به گزارش ایسنا، شرکتهای خودروسازی مرسدس بنز و بیامدبلیو برای جلوگیری از کمبود قطعات حاوی فلزات خاکی کمیاب، با تامینکنندگان مذاکره میکنند و بیامدبلیو ذخیره برخی اقلام را بررسی میکند.
در همین حال، شرکت فورد موتور اعلام کرد که عبور برخی قطعات از فرآیند تایید چین برای صادرات عناصر خاکی کمیاب، زمان بیشتری میبرد و در برخی موارد، هزینههای فروش افزایش خواهد یافت.
«شری هاوس»، مدیر ارشد مالی فورد، چهارشنبه در یک کنفرانس صنعتی در نیویورک گفت: این فقط به سیستمی که بسیار سازمانیافته است، فشار وارد خواهد کرد. او گفت: این کنترلها به این معنی است که خودروسازان باید قطعات یا راههای جایگزین برای تامین منابع پیدا کنند. شرکت خودروسازی فورد، ماه گذشته به دلیل کمبود عناصر خاکی کمیاب، مجبور شد کارخانهای در شیکاگو را که خودروی شاسیبلند «اکسپلورر»( Explorer) تولید میکرد، به مدت یک هفته کامل، تعطیل کند.
چین در آوریل در پاسخ به تعرفههای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، کنترلهایی را بر صادرات عناصر خاکی کمیاب اعمال کرد که تهدیدی برای اختلال در عرضه جهانی مواد کلیدی مورد استفاده در تولیدات فناوری پیشرفته، از خودروهای برقی گرفته تا سلاح، محسوب میشود.
خودروسازان به عناصر خاکی کمیاب مانند تربیوم برای موتور خودروهای برقی نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر از عناصر در خودروهای احتراق داخلی مانند سنسورها و سیستمهای الکترونیکی استفاده میشوند. چین بر بازار فرآوری این مواد تسلط دارد.
فشار احتمالی بر عناصر نادر خاکی، با بحران جهانی نیمههادیها که تولید خودرو را در پی همهگیری ویروس کرونا مختل کرد، قابل مقایسه است.
طبق گزارش بلومبرگ، «جان مورفی»، تحلیلگر خودرو از بانک آمریکا، چهارشنبه در رویداد انجمن مطبوعات خودرو به خبرنگاران مستقر در دیترویت گفت: این یک مشکل اساسی برای صنعت است که مانند سایر شوکهای عرضه، بسیار سختگیرانه هستند و به سرعت راهحلهایی پیدا خواهند کرد. او گفت: اگرچه بعید است که باعث توقف فوری تولید شود اما اگر این مشکل حل نشود، با گذشت زمان به یک مشکل بسیار پرهزینه تبدیل خواهد شد.
در حالی که خودروسازان معمولا فلزات خاکی کمیاب را مستقیما خریداری نمیکنند، تامینکنندگان اصلی از آنها در موتورهای الکتریکی و سیستمهای هیبریدی که به خودروسازان تحویل داده میشود، استفاده میکنند.
انتهای پیام
نظرات