• یکشنبه / ۲۹ تیر ۱۴۰۴ / ۲۳:۲۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1404042918517
  • منبع : نمایندگی اصفهان

استاندار اصفهان:

توسعه آموزش‌های دیجیتال یک ضرورت راهبردی برای آینده آموزش‌وپرورش است

توسعه آموزش‌های دیجیتال یک ضرورت راهبردی برای آینده آموزش‌وپرورش است

ایسنا/اصفهان استاندار اصفهان گفت: راه‌اندازی هنرستان‌های جوار صنعت و توسعه آموزش‌های دیجیتال، کارآفرینی، فن‌آفرینی، سواد رسانه‌ای و به‌ویژه هوش مصنوعی باید در دستور کار جدی قرار گیرد؛ این موضوع فقط یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت راهبردی برای آینده آموزش است.

مهدی جمالی‌نژاد، امروز یکشنبه ۲۹ تیر اظهار کرد: در ابتدای فعالیتم، تصمیم گرفتیم که اصفهان را در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و هوش مصنوعی فعال و پیشتاز کنیم و هرچند بسیاری از افراد در ابتدا به آن باور نداشتند، امروز شاهد آن هستیم که در هر دو زمینه، اتفاق‌های خوبی در حال رخ دادن است.

وی افزود: حضور خیران در عرصه مسائل مدرن نظیر هوش مصنوعی می‌تواند بسیار اثرگذار باشد و از مجمع خیران مدرسه‌ساز درخواست داریم یاریگر دانشگاه فرهنگیان در مسیر توسعه استفاده از ابزارهای نوین آموزشی و هوش مصنوعی باشند.

استاندار اصفهان با تقدیر از برگزاری منظم و مؤثر جلسات شورای آموزش‌وپرورش، بر ضرورت توجه به معیشت فرهنگیان، سلامت و امنیت روانی دانش‌آموزان، پیوند مدرسه با جامعه، و ارتقای عدالت آموزشی در مناطق کمتر برخوردار تأکید کرد و با اشاره به فضای اجتماعی و اقتصادی کشور و تأثیر آن بر بدنه فرهنگیان ادامه داد: اگر معلم در جایگاه خود احساس امنیت، آرامش و حمایت نکند، نارضایتی او به‌طور طبیعی به دانش‌آموز منتقل می‌شود.

جمالی‌نژاد ابراز کرد: این فضا نیازمند تدابیر جدی و فوری است، نه فقط در حوزه‌های مالی، بلکه در ساحت‌های روانی، اجتماعی و حرفه‌ای نیز باید اقدامات لازم انجام شود؛ تلاش مدیرکل آموزش‌وپرورش و همکاران در این حوزه قابل تقدیر است و باید با استفاده از فرصت تابستان، برنامه‌ای تحولی برای توانمندسازی معلمان طراحی و اجرا شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان، وی تقویت مشارکت‌های اجتماعی و اقتصادی در آموزش‌وپرورش را یکی دیگر از محورهای مهم این جلسه برشمرد و تصریح کرد: وقتی ارتباط مدارس با صنایع و نهادهای محلی مستمر و ارگانیک نباشد، نمی‌توان انتظار تحول پایدار داشت؛ لازم است جلساتی با حضور صنایع کوچک و بزرگ برگزار شود تا این پیوندها تقویت و ساختارمند شود.

استاندار اصفهان با اشاره به اهمیت مهارت‌آموزی و ضرورت تربیت نسل آینده برای زیست هوشمند بیان کرد: راه‌اندازی هنرستان‌های جوار صنعت و توسعه آموزش‌های دیجیتال، کارآفرینی، فن‌آفرینی، سواد رسانه‌ای و به‌ویژه هوش مصنوعی باید در دستور کار جدی قرار گیرد؛ این موضوع فقط یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت راهبردی برای آینده آموزش است.

جمالی‌نژاد ادامه داد: ما نباید شهرستان کمتر برخوردار یا محروم آموزشی داشته باشیم؛ از مدیرکل آموزش‌وپرورش خواسته‌ام فرمانداران مناطقی را که در شاخص‌های آموزش پایین‌تر هستند، به شورای آموزش‌وپرورش استان دعوت کنند تا دلایل کم‌کاری شناسایی و پیگیری شود چرا که این شفاف‌سازی، رقابت سازنده ایجاد می‌کند و به ارتقای عملکرد مناطق می‌انجامد.

وی با تأکید بر پیگیری عملی مصوبات شورا خاطرنشان کرد: امیدوارم در جلسه بعدی گزارش کاملی از اقدامات صورت‌گرفته در حوزه‌هایی همچون عدالت آموزشی و فضاهای آموزشی ارائه شود و شاهد گام‌های مؤثر و قابل‌لمس در ارتقای نظام تعلیم‌وتربیت استان باشیم.

توسعه آموزش‌های دیجیتال یک ضرورت راهبردی برای آینده آموزش‌وپرورش است

هوش مصنوعی باید در خدمت آموزش، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و مشارکت خانواده‌ها باشد

لیلاسادات ابطحی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان نیز در این جلسه با قدردانی از همراهی مدیرکل آموزش‌وپرورش استان در پیشبرد برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی، بر نقش فناوری‌های نوین به‌ویژه هوش مصنوعی در ارتقای کیفیت آموزش و سیاست‌گذاری‌های اجتماعی تأکید و اظهار کرد: تحلیل‌های پیش‌بینی‌محور مبتنی بر هوش مصنوعی، می‌تواند نقش مؤثری در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ایفا کند.

وی افزود: مداخلات بهنگام، طراحی برنامه‌های درسی متناسب و استفاده از دستیارهای آموزشی مجازی از جمله کارکردهای مهم این فناوری است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با اشاره به روند تکراری تدوین برنامه‌های درسی در آغاز سال تحصیلی ادامه داد: یکی از فرصت‌های استفاده از هوش مصنوعی، سامان‌دهی این چرخه تکراری است؛ چراکه بسیاری از این اسناد بارها نوشته، بازنویسی و اصلاح می‌شوند و در حالی است که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی می‌توان به بهینه‌سازی زمان و منابع کمک شایانی کرد.

ابطحی بر اهمیت حفظ جایگاه انسان در فرایندهای فناورانه تأکید کرد و گفت: هوش مصنوعی نمی‌تواند جای انسان هوشمند را بگیرد؛ ما باید از آن در جهت تصمیم‌سازی دقیق‌تر استفاده کنیم، نه اینکه خود تبدیل به رصدشونده صرف این فناوری شویم.

وی به لزوم بازتعریف داده‌های خصوصی خانواده‌ها در بسترهای هوشمند اشاره کرد و افزود: اطلاعات شخصی باید با در نظر گرفتن ملاحظات اخلاقی و حقوقی بازتعریف شود تا خانواده‌ها احساس امنیت بیشتری داشته باشند، همچنین پیشنهاد می‌کنم از هوش مصنوعی در تدوین برنامه‌های درسی برای دانش‌آموزانی که انگیزه‌ کافی ندارند، استفاده شود تا این برنامه‌ها جذاب‌تر و اثربخش‌تر گردد.

ابطحی در پایان با تأکید بر نقش والدین در تحقق آموزش مؤثر گفت: پلتفرم مشارکت والدین نباید در برنامه‌ریزی‌های آینده فراموش شود؛ حضور آگاهانه خانواده‌ها در فرآیند یادگیری دانش‌آموزان از ارکان موفقیت هر نظام آموزشی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha