رسول شیدایی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اهمیت غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان در تابستان ۱۴۰۴، اظهار کرد: تابستان زمان استراحت و فرصتی طلایی برای شکوفایی استعدادها و رشد همهجانبه شخصیت دانشآموزان است. در دنیای پیچیده و پرشتاب امروز که فرصتها و چالشها درهمتنیدهاند، اوقات فراغت نقشی حیاتیتر از همیشه یافته است.
شیدایی تصریح کرد: اوقات فراغت تابستانی اگر هدفمند و غنی باشد، میتواند به فضایی برای کشف علایق و استعدادهای پنهان دانشآموزان، تقویت مهارتهای زندگی، ارتباطات اجتماعی، خلاقیت و حل مسئله تبدیل شود. آموزش و پرورش بهعنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت نسل آیندهساز کشور، بر این باور است که فرآیند تربیت، تعطیل نمیشود و در همه لحظات زندگی، بهویژه در ایام فراغت تابستان، تداوم دارد. برنامهریزی هوشمندانه و مشارکت فعال خانوادهها و نهادهای فرهنگی و اجتماعی در غنیسازی اوقات فراغت تابستانی دانشآموزان، گامی اساسی برای پرورش نسلی پویا، مسئولیتپذیر، خلاق و آشنا با فرهنگ و ارزشهای اصیل ایرانی-اسلامی است.
وی در ادامه به اهداف اصلی برنامههای تابستانی اشاره کرد و ادامه داد: استمرار فعالیتهای پرورشی و فرهنگی در فضای مجازی، ایجاد زمینههای لازم برای تقویت و تأمین سلامت جسمانی و روانی دانشآموزان، اهتمام به آموزش مهارتهای فنی و حرفهای در زمینه کارآفرینی، مدیریت اولیای دانشآموزان در استفاده بهینه از فضای مجازی و تقویت هویت دینی و ملی دانشآموزان، از جمله اهداف این برنامههاست.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان درباره رویکردهای فعالیتهای تابستانی در سالجاری، با توجه به شرایط کشور، خاطرنشان کرد: شورای آموزش و پرورش، ستاد فعالیتهای تابستانی و شورای تأمین هر استان میتوانند نحوه تشکیل کلاسها و برنامههای همایشی، تجمعی و گروهی را با توجه به شرایط استان بهصورت حضوری، مجازی یا ترکیبی تصویب و مجوز لازم را صادر کنند.
شیدایی تصریح کرد: با توجه به اجرای فعالیتها با حضور دانشآموزان در فضاهای درون و برونسازمانی مانند شهرداری، بسیج، سازمانها و ادارات، ضروری است برای برقراری امنیت و آرامش، تمهیدات لازم پیشبینی شود و رعایت پروتکلهای ایمنی مورد تأکید دستگاههای امنیتی ضروری است. همچنین برگزاری هر گونه اردو و بازدید دانشآموزی و فرهنگیان، منوط به اخذ مجوز از اداره کل آموزش و پرورش استان خواهد بود.
وی یادآوری کرد: تمامی استانهای کشور باید آمادگی کامل برای اجرای برنامهها بهصورت حضوری و مجازی را داشته باشند؛ بهگونهای که در صورت عادی شدن شرایط، فعالیتها حضوری و در صورت برگشت شرایط به حالت جنگی، بهصورت مجازی برگزار شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به کارویژههای برنامههای تابستانی، افزود: طرح «همآفند» با هدف اثرگذاری واقعی نوجوان در روزهای جنگ، مأموریتهایی مانند «وقت آوینی شدنه»، «تو هم صدایی، هم سیما»، «سنگرساز»، «نبرد ذهن ما» و «سیمت رو وصل کن» برای دانشآموزان تعریف کرده است. پس از انتخاب کنش و انجام مأموریتها توسط دانشآموزان، آثار تولیدی و روایتهای آنان از وقایع برای ادمین کانال همآفند در پیامرسان شاد ارسال میشود تا آثار برگزیده در فضای مجازی و صدا و سیما پخش شود. کانالهای «همآفند» نیز وظیفه پشتیبانی محتوایی و تبیینی برای اجرای دقیق این کنشها را بر عهده دارند.
شیدایی با بیان اینکه در این روزها که چشم دنیا به حماسهسازی کشورمان برای دفاع از خاک وطن دوخته شده، توضیح داد: پویش «بیچاره خواهد شد» با هدف اثبات ایستادگی ملت ایران در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی و همدستی آمریکا، راهاندازی شده است. این پویش با محوریت مشارکت دانشآموزان در دفاع فرهنگی، قصد دارد پیام وحدت و قدرت ملت ایران را به جهانیان نشان دهد.
وی ادامه داد: اردوی راهیان نور مجازی با هدف آشنا کردن دانشآموزان با دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس و همچنین اردوی مجازی «راهیان پیشرفت» با هدف نمایش قدرت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران، تقویت هویت ملی و انقلابی و انگیزهسازی برای تلاش نسل نوجوان و جوان برای ساختن ایران اسلامی، برگزار میشود.
پویش «ایران فردا» و شناسایی استعدادها در طرح «ماهرانه»
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان افزود: پویش «ایران فردا» با هدف فعالسازی ظرفیتهای دانشآموزی در ارائه ایدههای نو با سه ویژگی عملیاتی، خلاقانه و مسئلهمحور در جهت تحقق شعار سال و مطالبه مقام معظم رهبری، برگزار میشود. همچنین طرح «ماهرانه» بهمنظور شناسایی دانشآموزان توانمند در حوزههای مختلف فرهنگی، ورزشی، علمی و هنری از طریق فراخوانهای سراسری در سامانه شاد، فضای مجازی، صدا و سیما و مراکز تابستانی و معرفی آثار آنان برای تولید برنامههای ویژه نوجوانان اجرایی خواهد شد.
شیدایی در ادامه با اشاره به برنامهریزیهای انجامشده برای ایام اربعین حسینی گفت: در صورت عادی بودن شرایط و اخذ مجوزهای لازم، دانشآموزان علاقهمند بهصورت متمرکز در برنامههای حضوری راهپیمایی اربعین، موکبداری، زیارت عتبات و گردهمایی دانشآموزان جهان اسلام شرکت خواهند کرد. اما در صورت ادامه وضعیت جنگی کشور، این برنامهها بهصورت مجازی و با هدف آشنا کردن دانشآموزان با سیره امام حسین (ع) و یاران وفادارش و اهمیت این مناسبت بزرگ دینی، برگزار خواهد شد.
آموزش یک مهارت در ۱۰ روز
وی پیرامون طرح «آموزش یک مهارت» نیز توضیح داد: این طرح با هدف توانمندسازی دانشآموزان دوره اول و دوم متوسطه، در قالب دورههایی یک تا ۱۰ روزه بهصورت حضوری یا مجازی در هنرستانها، کارگاههای فناوری، پژوهشسراها، کانونهای فرهنگی و تربیتی و سایر مراکز آموزشی برگزار میشود.
شیدایی تصریح کرد: طرح «با انرژیها» نیز بهمنظور ارتقای مهارتهای تفکر خلاق و حل مسئله در نوجوانان طراحی شده و در تابستان امسال اجرا خواهد شد.
وی با اشاره به آمار سال گذشته گفت: در سال ۱۴۰۳، ۹۴۵ پایگاه اوقات فراغت در استان فعال بود و بیش از ۱۰۴ هزار و ۸۷۵ دانشآموز در سامانه اوقات فراغت ثبتنام کردند. انتظار داریم با برنامهریزی هدفمند و تنوع بیشتر در فعالیتها، این آمار در تابستان سال ۱۴۰۴ افزایش پیدا کند.
انتهای پیام
نظرات