• یکشنبه / ۵ مرداد ۱۴۰۴ / ۱۸:۴۵
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1404050502764
  • خبرنگار : 50023

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مطرح کرد

ضرورت بازتعریف نقش دانشجو در سیاست‌گذاری فرهنگی

ضرورت بازتعریف نقش دانشجو در سیاست‌گذاری فرهنگی

ایسنا/البرز معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه دانشجویان باید در کانون تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی این نهاد قرار بگیرند، گفت: اگر می‌خواهیم فعالیت‌های فرهنگی اثرگذار، ماندگار و متناسب با نیاز جامعه داشته باشیم باید از نگاه و ظرفیت دانشجویان استفاده کنیم.

محمود علیگو، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، صادق زینالی، مدیرکل راهبری امور فرهنگی و علیرضا سامانی، مدیرکل برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی این نهاد، یکشنبه پنجم مرداد با حضور در دفتر جهاد دانشگاهی واحد البرز، با غلامرضا اسکندریان، رئیس این واحد و احمدرضا فیروزی، معاون فرهنگی آن دیدار و گفت‌وگو کردند.

علیگو در این نشست با بیان اینکه نیروی انسانی به ویژه دانشجویان، اصلی‌ترین سرمایه جامعه هستند، گفت: ما باید از توان دانشجویان استفاده مضاعف کنیم و آن‌ها را به جایگاه اصلیشان یعنی گروه‌های مرجع جامعه بازگردانیم.

وی افزود: امروز دیگر جامعه نمی‌تواند بدون برنامه‌ریزی و آگاهی رشد کند. این آگاهی باید از دل دانشگاه‌ها و مراکز علمی استخراج و به جامعه تزریق شود. وظیفه ما به عنوان بخش فرهنگی جهاد دانشگاهی این است که این مسیر را هموار کنیم تا نسل جوان بتواند نقش مؤثر و سازنده خود را در جامعه ایفا کند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با تأکید براینکه متأسفانه طی سال‌های اخیر جایگاه دانشجویان در جامعه کمرنگ شده است، گفت: بازگرداندن این جایگاه به کمک برنامه‌ریزی‌های دقیق و استراتژیک یکی از اولویت‌های حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی است.

وی توضیح داد: یکی از برنامه‌های محوری ما در این حوزه، دانشجویی شدن برنامه‌هاست. یعنی باید تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی متناسب با نیازها، خواسته‌ها و شرایط دانشجویان طراحی و اجرا شود. این یعنی همه فعالیت‌ها باید حول محور دانشجو بچرخند و ما باید به این گروه اهمیت ویژه دهیم.

ضرورت بازتعریف نقش دانشجو در سیاست‌گذاری فرهنگی

علیگو با تأکید بر ضعف‌ها و کاستی‌های موجود در سیستم فرهنگی، به نبود پیوست‌های جذب، نگهداشت، شبکه‌سازی و بهره‌مندی از ظرفیت دانشجویان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ما در برنامه‌های فرهنگی، نبود ساختارهای منسجم برای جذب و حفظ دانشجویان در برنامه‌هاست. بسیاری از برنامه‌ها صرفاً اجرا می‌شوند و بعد از پایان، پیگیری برای نگهداشت و شبکه‌سازی میان دانشجویان و بهره‌مندی مستمر از ظرفیت آنان وجود ندارد. ما نیازمند یک سیستم یکپارچه هستیم که بتواند این چهار مؤلفه را بطور مستمر دنبال کند و در کنار آن تعالی فرهنگی را نیز مدنظر قرار دهد. این پنج راهبرد، اساس برنامه‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی در دوره جدید است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی توضیح داد: مسابقات و جشنواره‌ها زمانی به موفقیت واقعی دست پیدا می‌کنند که اثرات فرهنگی آن‌ها ماندگار باشد. باید تلاش کنیم خروجی فعالیت‌ها به شکل محتواهای غنی، عمیق و اثرگذار تولید شود که بتواند پیام‌های فرهنگی را بدرستی به مخاطبان منتقل کند. در این راستا، واحد هنری جهاد دانشگاهی با امکانات استودیویی پیشرفته و تخصصی، ظرفیت بسیار بالایی برای خلق محتواهای فرهنگی اصیل و ماندگار دارد که باید از این ظرفیت بیشترین بهره‌برداری صورت گیرد.

این مسئول در پایان به ظرفیت‌های مغفول‌مانده استان البرز اشاره کرد و گفت: استان البرز با داشتن استعدادها و پتانسیل‌های فراوان در حوزه فرهنگی، هنری و انسانی، یکی از ظرفیت‌های مهم کشور است که تا کنون به درستی شناخته نشده و مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است. ما در جهاد دانشگاهی به دنبال آن هستیم که این ظرفیت‌ها را شناسایی کرده و با برنامه‌ریزی‌های هدفمند، آن‌ها را بعنوان فرصت‌های طلایی در توسعه فرهنگی کشور به کار بگیریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha