حجتالاسلام والمسلیمن محمد کریمیان، امروز چهارم مرداد در سلسله نشستهای تخصصی جنگ روایتها با محوریت تبیین جنگ ۱۲ روزه و اربعین حسینی(نبرد حق و باطل) اظهار کرد: امام حسین (ع) به ما آموختند که در جنگ، تعداد افراد مهم نیست، بلکه ایستادن در سمت درست تاریخ و حقیقت اهمیت دارد. ما زمانی خود را پیروز میدانیم که در سمت درست تاریخ بایستیم، در جنگ ۱۲ روزه نیز این اصل کلیدی بود و ما در طرف درست قرار داشتیم.
وی در خصوص اینکه جنگ روایتها از چه زمانی وجود داشته است، توضیح داد: جنگ روایتها در طول تاریخ رخ داده است، هرگاه دوگانهای بین حق و باطل شکل گرفته، هر دو طرف از روایت برای پیشبرد اهداف خود استفاده کردهاند. در جنگ روایتها، باید چند نکته را بدانیم، ابتدا دشمن کدام حوزه را هدف قرار داده و با چه گستردگی، هدف او چیست، ابزار و روشهایش چه چیزهایی هستند و چگونه با ایجاد جنگ شناختی بر اذهان مردم تأثیر میگذارد.
معاون عملیات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان در خصوص تاثیر روایت، توضیح داد: روایت تصویری در ذهن ایجاد میکند، میل و رغبت را در مخاطب برمیانگیزد، احساسات او را برانگیخته میکند و منجر به وقوع فعالیت یا کنش میدانی خاصی پس از دریافت روایت میشود. از طرفی بیان احساسات، توصیف جزئیات و شرح واقعه از ارکان روایت هستند، این سه رکن به مخاطب کمک میکنند تا تصویر روشنی از روایت در ذهن خود بسازد.
کریمیان با بیان اینکه دو نوع روایت شامل کلانروایت و خردهروایت وجود دارد، گفت: هنگامی که مجموعهای از خردهروایتها بیان میشود، کلانروایت تأثیر بیشتری میگذارد، قدرت روایت به این بستگی دارد که هرچه خردهروایتها بیشتر باشند، کلانروایت اثر عمیقتری خواهد داشت، لذا یکی از ابزارهای اصلی دشمن در مبارزه با افکار و اذهان مردم، استفاده از روایت است.
در ادامه محمدمهدی اسماعیلی، معلم راوی در خصوص تعریف روایت اظهار کرد: روایت به بیان یک مسئله، موضوع یا شخصیت از دیدگاه راوی با در نظر گرفتن هویت او و زوایای مختلف آن موضوع اشاره دارد، در روایت، مهم است که مشخص کنیم از چه جایگاهی سخن میگوییم و چه موضوعی را با چه هدفی روایت میکنیم.
این معلم راوی با بیان اینکه روایت اهمیت دارد زیرا اثر آن در تاریخ ماندگار میشود، گفت: برای مثال، دشمن در عاشورا گمان میکرد با شهادت امام حسین(ع)، تشیع نابود خواهد شد، اما اینگونه نشد، پس از عاشورا، دو شخصیت کلیدی با مجاهدت روایت این واقعه را زنده نگه داشتند، این روایت طی ۱۴۰۰ سال تأثیر عمیقی داشته و بهصورت تصاعدی ادامه یافته است، چنانکه امروز شاهد افزایش زائران اربعین هستیم.
وی افزود: چگونگی روایت کردن به زاویه دید و هویت راوی وابسته است. در روایت، صرفاً قصهای نقل نمیشود، بلکه باید ذهن مخاطب را درگیر کند، روایت با تأثیرگذاری بر تاریخ و هویت افراد، نقش عمیقی در شکلدهی به درک و احساسات آنها دارد.
اسماعیلی با اشاره به نقش معلمان در روایتها گفت: روایتها در کودکان دبستانی تأثیر بیشتری دارند، زیرا آنها هنوز الگوهای خود را انتخاب نکردهاند و در این سن بزرگترین مقلدان هستند، روایت در کلاس درس میتواند به تربیت نسلها کمک کند، روایت به رشد ما کمک میکند و سبک زندگی را به ما نشان میدهد، در کلاس درس، روایت شخصیت دانشآموز را شکل میدهد.
این معلم راوی با اشاره به اهمیت روایت جنگ تصریح کرد: روایت جنگ از آن جهت اهمیت دارد که جنگ تأثیرگذارترین رویداد بر کشورهاست. از طرفی روایت اربعین از این جهت اهمیت دارد که این واقعه نمادی از همدلی و اتحاد پس از ظهور امام زمان (عج) است، جایی که همه با هم برای کمک به یکدیگر همدل میشوند.
انتهای پیام
نظرات