داوود آبیان در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: اردیبهشت تا میانه پاییز بهعنوان فصل اوج سفر به زنجان شناخته میشود و در همین راستا عمده برنامههای حوزه گردشگری استان بهمنظور جذب گردشگر در این بازه زمانی متمرکز شده است.
وی با بیان اینکه رویکرد استان بر استفاده از ظرفیتهای بالفعل گردشگری متمرکز شده است، گفت: یکی از مهمترین پتانسیلهای گردشگری زنجان، گردشگری مذهبی است، بهویژه مراسم دسته حسینیه اعظم زنجان در ۱۱ محرم که امروز به یک برند معتبر در گردشگری مذهبی ایران و کشورهای اسلامی تبدیل شده است.
آبیان افزود: کشورهای همسایه از جمله ازبکستان، ترکیه و عراق ظرفیت مناسبی برای توسعه گردشگری مذهبی دارند. بهطور مثال، ترکیه با بیش از ۶ میلیون علوی و عراق با جمعیتهای پیرامونی، فرصت مناسبی برای تقویت ارتباطات منطقهای و جذب گردشگر مذهبی به شمار میروند. بر همین اساس، نشستهای ملی و منطقهای برای گسترش روابط و تعاملات در این زمینه در حال برگزاری است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی زنجان همچنین با اشاره به جایگاه استان در سطح ملی، عنوان کرد: زنجان بهعنوان سومین استان کشور در برگزاری رویدادهای گردشگری شناخته شده که این موفقیت نتیجه تلاش مجموعه همکاران ما در بخشهای دولتی و خصوصی است.
وی ادامه داد: شناسایی و معرفی ظرفیتهای شهرستانها و مناطق مختلف استان، حضور فعال در نمایشگاهها و جشنوارههای فرامنطقهای و برگزاری برنامههای متنوع فرهنگی همچون جشنواره اقوام از جمله اقدامات مؤثر در این حوزه بوده است.
آبیان با تأکید بر تأثیر اقدامات پژوهشی و بازاری در جذب گردشگر، گفت: بر اساس نتایج یک مطالعه میدانی، ۵۸ درصد گردشگران ورودی به زنجان در سه سال گذشته برای نخستینبار این استان را بهعنوان مقصد سفر انتخاب کردهاند که این نشاندهنده اثربخشی سیاستهای جذب گردشگر در استان است.
انتهای پیام
نظرات