• سه‌شنبه / ۷ مرداد ۱۴۰۴ / ۰۸:۵۳
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1404050703688
  • خبرنگار : 51043

روانشناس کودک و نوجوان؛

والدین از تحمیل خواسته‌های شخصی در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پرهیز کنند

والدین از تحمیل خواسته‌های شخصی در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پرهیز کنند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک روانشناس کودک و نوجوان با اشاره به نقش والدین در موضوع هدایت تحصیلی دانش آموزان گفت: بهترین وظیفه و نقشی که والدین می‌توانند ایفا کنند این است که از تحمیل سلیقه‌ها و خواسته‌های شخصی خود بر فرزندانشان پرهیز کنند. 

مهرداد رضاپور در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص هدایت تحصیلی دانش آموزان اظهار کرد: موضوع هدایت تحصیلی، مسئله‌ای تخصصی است و نیازمند همکاری با کادر آموزش‌دیده و مجرب است تا دانش‌آموزان بتوانند براساس نمرات، رتبه‌ها، علایق، سلیقه‌ها و مهارت‌های خود، مسیر تحصیلی مناسبی را انتخاب کنند.

این روانشناس کودک و نوجوان با بیان اینکه والدین در فرآیند هدایت تحصیلی فرزندان نقش مهمی دارند و باید به استعداد، علاقه و مهارت‌های فرزند خود توجه کرده و از تحمیل آرزوهای شخصی خودداری کنند، توضیح داد: آن‌ها وظیفه دارند دیدگاه و تجربیاتشان را در مورد آینده فرزند بیان کنند و راهنمایی لازم را انجام دهند اما نباید خواسته‌های خود را به زور به او القا کنند چون این کار درست نیست.

وی افزود: تجربه و علم ثابت کرده‌ که اگر فردی به اجبار در مسیری قرار گیرد نه تنها بهره‌وری‌ او کاهش پیدا می‌کند، بلکه احتمال موفقیتش کمتر شده و خطر شکست بیشتر می‌شود.

رضاپور تصریح کرد: بهترین وظیفه و نقشی که والدین می‌توانند ایفا کنند این است که از تحمیل سلیقه‌ها و خواسته‌های شخصی خود بر فرزندانشان پرهیز کنند و تا جای ممکن فضایی آرام، کم‌تنش و آگاهانه فراهم سازند تا فرزندان بتوانند تصمیم‌های درست و آگاهانه‌ای برای آینده خود بگیرند.

این روانشناس کودک و نوجوان با اشاره به اینکه دانش‌آموزان برای اینکه بتوانند مسیر تحصیلی مناسبی را انتخاب کنند، لازم است به چند نکته مهم توجه داشته باشند،تاکید کرد: پیش از هر چیز باید توانمندی‌ها و استعدادهای خود را بشناسند و مطمئن شوند این توانایی‌ها با مسیر انتخابی‌ خود همخوانی دارد، در کنار آن، شناخت و توجه به علاقه‌های شخصی نیز اهمیت زیادی دارد، همچنین لازم است ارزیابی واقع‌بینانه‌ای از شرایط شغلی و اجتماعی آینده داشته باشند، چرا که انتخاب مسیر تحصیلی تصمیمی سرنوشت‌ساز بوده و ممکن است تا پایان عمر بر زندگی فرد، شخصیت، جایگاه اجتماعی و بسیاری از جنبه‌های دیگر تأثیر بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر فرد شناخت درستی از استعدادها، توانایی‌ها، نقاط ضعف، علایق و سلیقه‌های خود داشته باشد و نیازها و ظرفیت‌های آینده جامعه را به‌خوبی بشناسد، برای مثال بداند جامعه در ۱۰ سال آینده به چه مشاغلی نیاز دارد، می‌تواند مسیر تحصیلی و شغلی مناسبی برای خود طراحی کند، مسیری که هم احساس رضایت، شادابی و انگیزه شخصی را در پی دارد، همچنین حس مفید بودن و تأثیرگذاری در جامعه را برای او به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha