آرش شایستهنیا در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: با آن که دشمن صهیونیستی تصور میکرد تا با به شهادت رساندن جمعی از نخبگان نظامی کشور و دانشمندان هستهای برنده تجاوز ناجوانمردانه به ایران باشد؛ اما جمهوری اسلامی ایران توانست با درایت و رهنمودهای مقام معظم رهبری، جانفشانیهای ستودنی نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی و از سوی دیگر پشتیبانی همه جانبه از سوی تمامی آحاد جامعه خط بطلانی بر نیات شوم و پلید رژیم صهیونی و ایالات متحده آمریکا بکشد.
این دانش آموخته دکترای مدیریت رسانه در ادامه به عملکرد رسانهها در دوران جنگ تحمیلی ۱۲ روزه پرداخت و بیان کرد: رصد رسانههای داخلی نشان میدهد که مردم بیش از پیش از رسانههای داخلی جهت دریافت اخبار و گزارشهای جنگ ۱۲ روزه استفاده کردهاند.
وی گفت: با آنکه رسانه ملی مورد تهاجم موشکی دشمن قرار گرفت و یا بعضی از خبرگزاریهای بزرگ با توجه به «پروتکلهای رسانه»ای در زمان «بحران» نتوانستند آنگونه که باید در «اطلاعرسانی» و یا «آموزش» مخاطبان خود نقش اصلی خود را ایفا کنند اما باید بپذیریم که همین رسانهها، روایتگر منصفی در بیان اخبار رویدادها بودند و توانستند در کنار پایگاههای خبری و یا کانال و گروههای خبری به وظایف «خبری» و «اقناع» مخاطبان خود جامه عمل بپوشاندند.
این مدرس «سواد رسانه» دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: در دوران جنگ تحمیلی ۱۲ روزه استفاده مخاطبان از رسانههای داخلی بیش از رسانههای خارجی جهت دریافت اطلاعات و اخبار جنگ در شرایطی بود که پیشرفت تکنولوژی در طول چند سال گذشته سبب شکلگیری و توسیع فضای مجازی، ارزان شدن دسترسی به این فضا، پدید آمدن پلتفرمها و سکوهای خبری مطابق با خواست و سلیقه مخاطبان و امکان انتقال آسانتر پیام فراهم شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که چه عواملی سبب شد تا مردم در دوره جنگ ۱۲ روزه، اخبار جنگ را بیشتر از طریق رسانههای داخلی دنبال کنند؛ گفت: در بحرانهای گذشته رسانه ملی و بعضی از رسانههای مکتوب داخلی و خبرگزاریها موضع انفعالی میگرفتند اما این بار با حفظ منافع و مصالح ملی و حساسیتهای امنیتی دو مسیر اصلی را دنبال کردند.
شایستهنیا اضافه کرد: این مسیرها اول اطلاعرسانی نسبتاً دقیق و در عین حال مستمر از وقایع میدانی از یکسو و بیان تحولات نظامی مربوط به تجاوزات رژیم پوشالی صهیونیستی از سوی دیگر و دوم تلاش برای حفظ امید و روحیهبخشی به مردم بود چراکه بسیاری از مردم مظلوم و بیدفاع کشور در نقاط مختلف درگیر تجاوزهای ناجوانمردانه رژیم غاصب بودند.
وی در ادامه به بحث پوشش خبری در دوران جنگ ۱۲ روزه پرداخت و بیان کرد: اگر این واقعه به «بحران» تعبیر شود، به گزافه نگفتهایم چراکه دشمن صهیونیستی درست در زمانی دست به تجاوزی ددمنشانهای زد که جمهوری اسلامی ایران خود را آماده دور جدیدی از مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا میکرد.
این مدرس دانشگاه گفت: بر اساس دانش «مدیریت رسانه»، در اینگونه مواقع جهت پوشش اخبار بحران در رسانههای بزرگ، با حضور دبیران سرویس و یک نفر از شورای سردبیری «میز مشترک» تشکیل میشود. این میز مشترک معمولاً شامل سرویسهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حوادث است که به یک سرویس مشترک تبدیل شده تا ضمن اجرای سیاست رسانهای که از سوی مدیر آن رسانه ترسیم شده است؛ کار اطلاعرسانی در قالب روزنامهنگاری «تحلیلی» نیز عملیاتی شود.
شایستهنیا در پایان اظهار کرد: با توجه به سابقه بحران در کشور لازم است که مدیران رسانهها در کنار جلسههای شورای سردبیری توجه ویژهای در خصوص تشکیل و همافزایی سرویسهای آن رسانه در میز مشترک داشته باشند.
انتهای پیام
نظرات