• دوشنبه / ۲۳ تیر ۱۴۰۴ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404042313921
  • خبرنگار : 51047

رئیس هیات مدیره موسسه عکاسان خراسان رضوی مطرح کرد

معرفی فضای بین‌المللی عکاسی از طریق برگزاری نمایشگاه شخصی

معرفی فضای بین‌المللی عکاسی از طریق برگزاری نمایشگاه شخصی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس هیات مدیره مؤسسه عکاسان خراسان رضوی گفت: با توجه به ظرفیت بالای کشورهای آسیایی برای عکاسی، برگزاری نمایشگاه یکی از راه‌های معرفی فدراسیون‌های عکاسی به افرادی است که قصد ورود جدی به این حرفه را دارند.

مهدی زابل عباسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امروزه تعداد زیادی فدراسیون بین‌المللی عکاسی در دنیا وجود دارد که با اعطای مدارک بین‌المللی و معتبر در سطح جهانی به هنرمندان فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: جوانان در برخورد با این فدراسیون‌ها و عکس‌هایی که مورد پذیرش واقع شده و جایزه گرفتند انگیزه پیدا می‌کنند تا در این مسیر قدم بگذارند. در تمامی کشورهای جهان کلوپ‌های بین‌المللی عکاسی قدرتمندی وجود دارد که برخی از آن‌ها مانند PSA آمریکا، GIP  آلمان و یا FIAP که از سمت یونسکو به رسمیت شناخته شده است و هر ساله کشورهای زیادی در این فستیوال‌ها با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

این عکاس با اشاره به موقعیت مناسب ایران برای ثبت تصاویر خاطرنشان کرد: کشورهای آسیایی مانند هند و چین که از دیرباز در مسیر جاده ابریشم قرار داشتند، به علت داشتن تمدن قوی و کهن از ظرفیت و تنوع بالایی نسبت به کشورهای اروپایی مانند فرانسه و اسپانیا برای عکاسی برخوردارند. در ایران نیز ما دارای تیم ملی عکاسی به نمایندگی کلوپ عکس فوکوس هستیم که علاقه‌مندان می‌توانند به ترتیب درجات تعیین‌ شده را طی کنند و به نشان‌های مختلف دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: به طور کلی این فدراسیون‌ها برای شناخت هنرمندان شکل گرفته‌اند که هرکدام با اعطاء القاب و نشان رزومه معتبری را به وجود می‌آورند. برخی از ارگان‌های دولتی جشنواره‌های  عکاسی را برگزار می‌کنند که از نظر درجات هنری اعتبار زیادی ندارند به همین دلیل اگر افرادی که به دنبال عکاسی جدی و حرفه‌ای هستند، آشنایی بیشتری با فدراسیون‌های جهانی داشته باشند اتفاقات مثبتی در کارنامه آن‌ها رقم خواهد خورد.

وی در خصوص تفاوت بین عکاسی هنری و بازاری گفت: افرادی که دارای تحصیلات و مدرک عکاسی هستند و به عنوان یک حرفه به آن نگاه می‌کنند، قطعاً تمامی ژانرهای صنعت تبلیغاتی را برای کسب درآمد موردنظر قرار می‌دهند. عکاسی به عنوان یک علم مطرح شده است که اگر کسی به دنبال پیشرفت و ترقی در این راه است حتما باید آن را به صورت آکادمیک فرا گیرد.

زابل عباسی بیان کرد: با توجه به اینکه امروزه به راحتی ابزاری برای ثبت تصاویر در اختیار افراد قرار دارد، تفاوت بین یک عکاس آکادمیک و بازاری کاملا مشخص می‌شود. به طورکلی بازار هیچ‌گاه طلب یک خروجی حرفه‌ای را از خود نشان نداده است و این نتیجه ضعف در امور علمی و آموزشی است.

وی ادامه داد: افرادی که در این محیط قرار دارند به این دلیل که با یک عکس خوب و باکیفیت برخورد نداشتند و نسبت به اصول عکاسی آگاهی لازم و کافی را ندارند، به دنبال خروجی خوب نیز نیستند. به همین دلیل در شرایط فعلی حرفه عکاسی به خطر افتاده است، چرا که کارفرماهای فارغ‌التحصیلان این رشته به علت نداشتن سواد آکادمیک، توانایی تشخیص عکس خوب و بد را از یکدیگر را ندارد و به دنبال این اتفاق عکاسان حرفه‌ای به حاشیه می‌روند و عکاسان هنری فقط به خاطر علایق شخصی خود این مسیر را ادامه می‌دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha