• چهارشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۴ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1404070201126
  • خبرنگار : 50469

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام:

برای ترویج نماز در مدارس، باید از روش‌های نوین استفاده کنیم/تجهیز نمازخانه‌های مدارس در حال اجراست

برای ترویج نماز در مدارس، باید از روش‌های نوین استفاده کنیم/تجهیز نمازخانه‌های مدارس در حال اجراست

ایسنا/ایلام مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام در پاسخ به پرسشی درباره مهم‌ترین چالش‌های پیشِ روی آموزش و پرورش استان در زمینه آموزش و ترویج نماز در بین دانش‌آموزان گفت: امروزه سخن گفتن با نسل نو و انتقال پیام به آن‌ها باید در قالب‌های جدید و متناسب با ویژگی‌های این نسل باشد اگر بخواهیم به صورت صحیح و قابل فهم، معارف دینی، به‌ویژه فریضه نماز را در بین دانش‌آموزان ترویج دهیم، ناگزیریم از روش‌های سنتی صرف پرهیز کرده و به سمت جذاب‌سازی و استفاده از روش‌های آموزشی نوین حرکت کنیم.

ایرج زینی‌وند در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیشِ رو، رشد سریع تکنولوژی و تغییر ذائقه فرهنگی و آموزشی دانش‌آموزان است که مقابله با آن، نیازمند کار تخصصی و یافتن روش‌های نوین برای انتقال مفاهیم دینی به نسل جدید است از سوی دیگر، خانواده به عنوان رکن اصلی و بستر نخستین تربیت، نقشی غیرقابل انکار در نهادینه کردن ارزش‌ها دارد، متأسفانه یکی دیگر از چالش‌های جدی، کمرنگ شدن نقش فعال برخی خانواده‌ها در امور دینی و تربیتی است که این امر خود به‌طور مستقیم سبب کاهش رغبت فرزندان نسبت به مسائل معنوی از جمله نماز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همگام‌سازی نهاد خانواده با نظام آموزشی در این مسیر، یک ضرورت انکارناپذیر است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام در خصوص برنامه‌های ابتکاری این اداره‌کل برای ترویج نماز میان دانش‌آموزان تشریح کرد: آموزش و پرورش، نهادینه کردن فرهنگ نمازخوانی و ترویج مفاهیم متعالی آن را رسالتی بزرگ برای خود می‌داند، علاوه بر برنامه‌های ثابت و مدونی که هر ساله اجرا می‌شود، در سال تحصیلی پیشِ رو با تأکید مقام عالی وزارت، برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای برپایی نمازهای جماعت باشکوه با حضور نماینده محترم ولی فقیه در استان، ائمه جمعه، مسئولان استانی و محلی انجام شده است.

وی گفت: جلسات شورای اقامه نماز شهرستان‌ها نیز پیش از آغاز سال تحصیلی برگزار شده تا تمهیدات لازم برای اجرای هرچه بهتر برنامه‌های نماز اندیشیده شود. از جمله اقدامات نمادین و مردمی، طرح «غبارروبی و آماده‌سازی نمازخانه‌های مدارس» با مشارکت فعال هیئت‌های دانش‌آموزی است که تاکنون بیش از ۲۰۰۰ دانش‌آموز در آن مشارکت داشته‌اند.

زینی‌وند افزود: اختصاص «زنگ نماز» در برنامه روزانه مدارس، برگزاری منظم «نماز جماعت»، برگزاری «جشن‌های تکلیف»، تجهیز و زیباسازی نمازخانه‌ها و اجرای دوره‌های توانمندسازی معلمان و اولیا از دیگر برنامه‌های در حال اجراست.

در ترویج نماز در مدارس، باید از روش‌های نوین استفاده کنیم/تجهیز نمازخانه‌های مدارس در حال اجر است

وی در ارزیابی نقش معلمان و اولیای دانش‌آموزان در ترویج نماز بیان کرد: معلم به عنوان نماد و الگویی زنده و عملی، مهم‌ترین رکن در ترغیب دانش‌آموزان به نماز است. هنگامی که یک معلم با عمل خود اقامه نماز کند و دانش‌آموزان را با زبان خوش به این فریضه تشویق نماید، قطعاً با استقبال آنان مواجه خواهد شد.

مدیرکل آموش و پرورش استان ایلام توضیح داد: خانواده نیز به‌عنوان مکمل این فرآیند، نقشی حیاتی دارد خانواده‌ها می‌توانند با اقدامات ساده اما عمیق، زمینه‌ساز انس فرزندان با نماز شوند همکاری مثبت و سازنده بین خانه و مدرسه، ضامن موفقیت در این مسیر است.

زینی‌وند در پاسخ به پرسشی درباره بهره‌گیری از فناوری برای آموزش بهتر نماز اظهار کرد: به جای مقابله با فناوری، باید از آن به‌عنوان یک فرصت طلایی استفاده کنیم، توسعه اپلیکیشن‌های آموزشی، یادآورهای هوشمند، واقعیت مجازی، بازی‌های رایانه‌ای مذهبی، چت‌بات‌های هوش مصنوعی و تولید محتوای چندرسانه‌ای از جمله راهکارهای پیشنهادی در این زمینه است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام در خصوص طرح‌های موفق استان ایلام گفت: یکی از طرح‌های بسیار موفق، «طرح نور چشم» است که ویژه دختران پایه سوم ابتدایی و پسران پایه هشتم طراحی شده است، در قالب این طرح، معلمان دو موضوع کلیدی مرتبط با نماز را به صورت عمیق با دانش‌آموزان کار می‌کنند.

وی افزود: حضور هدفمند ائمه جماعات در مدارس، استفاده از روش‌های بازی و داستان‌سرایی، ایجاد فضای فیزیکی جذاب در نمازخانه‌ها و الگوسازی از معلمان و دانش‌آموزان فعال از دیگر اقدامات مؤثر در این حوزه بوده است.

زینی‌وند در خصوص پیوند برنامه‌های رسمی درسی با تربیت معنوی دانش‌آموزان گفت: تربیت دینی نباید منحصر به ساعات پرورشی باشد بلکه باید در متن برنامه‌های درسی جاری شود، طرح انس با قرآن، درس‌پژوهی با رویکرد تربیت دینی، گنجاندن مفاهیم دینی در کتب درسی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی-مذهبی از جمله اقدامات انجام‌شده در این زمینه است.

وی درباره برنامه‌های فرهنگی در اوقات فراغت دانش‌آموزان اظهار کرد: برگزاری مسابقات اذان، قرائت قرآن و نماز، اردوهای معنوی، جشنواره‌های فیلم و کلیپ، کارگاه‌های هنری، جلسات قصه‌گویی، مسابقات کتاب‌خوانی و گروه‌های سرود مذهبی از جمله راهکارهای پیشنهادی برای جذب دانش‌آموزان در فضای غیررسمی و شاد است.

زینی‌وند خطاب به معلمان، دانش‌آموزان و اولیای آنان گفت: نماز، ستون استوار دین و مایه آرامش روح و جان انسان است. آموزش و تشویق فرزندان به اقامه نماز، گامی بزرگ در مسیر تربیت نسل‌هایی دیندار، بااخلاق و مسئولیت‌پذیر است. بیایید با همکاری یکدیگر، آینده‌ای روشن‌تر، متعالی‌تر و معنوی‌تر برای فرزندان ایران اسلامی رقم بزنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha