بهنام میرزایی در گفتوگو با ایسنا با تاکید بر تاثیرگذاری رسانهها در آموزش و ترویج زبان اشاره در جامعه، اظهار کرد: برای ترغیب پذیرش جامعه و استفاده از زبان اشاره در فضاهای عمومی و اداری، رسانهها میتوانند با ترجمه همزمان یا زیرنویس بسیار کمککننده باشند.
وی به نقش ادارات، سازمان صدا و سیما، شهرداری، هیاتهای مذهبی و... نیز اشاره و تصریح کرد: صدا و سیما و شهرداری در برنامههای تولیدی خود باید از برنامههای شاد تا ورزشی و درصورت امکان باید بتوانند از یک رابط ناشنوا در برنامههای خود استفاده کنند و هیاتهای مذهبی نیز با مداحی به این زبان، راه ارتباطی برای ناشنوایان و حاضران در برنامه را فراهم کنند تا ناشنوا با دیدن رابط از طریق زبان اشاره با موضوع برنامه یا جلسه ارتباط بگیرند.
میرزایی با بیان اینکه در حال حاضر برنامههای مخصوص زبان اشاره با امکان نصب روی گوشهای تلفن همراه موجود است که امکان معادل جملات را برای افراد غیر ناشنوا فراهم میکند، ادامه داد: از چالشهای ترویج زبان اشاره کمبود مترجم این زبان و کمبود قوانین کافی برای تضمین ترویج آن است که با الزامی ساختن آموزش مقدمات این زبان در مدارس و در سطح جامعه برای علاقمندان میتوانیم با تعریف مدت زمان پنج تا ۱۰ ساله زبان اشاره را آموزش دهیم و برای استفاده از آن در جامعه فرهنگسازی کنیم.
وی با اشاره به مشکلات متعدد ناشنوایان از معیشت و اشتغال تا کمرنگ بودن فرهنگ رویارویی با آنان در جامعه، گفت: ناشنوایان با محدودیتهای بسیاری در جامعه مواجه هستند که اشتغال و معیشت در صدر آن است اما باید توجه داشته باشیم که ناشنوایان از نظر شنوایی محدودیت دارند اما دقت کافی برای انجام کار دارند که با تشویق کسب و کارهای ویژه برای ناشنوایان و تبعیض قائل نشدن با دیگران و از همه مهمتر با آموزش مقدمات زبان اشاره میتوان مشارکت ناشنوایان در جامعه را در طول سال تداوم دهیم.
انتهای پیام
نظرات