• یکشنبه / ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1404031811015
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد

نقش هدایت تحصیلی در ساخت آینده شغلی و تحصیلی دانش‌آموزان/ عوامل موثر در هدایت تحصیلی

نقش هدایت تحصیلی در ساخت آینده شغلی و تحصیلی دانش‌آموزان/ عوامل موثر در هدایت تحصیلی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نقش کلیدی هدایت تحصیلی در ساخت آینده شغلی و تحصیلی دانش‌آموزان گفت: فرآیند هدایت تحصیلی باید مبتنی بر چهار عامل علاقه، استعداد، امکان اجرا و نیاز جامعه باشد. لازم است این فرآیند در دوره متوسطه اول به‌عنوان مرحله استعدادیابی و هویت‌یابی به‌درستی اجرا شود تا دانش‌آموزان بتوانند انتخابی آگاهانه و هدفمند داشته باشند.

به گزارش ایسنا، مصطفی آذرکیش در نشست برخط هم‌اندیشی معاونان آموزش متوسطه ادارات کل آموزش و پرورش قطب ۵ کشوری با تأکید بر اهمیت نقش کارشناسان استانی در فرآیند سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی آموزشی، خواستار تحول در نظام هدایت تحصیلی و توسعه کیفیت و عدالت آموزشی در سراسر کشور شد.

وی با اشاره به نقش کلیدی هدایت تحصیلی در ساخت آینده شغلی و تحصیلی دانش‌آموزان، تصریح کرد: فرآیند هدایت تحصیلی باید مبتنی بر چهار عامل علاقه، استعداد، امکان اجرا و نیاز جامعه باشد. لازم است این فرآیند در دوره متوسطه اول به‌عنوان مرحله استعدادیابی و هویت‌یابی به‌درستی اجرا شود تا دانش‌آموزان بتوانند انتخابی آگاهانه و هدفمند داشته باشند.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به افزایش اقبال به هنرستان‌ها و آموزش‌های مهارتی، افزود: بر اساس تأکید وزیر آموزش و پرورش، باید با برنامه‌ریزی دقیق، از مرز۵۰ درصد در پوشش آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش عبور کنیم. این هدف، مستلزم استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود، از جمله تعامل سازنده با دستگاه‌های اجرایی، بخش خصوصی وبویژه سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور که آمادگی خود را برای در اختیار قرار دادن فضاهای آموزشی اعلام کرده‌اند.

وی همچنین با اشاره به لزوم ارتقای کیفیت آموزشی و توسعه عدالت آموزشی، اظهار کرد: غنی‌سازی محیط‌های یادگیری، گسترش پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و تقویت ارتباطات درون و برون‌سازمانی، از جمله محورهای اصلی تحقق نهضت عدالت آموزشی در وزارت آموزش و پرورش است. این مهم باید به صورت متوازن در همه مناطق کشور، به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار، پیگیری شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌ رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، معاون آموزش متوسطه ضمن تأکید بر نقش مشارکتی استان‌ها در تصمیم‌سازی‌های کلان، خاطرنشان کرد: نظرات و تجربیات کارشناسان و معاونان آموزش استان‌ها، به عنوان کارشناسان اصلی مرتبط با مناطق آموزش و پرورش و محیط مدرسه، برای ما بسیار ارزشمند است. تصمیم‌گیری‌های وزارتخانه، ناظر بر تعامل مستمر و بهره‌گیری از ظرفیت فکری و تجربی استان‌ها خواهد بود.

آذرکیش در پایان، توسعه متوازن در دوره متوسطه و افزایش سهم آموزش‌های فنی حرفه‌‍ای و کاردانش، به‌ویژه افزایش سهم رشته ریاضی، استفاده از ظرفیت هنرستان‌های جهادی و تعاملات چندسویه بین بخشی را از برنامه‌های پیش‌رو برای ارتقای کیفیت آموزش و تحقق سند تحول بنیادین برشمرد و از تلاش‌های تمامی مدیران و کارشناسان استانی در این مسیر قدردانی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha