• دوشنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1404061005900
  • خبرنگار : 71124

چابهار؛ سکوی پرش ایران به تجارت آسیای مرکزی و اقیانوس هند

چابهار؛ سکوی پرش ایران به تجارت آسیای مرکزی و اقیانوس هند

با سفر رئیس‌جمهور به اجلاس شانگهای، موضوع اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی سراسری بار دیگر در کانون توجه قرار گرفت؛ پروژه‌ای که می‌تواند جایگاه ایران را در تجارت منطقه‌ای متحول کند.

به گزارش ایسنا،  در پی سفر مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای در تیانجین چین، موضوع اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی سراسری بار دیگر مورد توجه قرار گرفت که در همین زمینه پرشکیان در سخنرانی خود عنوان کرد:  با تلاش‌های صورت گرفته بندر چابهار در اقیانوس هند به زودی به شبکه ریلی سراسری جمهوری اسلامی ایران متصل خواهد شد و تحول مهمی را در اتصال چین، کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان به اقیانوس هند ایجاد خواهد کرد. سرمایه‌گذاران می‌توانند برای توسعه و نیز ایجاد مراکز لجستیک در این بندر از تسهیلات و تخفیفات مختلف استفاده کنند.

اتصال ریلی چابهار؛ افزایش ظرفیت ترانزیت کالا از مسیر ایران 

نباید از نظر دور داشت که بندر چابهار تنها بندر ایران در اقیانوس هند است و با اتصال ریلی، ظرفیت تبدیل‌شدن به هاب ترانزیت کالا میان چین، کشورهای آسیای مرکزی، افغانستان و بازارهای هند و آفریقا را پیدا می‌کند. این موقعیت ژئواکونومیک به معنای بازتعریف مسیرهای سنتی تجارت و ایجاد رقیبی جدی برای بنادر منطقه از جمله گوادر پاکستان و بنادر امارات خواهد بود.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که اتصال ریلی چابهار، زمینه‌ساز افزایش ظرفیت ترانزیت کالا از مسیر ایران است و می‌تواند میلیاردها دلار درآمد جدید برای کشور به همراه داشته باشد. دولت نیز برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، تخفیف‌ها و تسهیلات ویژه در تعرفه‌های بندری و ریلی در نظر گرفته است؛ فرصتی که می‌تواند به ایجاد مراکز لجستیک، انبارداری و صنایع تبدیلی در این بندر سرعت ببخشد.

در بعد دیپلماتیک، توسعه چابهار کاملاً همسو با اهداف سازمان همکاری شانگهای و طرح «کمربند و جاده» چین است. برای کشورهای آسیای مرکزی، این بندر مسیری مطمئن برای دسترسی به آب‌های آزاد خواهد بود و برای ایران، ابزاری جهت تقویت نقش راهبردی در معادلات تجاری اوراسیا.

با این حال، چالش‌هایی همچون تکمیل سریع زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای، رفع موانع گمرکی و ایجاد امنیت پایدار در مسیر ترانزیتی پیش‌روی این طرح قرار دارد. رقابت با بنادر منطقه‌ای که از حمایت مالی قدرت‌های بزرگ برخوردارند نیز موضوعی جدی است.

ترغیب سرمایه گذاران برای ورود به چابهار

به گفته تحلیلگران، اتصال ریلی چابهار نه تنها یک پروژه عمرانی، بلکه تحولی راهبردی در اقتصاد ایران است؛ تحولی که اگر به‌درستی مدیریت شود، می‌تواند کشور را به حلقه‌ای کلیدی در زنجیره تجارت بین‌المللی تبدیل کند.

اتصال ریلی چابهار می‌تواند اقتصاد ایران را از وابستگی به بازارهای محدود منطقه‌ای رها کرده و آن را به یک بازیگر محوری در تجارت اوراسیا بدل سازد. سفر پزشکیان به اجلاس شانگهای، فرصتی است تا این ظرفیت‌ها به زبان همکاری‌های بین‌المللی ترجمه شده و سرمایه‌گذاران منطقه‌ای برای ورود به چابهار ترغیب شوند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha