سیدحمید پورمحمدی شامگاه چهارشنبه دوم مهر، در جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی که در اتاق بازرگانی استان برگزار شد، اظهار کرد: ما قبل از بازدید از پروژهها و برگزاری جلسه با مسئولیت دولتی، با بخش خصوصی جلسه برگزار میکنیم، زیرا وظیفه ما تسهیل فعالیتهای این بخش است. اتاق بازرگانی خراسان رضوی، از اتاقهای دیگر استانها پرکارتر است و لذا در سفر به این استان، سعی کردیم بخش زیادی از مسائل آن را بررسی کنیم.
وی با بیان اینکه از نگاه ما، محور تحول و پیشرفت آینده کشور، استانهای شرقیاند و با تمام سختیها و محدودیتها در حال تلاش برای تحقق این محوریت هستیم، افزود: زمانی که آقای پزشکیان عزم سفر به چین را داشت، من بر اهمیت توجه به شرق استان تاکید کردم و به نظرم مهترین دستاورد این سفر، توافق روسای جمهور ایران و چین بر سر عبور کریدور شرق به غرب از مسیر سرخس به چشمه ثریا (واقع در مرز ایران و ترکیه) بود. طبق برنامهریزیهای انجامشده، این مسیر باید تا پایان عمر دولت چهاردهم ساخته شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ایجاد مسیر بین زاهدان و سرخس نقطه تمرکز جدی ما برای سال آینده است، بیان کرد: معادن طبیعی این محور بسیار حائز اهمیت اند. ساخت این مسیر همچنین به تقویت مراودات ما با همسایگان شرقی کمک خواهد کرد. عدم توجه به استانهای شرقی، باعث ایجاد ناامنی در این استانها شده است و لذا تقویت زیرساختهای این بخش از کشور بسیار برای ما اهمیت دارد.
پورمحمدی با تاکید بر اینکه خراسان به معنای واقعی کلمه، مرکز تمدن ایران است، اضافه کرد: از قرن سوم تا زمان حمله مغول، تمام دانشمندان جهان اسلام از خطه خراسان برخاستهاند. باید بزرگان خراسان را به تمام جهان معرفی کنیم. بنابراین شرق کشور و خصوصاً خراسان، موتور محرکه ایران بزرگ و فرهنگی است.
وی با بیان اینکه یک سال اخیر، یکی از سختترین سالها در کل تاریخ ایران بود، ادامه داد: حمله اسرائیل به کشور کمتر از حمله مغول خسارت نداشت.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه تاکنون اختیارت زیادی را به استانها تفویض کردهایم و برای ما نیز واگذاری اختیارات به استانها بسیار مطلوب است، گفت: باید در سازمان برنامه و بودجه روزی را برای برگزاری یک جلسه مفصل به منظور بررسی مشکلات استانهای شرقی برگزار کنیم. برای این کار، ابتدا باید چند کارگروه از جمله کارگروه استانداران و روسای سازمانهای برنامه و بودجه استانهای شرقی، کارگروه روسای اتاقهای بازرگانی و کارگروه مهندسین مشاور تشکیل شود تا بتوانیم قبل از تدوین لایحه بودجه سال آینده، به نتایج خوبی برای حل مشکلات این استانها برسیم.
پورمحمدی اضافه کرد: استانداران استانهای شرقی نیز باید هر چه زودتر جلساتی را با یکدیگر برگزار کرده و مشکلات را احصا کنند. سعی میکنیم در تدوین بودجه سال آینده، مشکلات استانهای شرقی را مورد توجه ویژه قرار دهیم. البته خراسان رضوی فیالنفسه دارای ظرفیتهای بالایی است که از جمله آن میتوان به حضور یک استاندار بسیار توانمند در این استان اشاره کرد.
وی همچنین در حاشیه این جلسه و در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: هدف از این نشست بررسی وضعیت توسعهای، اقتصادی و زیرساختی خراسان بود که فعالان اقتصادی و کسبوکارهای این استان دیدگاههای ارزشمندی مطرح کردند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه به موضوعات مطرحشده در این جلسه اشاره کرد و گفت: موضوعات متعددی از جمله زیرساختهای حملونقل مانند خطوط ریلی و جادهها، کریدورهای ترانزیتی، مسائل مربوط به آب، معادن، آموزش و پرورش، آموزش عالی، سلامت، کشاورزی و سایر حوزههای اقتصادی و اجتماعی مطرح شد. یکی از نکات مهم، ظرفیتهای بزرگ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خراسان عنوان شد که میتواند آینده درخشان این منطقه را رقم بزند.
پورمحمدی درباره توسعه حملونقل، اظهار کرد: دولت در حال اجرای پروژه خط ریلی از چابهار به سمت خراسان است که تا پایان امسال این خط از چابهار به زاهدان میرسد. کار بر روی مسیر زاهدان تا سرخس ادامه دارد. همچنین، شورای اقتصاد مسیر ریلی تهران - مشهد را تصویب کرده است که در قالب طرحهای فاینانس چین قرار میگیرد و بحث کریدور شرق به غرب، که از چین به سمت اروپا و از طریق ایران و خراسان عبور میکند، مطرح شد.
وی تأکید کرد: در حوزه جادهای، برنامهریزی شده است که مسیرهای جادهای این کریدور هرچه سریعتر تکمیل شود. خط آهن برقی که از سرخس به مشهد، سپس به تهران و در نهایت به تبریز و مرز ترکیه میرسد، در حال توسعه است و تلاش میشود این پروژه به صورت کامل برقی و پیوسته اجرا شود تا پیوند اقتصادی شرق و غرب کشور تقویت شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: در جلسه تصمیم گرفته شد که کمیته تخصصی تشکیل و روزی به عنوان «روز محور شرق» تعیین شود تا کارشناسان و فعالان اقتصادی در گروههای مختلف درباره زیرساختها، موانع تجاری و ارزی و تعاملات با کشورهای همسایه گفتگو کنند. این گروهها شامل استانداران، روسای سازمانهای مدیریت و برنامهریزی، فعالین کسبوکار، پیمانکاران و مهندسین مشاور خواهند بود تا برنامهای جامع و مبتنی بر نیازهای استان تدوین و اجرا شود.
پورمحمدی در پاسخ به این اظهارات که در بخش اعتبارات سهم خراسان رضوی از منابع عمرانی کشور ۳.۵ درصد است، در حالی که جمعیت حدود ۸ درصد کل کشور بوده و سهم این استان از شبکه آزادراهی تنها یک درصد است، که نشاندهنده کمتوجهی به این منطقه است، گفت: آمارهای مربوط به بودجه بر اساس ردیفهای قانون بودجه است و ممکن است برخی ارقام و تخصیصها بصورت کامل و شفاف اعلام نشده باشد، اما در مجموع، تلاش میشود سهم استان بیش از آنچه در حال حاضر است، در نظر گرفته شود و مشکلات آن هرچه سریعتر برطرف گردد.
انتهای پیام
نظرات