هوشنگ بازوند امروز پنجشنبه ۲۶ تیر در آیین آغاز عملیات اجرایی قطعه یک آزادراه اراک-خرمآباد گفت: این آزادراه بخشی از کریدور عظیم «دریا به دریا» است که از دریای خزر آغاز شده و تا خلیجفارس امتداد مییابد. تاکنون ۵۳۳ کیلومتر این کریدور که یکی از بزرگترین پروژههای زیرساختی کشور محسوب میشود تکمیل شده، ۱۳۴ کیلومتر در حال اجراست و ۲۸۴ کیلومتر دیگر باقی مانده است.
وی افزود: قطعه اراک-خرمآباد به طول ۶۸ کیلومتر، با سرمایهگذاری بنیاد تعاون و اجرای قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء آغاز شده و انتظار میرود با تسریع در روند اجرا، به یکی از محورهای کلیدی حملونقل کشور تبدیل شود. همچنین، کنارگذر خرمآباد به طول ۳۴ کیلومتر و مسیر اندیمشک به اهواز از دیگر بخشهای این کریدور هستند که با جدیت دنبال میشوند و این پروژهها صرفاً با نگاه توسعه زیربنایی و نه اقتصادی طراحی شدهاند و هدف اصلی آنها تقویت زیرساختهای ملی است.
وی با اشاره به اینکه این پروژه مزایای متعددی برای کشور، بهویژه استانهای لرستان و مرکزی، به همراه دارد، گفت: این آزادراه، مسیر اراک به خرمآباد را ۳۲ کیلومتر کوتاهتر کرده و ۵۵ دقیقه در زمان سفر صرفهجویی میکند.
وی در خصوص مزایای کریدور اصلی گفت: صرفهجویی سوخت مهمترین مزیت است و سالانه حدود ۷۰ میلیون لیتر سوخت در این کریدور صرفهجویی خواهد شد که تأثیر قابلتوجهی در کاهش هزینههای ملی دارد.
بازوند افزایش ایمنی و کاهش تلفات را از دیگر مزیتها برشمرد و گفت: آزادراهها با کاهش نرخ تلفات جادهای به زیر ۵ درصد (در مقایسه با راههای اصلی)، ایمنی سفر را بهطور چشمگیری بهبود میبخشند. حذف گردنههای پرخطر نیز از دیگر مزایای این پروژه است.
وی تقویت ترانزیت و اقتصاد ملی را در این کریدور مورد تاکید قرار داد و افزود: این کریدور با ظرفیت جابهجایی ۲۰ هزار خودرو در روز، نقش مهمی در تسهیل صادرات، واردات و روانسازی ترافیک ایفا میکند. در طول اجرای پروژه، ۲۵۰۰ شغل مستقیم ایجاد میشود و پس از بهرهبرداری، ۱۵۰ نفر بهصورت دائم مشغول به کار خواهند شد.
معاون وزیر راه با اشاره به اهمیت استراتژیک کریدورهای حملونقل، اظهار کرد: در آینده، جنگ کریدورها از جنگ انرژی مهمتر خواهد بود. شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل، ۱۱ کریدور بزرگ راهی، ۹ کریدور ریلی و ۶ کریدور آزادراهی تعریف کرده که با تاکید رئیسجمهور در حال اجرا هستند. در حال حاضر، بیش از ۶۵۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه، ۳۳۰۰ کیلومتر خط ریلی و ۷۶۰ کیلومتر آزادراه در سراسر کشور در دست احداث است.
وی افزود: یکی از پروژههای کلیدی، کریدور زاهدان-چابهار به طول ۴۷۰ کیلومتر است که با تلاش شبانهروزی بیش از پنج هزار نفر در شرایط دشوار، در حال تکمیل است تا به آستارا متصل شود. این پروژه که توسط قرارگاه خاتمالانبیا اجرا میشود، گامی بزرگ در تقویت شبکه ترانزیتی کشور محسوب میشود.
بازوند با اشاره به لغو سفر امروز وزیر راه و شهرسازی به استان مرکزی به دلیل حضور در جلسهای در دولت، تأکید کرد: رئیسجمهور و مقام عالی وزارت راه و شهرسازی بر تسریع در اجرای پروژههای زیرساختی، از جمله آزادراه اراک-خرمآباد، نظارت دقیق دارند.
وی از استانداران خواست تا مانند «نخ تسبیح» با هماهنگی بین دستگاهها، موانع اجرای کریدورها، بهویژه مسائل مربوط به حریم راهها، را برطرف کنند.
بازوند به آغاز عملیات اجرایی آزادراههای ارومیه-تبریز و اراک-شازند-بروجرد-خرمآباد اشاره کرد و افزود: مسیر راهجرد به اراک نیز با تأیید پیشنویس در دولت، در سال ۱۴۰۴ با سرمایهگذاری بنیاد تعاون عملیاتی خواهد شد. همچنین، تکمیل ۴۴ کیلومتر باقیمانده از مسیر چالوس به تهران از دیگر برنامههای اولویتدار وزارت راه و شهرسازی است.
وی تأکید کرد: آزادراه اراک-خرمآباد فراتر از یک پروژه منطقهای، طرحی ملی است که نهتنها به توسعه استانهای لرستان و مرکزی کمک میکند، بلکه با تقویت شبکه ترانزیتی کشور، در صادرات، واردات و بهبود زیرساختهای حملونقل نقش کلیدی ایفا خواهد کرد. این پروژه با نگاه به آینده طراحی شده و در راستای تقویت اقتدار اقتصادی و زیرساختی کشور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با قدردانی از تلاشهای قرارگاه خاتمالانبیا و سایر نهادهای دخیل، ابراز امیدواری کرد که با تسریع در اجرای این پروژه، شاهد بهرهبرداری زودهنگام از آزادراه اراک-خرمآباد باشیم و گفت: لازم است استانداران با هماهنگی و مدیریت مؤثر، زمینهساز پیشرفت سریعتر این پروژههای زیرساختی شوند.
سردار عبدالرضا عابد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا نیز در این آئین اظهار کرد: راه حسین بن علی(ع) راه خدمت به مردم است. ایشان برای مردم فداکاری کرد و ما هم اگر بخواهیم حسینی باشیم باید برای مردم فداکاری کنیم.
وی افزود: آمریکا و رژیم صهیونیستی در جنگ تحمیلی اخیر جسارت کرده و به کشور ما حمله کردند ولی باید همیشه به خاطر داشته باشیم که دشمن ما احمق است. آنها فکر کردند به سادگی می توانند جمهوری اسلامی را به زانو دربیاورند ولی کور خواندند و به این مسئله مهم فکر نکردند که یک باتلاقی بعد از این اقدام آنها هست که آن باتلاق، ماه های محرم و صفر است.
وی با تاکید بر نقش مهم مردم در پشتیبانی از نظام و نقش بر آب شدن نقشههای آمریکا و رژِم صهیونیستی در حمله به ایران اظهار کرد: سردار سلامی همیشه در جلسات تاکید می کرد که باید برای مردم کار کنیم و آنان را راضی و خوشحال نگه داریم و توصیه و تذکر وی در گوش ما هست.
مهدی زندیه وکیلی استاندار مرکزی نیز با بیان اینکه این آزادراه بخشی از کریدور تهران بندر امام است که ساخت آن پیش از انقلاب توسط مستشاران خارجی آغاز شد، افزود: پروژه از منطقه ابراهیمآباد اراک تا نزدیکی شازند ادامه داشت، اما به دلیل جنگ تحمیلی متوقف شد و پس از جنگ، قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا و وزارت راه و شهرسازی بخش عمدهای از این پروژه را پیش بردند، اما قطعه مربوط به استان مرکزی به عنوان آخرین بخش باقی مانده بود. تکمیل این قطعه، مطالبه دیرینه مردم منطقه است و نقش مهمی در شبکه حملونقل شمال به جنوب کشور دارد.
استاندار مرکزی با اشاره به اهمیت پروژه احداث قطعه یک آزادراه اراک-خرمآباد، گفت: ۶۷ درصد تصادفات فوتی در استان مرکزی به تردد مسافران استانهای جنوبی مانند خوزستان و لرستان مرتبط است و تکمیل این آزادراه میتواند نقش مهمی در کاهش تلفات جادهای ایفا کند.
زندیه وکیلی با اشاره به اینکه بیش از ۸۵ درصد مردم استان مرکزی برای سفر به تهران از این مسیر استفاده نمیکنند، افزود: این آزادراه عمدتا برای تردد استانهای جنوبی و حملونقل کالا استفاده می شود و به نفع کل شبکه حملونقل کشور است.
وی به مصرف بالای سوخت در ایران اشاره کرد و گفت: مصرف روزانه حدود ۹۰ میلیون لیتر بنزین در کشور بیسابقه است. احداث آزادراههایی مانند اراک-خرمآباد با کاهش طول مسیر، به صرفهجویی در مصرف سوخت کمک میکند و خدمتی بزرگ در سطح ملی محسوب میشود و امیدواریم با تأمین منابع مالی و اجرای جهادی، بیش از ۸ کیلومتر از این پروژه در کوتاهمدت به بهرهبرداری برسد و کل پروژه ظرف دو سال تکمیل شود.
وی خاطرنشان کرد: این پروژه نهتنها به بهبود حملونقل و کاهش تصادفات کمک میکند، بلکه با تقویت زیرساختهای ارتباطی بین استان مرکزی و لرستان، گامی مهم در توسعه منطقهای و ملی خواهد بود.
استاندار مرکزی همچنین بر ایمنسازی محورهای پرحادثه مانند زالیان تأکید کرد و افزود: زیرساختهای استان مرکزی، عمدتا متعلق به پیش از انقلاب است و نیازمند توجه ویژهتری است.
زندیه وکیلی با اشاره به فعالیت قرارگاه خاتمالانبیا در اراک، اظهار کرد: اقدامات توسعهای این قرارگاه در اراک، معادل کل زیرساختهای ایجادشده در طول تاریخ این شهر است.
زندیه وکیلی با اشاره به به نقش استان در نبرد ۱۲ روزه گفت: استان مرکزی با تقدیم ۳۵ شهید و فعالیت بیش از ۳۰ پیمانکار راهسازی در این مدت، نشان داد که تجاوزات دشمن خللی در اراده کشور برای عمران و آبادانی ایجاد نکرده است.
هوشنگ هادیان پور، نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: شازند در مرکز ایران قرار دارد و همیشه مظلوم واقع شده است. من اجرای عملیاتی این آزادراه را از وزیر راه و شهرسازی خواستم چراکه از ۵۰ سال پیش باقی مانده بود.
وی ضمن گلایه از وزیر راه و شهرسازی به دلیل عدم حضور در شازند و استان مرکزی گفت: ایشان به دلیل عدم حضور در این مراسم باید به شازند یک امتیاز دیگر بدهند. این آزادراه منجر به کاهش تصادف و مصرف بنزین و کاهش آلایندگی خواهد شد.
جواد لنجابی، سرپرست راه و شهرسازی استان مرکزی نیز اظهار کرد: از امروز آغاز عملیات اجرایی قطعه یک آزادراه اراک-خرم آباد(حدفاصل پتروشیمی شازند تا بروجرد) به طول ۶۸ کیلومتر با برآورد اعتبار ۱۴ همت اجرایی میشود. در این پروژه ۱۴ پل بزرگ، ۲۰۸ پل کوچک و ۲ تونل ساخته خواهد شد و منجر به کاهش ۵۵ دقیقهای و ۳۲ کیلومتری مسافت خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات