آیینی که فراتر از یک گردهمایی مذهبی، بازتابی از هویت دینی، فرهنگی و تاریخی مردمان دیار کریمان بود.
در فضای غبارآلود غروب، طنین سنج و دمام نوید آغاز ماه حزن و حماسه را میداد.
چهارپایهخوانی، این سنت دیرینه عزاداری جنوب ایران، توسط یکی از مداحان برجسته با یاد شهدای اخیر برگزار شد و در پاسخ، صدای مردم با «یا اباعبدالله» و «یا حسین» در فضای میدان طنینانداز شد؛ انگار ندای یاریخواهی امام حسین (علیه السلام) قرنها پس از عاشورا، دوباره در دلهای این مردم زنده شده است.
یکی از روحانیان حاضر نیز به بازخوانی سیر تاریخی واقعه عاشورا پرداخت؛ مروری بر مقطعی که نهفقط برگبرنده ایمان، بلکه چراغ راه آزادگی بشر در تمام دورانهاست. این یادآوری تاریخی، پیوند نسل امروز را با ریشههای عقیدتی و فرهنگی قیام حسینی عمیقتر ساخت.
در ادامه، مراسم علمگردانی با حضور چند علم از هیئتهای شاخص کرمان اجرا شد. علمی که نهفقط نماد بیرقداری اهلبیت (علیهم السلام) است، بلکه حامل حافظه جمعی مردم این سرزمین از عشق و ارادت به ساحت اباعبدالله علیه السلام است.
شهردار کرمان در این مراسم با تأکید بر نقش مهم هیئتهای مذهبی در فرهنگ شهری، گفت: با برنامهریزی منسجم همه هیئتهای مذهبی، میخواهیم شکوه ایمان و مذهبیبودن مردم کرمان را به رخ بکشیم. کرمان، شهری زنده، امامحسینی، ولایی و پایتخت مقاومت جهان اسلام است. همانگونه که سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی گفتند«ما ملت امام حسینیم».
محسن تویسرکانی همچنین بر قدمت و ریشهداری هیئتهای مذهبی در کرمان تأکید کرد: نهادهایی که نقش فرهنگیاجتماعیشان نهتنها در محرم، بلکه در طول سال جاری و پویا است.
به گزارش ایسنا، پایانبخش مراسم اجرای چاوشخوانی بود؛ مراسمی برخاسته از دل فرهنگ آیینی ایران که معمولاً با اشعاری در وصف امام حسین (علیه السلام) و اهلبیت، دلها را به کربلا روانه میکند. این بخش، فضای معنوی مراسم را تکمیل کرد و صحنهای از همنوایی قلبها در سوگ و وفاداری آفرید.
مراسم استقبال از محرم در کرمان تنها یک آیین مذهبی نبود، بلکه بیانیهای نمادین از تداوم فرهنگ مقاومت، عشق و ولایتمداری مردمانی بود که خود را «ملت امام حسین» میدانند. آنگونه که ارگ تاریخی کرمان شاهد آن بود، محرم در این شهر نه آغاز یک دهه، بلکه احیاء مستمر هویت و معنویت است.
انتهای پیام
نظرات