فریده روشن، صبح امروز یکشنبه ۲۲ تیر در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: اینجانب بهعنوان خدمتگزار کوچک شما در سازمان آموزش فنیوحرفهای استان اصفهان، مفتخرم که مسئولیت توسعه آموزشهای مهارتی را در این استان به عهده دارم؛ رسالتی که هدف اصلی آن توانمندسازی نیروی کار، ایجاد فرصتهای برابر آموزشی برای آحاد جامعه و تقویت کارآفرینی و اشتغال است.
وی افزود: در حال حاضر، ادارهکل آموزش فنیوحرفهای استان اصفهان با برخورداری از ۵۴ مرکز فعال در سطح شهرستانها، آموزشهای متنوعی را در چهار بخش اصلی فرهنگ و هنر، صنعت، خدمات و کشاورزی ارائه میدهد. این فعالیتها در دو بخش دولتی و غیردولتی صورت میپذیرد.
مدیرکل اداره کل آموزش فنیوحرفهای استان اصفهان ادامه داد: در سهماهه نخست سال جاری، در بخش دولتی، دو میلیون و ۱۲ هزار و ۴۷۱ نفر-ساعت آموزش معادل ۲۲٬۳۱۸ نفر-دوره ارائه شده است. در بخش غیردولتی نیز که شامل آموزشگاههای آزاد تحت نظارت سازمان است، بالغ بر دو میلیون و ۵۵۸ هزار نفر-ساعت آموزش معادل ۱۵٬۹۶۷ نفر-دوره ثبت شده است. مجموع این آموزشها به حدود ۳۸ هزار نفر-دوره در سهماهه نخست سال میرسد.
روشن گفت: گستره فعالیتهای آموزشی ما در مراکز متعددی از جمله کارگاههای شهری، مراکز سیار، روستایی، پادگانها، زندانها، مراکز مهارتهای پیشرفته و... انجام میشود و ۱۹ گروه هدف را پوشش میدهد؛ از دانشآموزان، دانشجویان، سربازان و زنان سرپرست خانوار گرفته تا کودکان کار، مددجویان و سایر اقشار جامعه.
وی افزود: یکی از چالشهای جدی ما، کمبود نیروی کار ماهر است؛ در حالی که از سویی بیکاری و نبود فرصت شغلی به چشم میخورد، از سوی دیگر صنایع و بنگاههای اقتصادی با کمبود نیروی ماهر مواجهاند. ظرفیت بخش دولتی برای پاسخگویی به این نیاز کافی نیست و به همین دلیل از ظرفیت بخش خصوصی بهویژه آموزشگاههای آزاد بهره میگیریم. در همین راستا، سازمان آموزش فنیوحرفهای در قالب سیاستهای تحولی خود به سمت تشکیل ائتلاف مهارت(کنسرسیوم مهارت) حرکت کرده است. در این مدل همکاری، تمام نهادهای دولتی و غیردولتی، صنایع، صنوف، اتاقهای بازرگانی، تعاون و اصناف در کنار هم و متناسب با نیاز بازار کار، در تأمین و تربیت نیروی انسانی ماهر مشارکت دارند.
مدیرکل اداره کل آموزش فنیوحرفهای استان اصفهان این کنسرسیوم با دبیری ادارهکل آموزش فنیوحرفهای استان و ریاست معاونت اقتصادی استانداری فعالیت خود را آغاز کرده و جلسات متعددی در رشتههای گوناگون برای شناسایی نیازهای مهارتی بازار برگزار کرده است.
روشن با بیان اینکه از دیگر سیاستهای تحولی سازمان، هیئتامنایی کردن مراکز آموزشی است، گفت: متأسفانه تجهیزات آموزشی مراکز سالهاست بهروز نشدهاند و از ۱۳۹۴ جذب نیروی مربی جدید نیز صورت نگرفته است. در این شرایط، مراکز فاقد منابع انسانی یا تجهیزات به سمت مدل هیئتامنایی شدن هدایت میشوند. یکی از نخستین مراکزی که در حال طی مراحل هیئتامنایی شدن است، مرکز فنیوحرفهای کاشان است که با بازنشسته شدن قریبالوقوع پرسنل فعلی، نیازمند بازسازی ساختار مدیریتی و تجهیزاتی است.
وی ادامه داد: در زمینه توسعه کارآفرینی نیز، طرح کارآفرین آغاز شده است. این طرح، زنجیرهای از آموزش تا فروش را شامل میشود. بسیاری از هنرجویان پس از پایان دورههای آموزشی قادر به بازاریابی یا راهاندازی کسبوکار نبودند. طرح کارآفرین با حمایت از تیمسازی و اتصال به بازار، بستر لازم برای راهاندازی کسبوکارهای کوچک و خانگی را فراهم میکند.
مدیرکل اداره کل آموزش فنیوحرفهای استان اصفهان اظهار کرد: از جمله اقدامات برجسته اخیر، انعقاد تفاهمنامهای مهم میان استاندار اصفهان و ریاست سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور در راستای ایجاد پردیس مهارت بینالمللی در اصفهان است. این اقدام نهتنها گامی مهم در ارتقای برند مهارتی استان، بلکه ابزاری مؤثر برای جذب گردشگری مهارتمحور و توسعه رویدادهای بینالمللی مهارت خواهد بود. در همین راستا، مقرر شده است مرحله نهایی مسابقات ملی مهارت در بازه ۲۳ تا ۲۶ مهر بهطور کامل در اصفهان برگزار شود.
روشن اضافه کرد: این مسابقات، انتخابی چهلوهشتمین رقابتهای جهانی مهارت در ۲۰۲۶ (شانگهای) خواهند بود. رده سنی مجاز برای شرکتکنندگان در رشتههایی مانند مگاترونیک، فناوری آب، امنیت سایبری، پردازش ابری، نگهداری هواپیما و طراحی صنعتی زیر ۲۵ سال و در سایر رشتهها زیر ۲۲ سال تعیین شده است.
وی ادامه داد: در حوزه فرصتهای سرمایهگذاری و مشارکت نیز اقدامات مهمی انجام شده است. در حال حاضر ۱۰۰ فرصت سرمایهگذاری از سوی سازمان در اتاق بازرگانی ایران معرفی شده که شماری از آنها متعلق به استان اصفهان هستند، از جمله؛ تجهیز مرکز تخصصی نساجی با سرمایهگذاری ۲۶۰ میلیارد ریال، ایجاد مرکز تخصصی صنایعدستی زینبیه با سرمایهگذاری ۲۰۰ میلیارد ریال، توسعه مرکز مهارتهای پیشرفته نرمافزاری (مرکز شماره ۴) با ۱۶۰ میلیارد ریال، احداث پردیس مهارتی لوازم خانگی با ۲٬۰۰۰ میلیارد ریال، تجهیز مرکز سنجش مهارت با ۱۵۰ میلیارد ریال و بازسازی مرکز هتلداری و گردشگری (هتلاسکول) با ۲۰۰ میلیارد ریال.
مدیرکل اداره کل آموزش فنیوحرفهای استان اصفهان افزود: از جمله طرحهای مهم دیگر، طرح همنوا است که همکاری مراکز آموزش فنیوحرفهای و هنرستانها را با هدف توسعه آموزشهای عملی دانشآموزان هنرستانی دنبال میکند. در این طرح، هنرآموزان آموزش تئوری را در هنرستان و آموزش عملی را در کارگاههای فنیوحرفهای دریافت میکنند تا در پایان دوره، هم دیپلم و هم گواهینامه مهارتی معتبر و بینالمللی دریافت نمایند. این گواهینامهها، ارزشی جهانی دارند و مسیر اشتغال یا ادامه تحصیل در رشتههای فنی را برای آنان هموار میسازند.
روشن اضافه کرد: در پاسخ به نیازهای آینده، برنامهای جامع برای تربیت نیروی انسانی ماهر در حوزه اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی تدوین شده است. برای نخستینبار، ادارهکل آموزش فنیوحرفهای اصفهان عضو میز هوش مصنوعی استانداری شده و با همکاری وزارت ارتباطات، طرح آموزش و توانمندسازی ۱۰۰ هزار نفر طی چهار سال آینده را آغاز کرده است.
وی بیان کرد: در حوزه سنجش، راهاندازی مراکز ملی سنجش مهارت در دستور کار قرار دارد. این مراکز با هدف توسعه نظام شایستگیهای شغلی، ارتقای ایمنی شغلی و ورود نظامهای حرفهای به عرصه صلاحیتهای شغلی تأسیس میشوند. نخستین مرکز ملی سنجش استان در تاریخ ششم مرداد، همزمان با روز ملی مهارت و کارآفرینی افتتاح خواهد شد، همچنین در چارچوب مسئولیت اجتماعی شرکتها، همکاریهایی با وزارت نفت و شرکتهای تابعه وزارت کار برای اختصاص پنج درصد بودجه مسئولیت اجتماعی به آموزشهای مهارتی انجام شده که در صورت تحقق، نقش مؤثری در توسعه زیرساختهای آموزشی ایفا خواهد کرد.
مدیرکل اداره کل آموزش فنیوحرفهای استان اصفهان تأکید کرد: مسابقات ملی مهارت رویدادی صرفاً نمادین نیست؛ بلکه آزمونی عملی، تخصصی و با استانداردهای بینالمللی است. برای اجرای این مسابقات، در هر رشته برای هر شرکتکننده از ۳۱ استان، باید کارگاهی مجزا با تجهیزات کامل آماده شود. مراحل این مسابقات شامل ثبتنام تا ۱۰ مرداد، آزمون شهرستانی، مرحله استانی و سپس مرحله کشوری در اصفهان است. برترینها در مرحله جهانی حضور مییابند.
روشن افزود: امیدوارم با همکاری اصحاب رسانه در ترویج فرهنگ مهارتآموزی بهجای مدرکگرایی، بتوانیم گامی مؤثر در توسعه اشتغال پایدار و توانمندسازی جوانان برداریم.
آغاز فعالیت مجمع خیرین مهارتی در سازمان آموزش فنی و حرفهای؛ گامی مؤثر برای توانمندسازی پایدار
مدیرکل آموزش فنیوحرفهای استان اصفهان از صدور مجوز رسمی برای تأسیس مجمع خیرین مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفهای خبر داد و اظهار کرد: اقدامات مؤثر و پایداری باید در این زمینه رقم بخورد.
روشن با تأکید بر ضرورت فرهنگسازی در این حوزه گفت: باید تلاش کنیم تا نیکوکاران و فعالان عرصه خیر، علاوه بر تأمین نیازهای روزمره اقشار محروم، به سمت سرمایهگذاری در مهارتآموزی افراد کمبرخوردار هدایت شوند؛ یعنی به جای آنکه صرفاً «ماهی» به دست جامعه بدهیم، روش «ماهیگیری» را به آنها بیاموزیم. این همان نگاه تحولی به خیر و نیکوکاری در بستر آموزشهای مهارتی است.
وفاق ملی برای سرمایهگذاری در مهارت، مسیر تحقق «ایرانِ ماهر» را هموار میکند
وی افزود: استان اصفهان همواره در کشور بهعنوان پایتخت خیران شناخته میشود، اما بسیاری از نیکوکاران هنوز نمیدانند که اگر فعالیتهای خیرخواهانه خود را در مسیر آموزشهای مهارتی هدایت کنند، چه در قالب تجهیز مراکز و چه حمایت از کارآموزان محروم میتوانند اثربخشی و پایداری بسیار بیشتری برای جامعه به همراه داشته باشند.
مدیرکل آموزش فنیوحرفهای اصفهان ادامه داد: افراد بسیاری در مناطق کمبرخوردار از جمله مناطق حاشیهنشین مانند زینبیه، وجود دارند که دارای استعداد، انگیزه و آمادگی برای یادگیری مهارت هستند، اما به دلیل فقر اقتصادی امکان حضور در دورههای آموزشی یا تأمین هزینه تجهیزات کارگاهی را ندارند. در چنین شرایطی، ورود خیران بهویژه در قالب «خیرین مهارتی»، میتواند نقش تعیینکنندهای در شکوفایی این ظرفیتهای انسانی ایفا کند.
روشن با بیان اینکه هماکنون نیز برخی خیران بهصورت داوطلبانه با سازمان همکاری دارند، افزود: این مجمع میتواند با سازماندهی، اطلاعرسانی و شفافسازی مسیر مشارکتها، زمینه حضور مؤثرتر خیران در عرصه مهارتآموزی را فراهم کند. بسیاری از نیکوکاران علاقهمند به ایفای نقش در این حوزه هستند، اما از سازوکارهای آن اطلاعی ندارند.
وی در پایان با اشاره به ضرورت «تربیت نیروی کار ماهر» بهعنوان زیربنای اشتغال پایدار تأکید کرد: اگر بتوانیم فرهنگ حمایت از آموزشهای مهارتی را در میان خیرین توسعه دهیم، نهتنها باری از دوش نظام آموزشی برداشتهایم، بلکه فرصتهای شغلی واقعی و پایدار برای افراد محروم و کمبرخوردار فراهم کردهایم. این همان گامی است که از کمکهای مقطعی عبور میکند و به سرمایهگذاری اجتماعی مؤثر در آینده نیروی انسانی کشور منتهی میشود.
انتهای پیام
نظرات