حمید طراوتی در گفتوگو با ایسنا در رابطه با اهم مسائل محیط زیست استان خراسان رضوی اظهار کرد: موضوع مهم در استان خراسان رضوی، آب است. امسال با احداث تعدادی چاه، آب شرب تامین شد اما معلوم نیست تا سال دیگر این موضوع دوام آورد، دیگر نمیتوان بیشتر از این چاه حفر کرد، زیرا فرونشست زمین در خراسان درجه یک شده است. دشت مشهد و نیشابور فرونشست کرده و این موضوع به سمت شهر حرکت کرده که خطرناک است.
وی با اشاره به انتقال آب از هزارمسجد به مشهد بیان کرد: مبحث انتقال ۳۰ میلیون متر مکعب آب هزارمسجد به مشهد بسیار کار پرهزینهای است و این آب خیلی گران تمام میشود، کما اینکه مردم هزارمسجد مخالف این کار هستند، عمده افراد هزار مسجد کشاورز هستند که نسبت به این امر مخالفت دارند و عملیات مهندسی به طور دقیق طراحی نشده است.
این فعال محیط زیستی با اشاره به اوضاع وخیم در کشف رود تصریح کرد: در کشف رود از فاضلاب برای کشت و زرع استفاده میشود و باید تدبیر بزرگتری اندیشید و نیاز است سیاست کلان ما نسبت به آب و به دنبال آن توسعه و جمعیت تغییر پیدا کند، جمعیت مشهد در حال افزایش است و در مشهد ۲ میلیون زائر و ۱ میلیون ۶۰۰ نفر حاشیهنشین داریم که باید برای آنان فکری اندیشید.
طراوتی با بیان اینکه آلودگی هوا در مشهد زیاد است، گفت: ما فیلتری برای ورود اتومبیل به مشهد نداریم، همچنین وسیله نقلیه عمومی زیادی نیست و اگر ماشین نباشد با مشکل مواجه خواهیم شد. ما نیازمند قطار برقی، یعنی تراموا هستیم. باید الگوی مناطق پیشرفته را مدنظر قرار دهیم، تهران اکنون به بنبست خورده و رفت و آمد در شهر غیر ممکن شده است. گسترش موتورسیکلت نیز زندگی را مختل کرده است.
وی با اشاره به عمده چالشهای مشهد بیان کرد: مشهد چالشهای زیادی دارد که باید همه آنها را با هم دید، یکی از مشکلات آب و دیگری جمعیت و رویکرد ما نسبت به آن است، نیاز داریم برخی کشاورزیها تعطیل شود و مسئله دیگر محیط زیست شهری و آلودگی هوا است. موضوع دیگر کمربند جنوبی است که عدهای میخواهند جاده جدید در آنجا ایجاد کنند. مسکن و گرانی نیز از جمله موضوعات دیگر ماست.
این فعال محیط زیستی در رابطه با ارتفاعات جنوبی مشهد بیان کرد: ارتفاعات جنوبی مشهد تنها منطقه دستنخورده است که تصمیم داشتند در آن قسمت جاده بسازند، جاده را ایجاد کرده و قصد داشتند سه راهی طرقبه به طرق برای تردد راحت ماشین را متصل کنند که برای این امر ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده و تشکلها اعتراض کردند، جلسات زیادی برگزار شد که تلاش شد و در نهایت به این نتیجه رسیدند که آنجا ظرفیت محیط زیستی ندارد.
طراوتی ادامه داد: برای راحتی حرکت اتومبیل از طرق به طرقبه نباید این همه هزینه کنیم، آن قسمت حیات وحش و چشمه دارد و نباید آن را ویران کنیم. با بررسیهای موجود این کار متوقف شد، اما دو طرف آن قسمت جاده توسط عدهای خریداری شده بود که توقف این پروژه سبب ناراحتی آنان شد. عدهای در شهرداری به این کار علاقمند هستند و به دنبال عملی کردن این امر رفتهاند که کار اشتباهی است.
وی با بیان اینکه در نقطه بحران قرار داریم، تصریح کرد: مهمترین مسئله در محیط زیست ما این است که ما در نقطه بحرانی محیط زیست هستیم. باید سیاست خود را تغییر اساسی دهیم، باید کارهای قدیم را ادامه ندهیم و از افراد جدید دعوت کنیم که بررسی کرده و نظر دهند. در برنامهریزی اصطلاحی به نام تقدم راه رفته داریم، چون راهی رفته شده و هر مقام جدید آن را ادامه میدهد در صورتی که ما نیاز به راه جدید داریم.
این فعال محیط زیستی بیان کرد: سیاست شهر ما طبق سابق است ولی باید این اندیشه کنار گذاشته شود، باید شهر جوری شود که امکان پیادهروی بیشتر شده و تردد اتومبیل کنار گذاشته شود، هرچه تردد اتومبیل را توسعه دهیم مصرف بنزین و ترافیک را زیاد کردیم. از نظر سیاستهای کلی چارهای نیست، باید سیاستهای اقتصادی در خیلی از زمینهها عوض شود و نیاز به بررسی صنایع است، صنایع آببر کنار گذاشته شود و در آنهایی که مزیت نسبی داریم سرمایهگذاری شود.
انتهای پیام
نظرات