عباس برزو در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: شرایط کشور در زمان آغاز برگزاری این جشنواره درگیر خمودگی و بیتحرکی بود و بر همین اساس برگزارکنندگان این جشنواره تلاش کردند با طراحی رویدادی هنری بهویژه از مسیر عکس و تصویر، بستر بهروز و تقویت شادی را فراهم کنند و در فضای عمومی، لحظات پرنشاط تری را رقم بزنند.
وی افزود: فراخوان جشنواره از اواخر دی منتشر شد و ابتدا قرار بود مهلت ارسال آثار تا پایان اسفند ادامه داشته باشد، اما به دلیل استقبال گسترده هنرمندان، این مهلت تا چهاردهم فروردین تمدید شد. در ابتدا نیت اصلی، برگزاری جشنواره در سطح استانی بود اما به واسطه همکاری یکی از هنرمندان فعال در تهران، فراخوان به سرعت در سطح ملی گسترش یافت و آثار متعددی از نقاط مختلف کشور ارسال شد.
دبیر جشنواره عکس «لبخند» درباره فرآیند داوری این جشنواره گفت: داوران با ترکیب نگاه تخصصی عکاسی و دید گرافیکی آثار را مد نظر قرار دادند. سه داور مسئول بررسی آثار بودند؛ یکی از آنها از اساتید و مدیران گروه عکاسی در خراسان بود و دو نفر دیگر از هنرمندان باسابقه تهرانی که سالهاست در حوزه عکاسی و هنرهای تجسمی فعالیت میکنند، تشکیل دهنده گروه داوران بودند. تمرکز اصلی داوران انتخاب آثاری بود که بیشترین میزان شور، تحرک، و شادی را منتقل میکردند. تلاش شد تصاویری انتخاب شوند که با روایت بصری خود مخاطب را به لبخند، امید و سرزندگی دعوت کنند.
برزو بیان کرد: بیشتر شرکتکنندگان در این جشنواره، از عکاسان حرفهای بودند که پیش از این نیز در رویدادهای ملی و حتی بینالمللی حضور داشتهاند. آثار دریافتی از استانهایی مانند خراسان رضوی، همدان، کرمانشاه، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، گیلان و بسیاری دیگر از نقاط کشور ارسال شده بود. از نظر سنی نیز طیف گستردهای از هنرمندان از نوجوانان ۱۸ ساله تا عکاسان کهنهکار ۷۰ ساله شرکت داشتند.
وی افزود: در مرحله نمایش آثار نیز بازدید خوبی از سوی عموم مردم صورت گرفت و نمایشگاه به فضایی برای تماشای شادی و اشتراک آن در دل تصاویر بدل شد. این بازخورد مردمی نیز نشان داد که چنین جشنوارههایی میتوانند تأثیر ملموسی در ارتقای روحیه عمومی جامعه داشته باشند.
دبیر جشنواره عکس «لبخند» تصریح کرد: در مسیر برگزاری، فرآیندهای اداری و دریافت مجوزها با سهولت انجام شد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و همچنین معاونت هنری، همکاری بسیار خوبی برای برپایی نمایشگاه داشتند. با این حال اصلیترین چالش جشنواره، تأمین مالی و هزینههای اجرا بود. تنها حامی مالی جشنواره، آقای گنجلی، از عکاسان شناخته شده مشهد بود که با تأمین هزینههای چاپ آثار نقش موثری ایفا کردند. همچنین در بازدیدی که معاون هنری از نمایشگاه داشتند، قولهایی برای حمایتهای بیشتر در آینده داده شد که امید است به بار بنشیند.
انتهای پیام
نظرات