امیر ملکوتی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به تقسیمبندی واحدهای صنفی و قیمتگذاری در این حرفه، اظهار کرد: قیمت محصولات بر مبنای هزینههایی مانند اجاره، حقوق پرسنل، بیمه، هزینههای سربار و قیمت مواد اولیه محاسبه و در نهایت سود قانونی ۱۵ درصد به آن افزوده میشود.
وی در خصوص قیمت منوهای کافیشاپهای مشهد، اظهار کرد: واحدهایی که متراژ بزرگتر، پرسنل بیشتر یا هزینههای جاری بالاتری داشته باشند، طبیعتا برای پوشش این هزینهها مجبور به تعریف قیمتهای بالاتری هستند. این امر در چهارچوب قانون و برای ایجاد رقابت سالم انجام میشود.
رئیس اتحادیه آبمیوه، بستنی، کافی شاپهای مشهد به نوسانات ارزی و حذف ارز ترجیحی از برخی کالاهای اساسی به عنوان یکی از عوامل اصلی افزایش قیمتها نام برد و افزود: از زمانی که ارز نیمایی و ترجیحی از برخی کالاهای اساسی حذف شد، قیمت قهوه در مدت حدود چهار ماه، تقریبا دو برابر افزایش پیدا کرد. همچنین با افزایش قیمت لبنیات در دو مرحله و حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد، قیمت محصولات این صنف افزایش پیدا کرد.
ملکوتی در بخش دیگر سخنانش به افزایش قیمت آبمیوههای طبیعی پرداخت و بیان کرد: هویجی که واحدهای صنفی استفاده میکنند، پس از شستشو، پوستگیری و ضدعفونی توسط شرکتهای مرتبط، با قیمتی بسیار بالاتر از قیمت خردهفروشیها عرضه میشود. برای مثال، اگر قیمت هویج در میدان میوه و ترهبار کیلویی ۲۰ هزار تومان باشد، برای فروشندگان آبمیوه، بستنی و کافیشاپها با قیمت ۳۵ هزار تومان محاسبه میشود.
وی خط قرمز نظارتی را تقلب در برند و کیفیت مواد اولیه دانست و اظهار کرد: تخلف زمانی محقق میشود که واحد صنفی قهوه، محصولی یا برند خاصی را قرار باشد ارائه دهد، اما در عمل از محصولی با کیفیت پایینتر و ارزانتر استفاده کنند. در این موارد، کارشناسان اتحادیه با بررسی فاکتورهای خرید، برخورد قانونی میکنند.
ملکوتی، در خصوص آمار واحدهای صنفی از یک تعادل آماری در ۶ ماهه نخست سال خبر داد و افزود: متاسفانه در این بازه زمانی، به همان تعداد که واحد صنفی جدید راهاندازی شده، تقریبا به همان تعداد نیز پروانهها ابطال شده است. گرانی مواد اولیه، کاهش حاشیه سود واحدها و عدم آگاهی و تجربه کافی متصدیان، از دلایل اصلی این نرخ بالای تعطیلی است. بسیاری از افراد بدون کسب آموزش و تجربه لازم وارد این عرصه میشوند و به سرعت با شکست مواجه میشوند.
انتهای پیام


نظرات