپرورش است و از این بابت وزیر آموزش‌وپرورش نیز پشتوانه خوبی دارند.

وی عنوان کرد: شاید سلایق در برخی موارد متفاوت باشد، که طبیعی است، اما وزیر آموزش‌وپرورش فعلی سطوح مختلف آموزش‌وپرورش را طی کرده‌اند و اشراف کامل به این حوزه دارند. چنین افرادی را کم داشتیم. در وزارت آموزش‌وپرورش، کسی که سطوح مختلف را طی کرده باشد، اگر کسی اشراف داشته باشد، بخشی از نگرانی‌های ما را برطرف می‌کند.

امامی‌راد بیان کرد: در آموزش‌وپرورش کسانی هم بوده‌اند که حتی بدیهیات این حوزه را نمی‌دانستند که این اشکال بوده است؛ آموزش‌وپرورش دستگاه تأثیرگذاری است و باید حساسیت ویژه‌ای نسبت به آن وجود داشته باشد.

وی با اشاره به سالروز رحلت امام، گفت: این بعد از شخصیت امام که به درد ما معلمان می‌خورد، این است که در کنار ابعاد دیگر که رمز پیروزی انقلاب بود، همراهی مردم در کنار ایشان بود. علاوه بر این، شخصیت کاریزمایی امام نیز هم در پیروزی انقلاب، هم در استمرار و ادامه انقلاب تأثیرگذار بود. نفوذ ایشان در دل‌ها، در دل پیر و جوان، مانند جد بزرگوارشان رسول‌الله(ص) بود. امام نه اینکه معصوم باشد اما پرتویی از معصومین داشتند.

امامی‌راد اضافه کرد: حتی بین افرادی که شاید میانه‌ای با نظام و انقلاب نداشتند، نفوذ امام فراوان بود. شاگردان امام نیز همین تأثیر را داشتند. مشابه این تأثیرات را در تشییع پیکر سردار سلیمانی دیدیم؛ بسیاری از افرادی که شاید حجاب کاملی نداشتند، عکس این سرباز امام و رهبری را در دست داشتند و از درون گریه می‌کردند. این نفوذ امام در دل‌ها بود.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: این شخصیت کاریزمایی برای ما معلمان هم باید باشد. به نظر من، دو قشر در این نظام باید این نفوذ در دل‌ها را داشته باشند، اول معلمان و دوم روحانیون؛ این رمز پیروزی است.

وی افزود: تأثیر این نفوذ را در یک جمله می‌گویم؛ یکی از شاعران در خاطراتش می‌گوید: «در کنار ساحل، سمت جنوب بودم که خبر رحلت امام را شنیدم و همانجا تحت تأثیر قرار گرفتم.» بهترین سوگ‌ سرودهایی که داریم از این شاعر است. این شاعری بود که شاید تشییع هیچ شهیدی نرفته بود، اما درباره امام می‌گوید: «ما به جسم شهدا گریه نکردیم، مگر می‌توانیم به جان شهدا گریه کنیم؟» تعبیر «جان شهدا» را برای امام به کار برده است که ناشی از نفوذ امام در دل‌ها بود.

امامی‌راد افزود: این توفیق یعنی کاریزما بودن را ما معلمان باید داشته باشیم. رئیس اداره، مدیر اداره باید نفوذ در دل‌ها داشته باشد تا تأثیر کارش و پیشرفت آن بیشتر شود. حتماً مدیر مدرسه و معلم باید نفوذی در دل همکاران و دانش‌آموزان داشته باشند تا تأثیر واقعی داشته باشند.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» است. یکی از بهترین مصادیق مشارکت، سرمایه‌گذاری و جهاد مدرسه‌سازی است که امروز محور جلسه شورای آموزش‌وپرورش یکی از پر تأثیرترین شوراهاست.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: شورای آموزش، شورایی است که تصمیماتش لازم‌الاجرا و پر تأثیر است.

وی در خصوص اسناد بالادستی در نظام مقدس جمهوری اسلامی عنوان کرد: در کنار قانون اساسی، اسنادی وجود دارد که برخی سند و برخی نقشه‌راه هستند؛ مثل بیانیه گام دوم انقلاب که از سال ۱۳۹۸ مقام معظم رهبری فرمودند و سیاست‌های ابلاغی ایشان. برخی اسناد ویژه دستگاه‌ها هستند، مانند سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش که مخصوص دستگاه تعلیم‌وتربیت است و در سال ۱۳۹۰ رونمایی شد.

امامی‌راد بیان کرد: این سند بالادستی رونمایی شد که به سند مشهد نیز معروف است. برای اجرای آن هنوز لنگ می‌زنیم و حتماً از آقای دکتر کاظمیان درخواست داریم که در اجرای بخش‌های به زمین مانده این سند اهتمام ورزند تا به افق‌های روشن تعلیم‌وتربیت برسیم. این اسناد بالادستی، مجموعه قوانین و دستورالعمل‌هایی هستند که لازم‌الاجرا بوده و به توفیقات تعلیم‌وتربیت کمک می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افتخار خدمتگزاری داریم. دو ظرفیت ویژه برای آموزش‌وپرورش وجود دارد، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری و فراکسیون فرهنگیان که هر دو می‌توانند تأثیرگذار باشند. خوشبختانه استاندار خراسان رضوی اشراف به مباحث دارند و تأثیر کمیسیون‌ها را می‌دانند. خواهش ما این است که از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha