به گزارش ایسنا، دکتر فاطمه اقبالیان گفت: این پایشها که از آغاز سال ۱۴۰۴ با مشارکت کارشناسان ستاد وزرارتخانه و همراهی کارسناسان دانشگاههای علوم پزشکی و مراقبین سلامت و بهورزان اجرا شد، نشان داد که هماهنگی میانبخشی و پیگیری دلسوزانه، میتواند سطح توجه به سلامت دانشآموزان را بهطرز محسوسی ارتقا دهد.
اقبالیان با اشاره به اجرای برنامههای نوآورانه آموزشی و غربالگری و برگزاری جشنوارههای دانش آموزی و پایش الکترونیک سلامت دانشآموزی که موجب پوشش مراقبت بالای ۸۰ درصدی در گروه هدف دانش اموزان شده و طرحهای مداخله در بحرانهای روانی-اجتماعی همچون نماد در برخی استانها، افزود: این اقدامات، الگوهایی موفق برای تعمیم به سراسر کشور هستند.
وی همچنین از حضور مؤثرتر متخصصانی نظیر دندانپزشکان، کارشناسان تغذیه و سلامت روان در مراکز جامع سلامت، بهعنوان عاملی برای افزایش دسترسی دانشآموزان به خدمات ضروری نام برد.
رئیس اداره سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چالشهای شناساییشده در این پایشها گفت: کمبود مراقبین سلامت در مدارس، ضعف برنامههای مقابله با سوءتغذیه و چاقی، و کمبود آموزشهای تخصصی برای مراقبین در حوزههای بلوغ و سلامت روان، از جمله مواردی است که نیاز به اقدام فوری و بازنگری سیاستها دارد.
وی تأکید کرد: حل این چالشها بدون تقویت تعامل بین وزارت بهداشت و آموزش و پرورش ممکن نیست.
اقبالیان تحول دیجیتال در نظام سلامت مدارس را یک ضرورت دانست و افزود: گسترش سامانههای پایش آنلاین سلامت و اتصال اطلاعات میان وزارتخانهها، ابزار کلیدی برای تصمیمگیریهای دقیقتر و سریعتر در حوزه سلامت دانشآموزان خواهد بود.
وی در گفتوگو با وبدا اظهار کرد: تمرکز بر پیادهسازی یافتههای این پایش در سال تحصیلی پیشرو، گامی اساسی در جهت تضمین سلامت و پویایی نسل آینده کشور است. تعهد ما، ارتقای پاسخگویی، عدالت در دسترسی به خدمات، و بهرهبرداری از دادههای واقعی برای بهینهسازی سیاستهاست.
انتهای پیام
نظرات