پس از رحلت امام خمینی(ره) و انتخاب مقام معظم رهبری به عنوان رهبر انقلاب، فرماندهی درست و تصمیمات دقیق معظمله در بستر حوادث و بحران، به ویژه در حمله رژیم صهیونیستی به جمهوری اسلامی در تیر سالجاری؛ ایشان در سطح جهان، یک فرمانده عالیمقام و خبره نظامی شناخته شدند که با تمرکز درست بر نقاط ضعف و قوت قدرت دفاعی و نظامی کشور، ایران اسلامی را از آماج حملات دشمنان، حفظ و نگهداری و به پیشرفت هدایت میکنند.
نشست تحلیل و تبیین نقش رهبری در جنگهای تحمیلی با حضور سردار مهدی ظفری، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و مقاومت استان همدان و یک پژوهشگر و رزمنده دفاع مقدس در دفتر ایسنا برگزار شد.
دفاع مقدس یک واقعیت و پدیدهای است که در زمان خود متوقف نمیشود
سردار مهدی ظفری، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان همدان با بیان اینکه دفاع مقدس مانند کلافی سردرگم است که در طول زمان باز شده و لایههای مختلف معنایی و تأثیرگذاری آن برای همگان آشکار میشود، گفت: هر کسی تعبیری از این واقعه مقدس دارد و از منظر خود به آن نگریسته است.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان همدان، اضافه کرد: دفاع مقدس یک واقعیت و پدیدهای است که در زمان خود متوقف نمیشود، بلکه پدیدهای است که با خود تغییرات سیستمی در سطح نظام بینالملل، جهانی و منطقهای ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه باز شدن این کلاف مقدس، باعث میشود تا شرایط دنیا پس از دفاع مقدس را در مقایسه با قبل از آن، متفاوت ببینیم، گفت: اگرچه درک مدیریت و تصمیمگیری پس از جنگ، ممکن است با قبل از آن متفاوت باشد، اما پایههای مدیریتها براساس دستاوردهای فرهنگی دفاع مقدس بنا شده است.
ظفری با اشاره به اینکه امروزه نام و یاد شهدا، در ابتدای صحبتها و تصمیمگیریهای بسیاری از مسئولین ما به چشم میخورد، بیان کرد: این ادبیاتی است که پس از جنگ به دست آوردهایم؛ گفتمان قبل از جنگ هرگز مانند گفتمان پس از آن نیست.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان همدان به کسب دستاوردها پس از دفاع مقدس و انجام تحولات و تغییرات در جامعه دینی اشاره کرد و گفت: دنیا به دنبال حاکمیت یک گروه یا قدرت خاص است و در انقلابها، اغلب شاهدیم که آغاز انقلابها آسان است، اما ادامه آن با سختی همراه است، ولی انقلاب اسلامی ایران، به دلیل مبنای توحیدی خود، از این قاعده مستثنی است و این حرکت توحیدی، با فرماندهی امام(ره) آغاز شد.
ظفری با استناد به فرمایشات امام خمینی (ره) در سالهای ۶۴ و ۶۵ مبنیبر اینکه اگر مسئولین نظام جمهوری اسلامی به فکر ایجاد حکومت جهانی نباشند، خائن و خطرناک هستند، گفت: باید به دنبال تشکیل حکومت جهانی به رهبری امام زمان(عج) باشیم.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان همدان با گرامیداشت یاد شهید حاج قاسم سلیمانی، خاطرهای از وی نقل کرد: در شرایط بسیار سخت و ناامن در کشور همسایه، جایی که هزاران داعشی در مرزها حضور داشتند، حاج قاسم با وجود تمام سختیها و خطرات، با روحیهای معنوی؛ ضمن درخواست دعا برای جوانان، تأکید کرد که با دعای صرف، امام زمان(عج) ظهور نمیکنند بلکه ما هم باید حرکت کنیم، هم قیام کنیم، هم دعا کنیم و هم بجنگیم.
امام (ره) به عنوان یک فرمانده، اندیشه جهانی داشتند
ظفری با اشاره به متفاوت بودن هشت سال دفاع مقدس ایران با سایر جنگهای جهان، تشریح کرد: مردم دنیا معمولاً جنگ را تکلیف ارتشها میدانند و مردم عادی کاری به آن ندارند، اما در دفاع مقدس ما، مردم نیز دوشادوش رزمندگان جنگیدند و حتی روز پذیرش قطعنامه ۵۹۸، برای بسیاری از رزمندگان، سختتر از خود روزهای جنگ بود زیرا پایان جهاد و دفاع بود.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان همدان با بیان اینکه در دفاع مقدس، ما دو نگرش «اندیشه جمهوری اسلامی و اندیشه انقلاب اسلامی» به جنگ داشتیم، ادامه داد: شعار قرآنی امام(ره) «جنگ، جنگ تا رفع فتنه، جنگ، جنگ تا پیروزی» بود. ما در جبهه مقابله با دشمن کاملاً موفق بودیم، اما امام (ره) با تعبیر نوشیدن جام زهر قطعنامه را پذیرفتند زیرا نگاه امام خمینی (ره) فراتر از نگرش ما بود و حکومت جهانی، هدفی فراتر از مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی دارد؛ در واقع جمهوری اسلامی، جزیی از حکومت اسلامی است و ما باید تلاش کنیم تا زمانی که حکومت جهانی تشکیل شود، صدها جمهوری اسلامی را تأسیس کنیم.
ظفری با بیان اینکه امام(ره) به عنوان یک فرمانده، اندیشه جهانی داشتند، افزود: حضرت امام(ره) با اندیشه توحیدی و جهانشمول خود برنامهها را سازماندهی و برنامهریزی میکردند. تشکیل بسیج عمومی به خصوص از جوانان و نوجوانان ناشی از همین تفکر و اندیشه حکومت جهانی اسلام بود.
وی فرماندهی قاطعانه امام خمینی (ره) را همراه با رهبری ولایی از ویژگی خاص ایشان برشمرد و خاطرنشان کرد: هر مرجع تقلیدی نمیتواند به راحتی جهاد را محور همه احکام دین قرار دهد، اما امام (ره) با شجاعت و ارتباطی که با دنیای ملکوت داشتند، این مهم را به انجام رساندند، در دین مبین اسلام جهاد، ستون دین است و هنر امامین انقلاب، حاکم کردن جهاد بر روح جامعه بوده است.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان همدان تأکید کرد: ما معتقدیم که امام(ره) هم فرمانده بودند، هم مرجع تقلید، و هم ما مرید ایشان بودیم. این قاعده، باعث شد تا دشمن با برخوردهای متفاوتی مواجه شود و در نهایت، نتیجه جنگ، سربلندی ما باشد.
ظفری با ذکر خاطراتی از جبهه، اخلاقمداری را تفاوت بنیادین دفاع مقدس با سایر جنگهای جهان دانست و افزود: اخلاق دفاع مقدس اجازه نمیدهد ظلم کنیم.
صداقت، اخلاص و خدامحوری؛ ریشههای فرمانبرداری از امامین انقلاب
محمد یوسفی از رزمندگان دوران دفاع مقدس و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس نیز در گفتوگو با ایسنا، درباره نقش رهبری (امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری) در دوران دفاع مقدس و مقایسه آن با دوران پیش از انقلاب، عنوان کرد: در ۳۰۰ سال گذشته، تنها جنگی که ما خاک به دشمن ندادیم، جنگ هشت ساله تحمیلی بود. پیش از آن، در دوران قاجار و پهلوی، شاهد بودیم که چگونه با قراردادهایی مناطق فعلی آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان و قسمتهای زیادی از ایران جدا و تجزیه شده است. در آن زمان، فرماندهان جنگ، تنها منافع شخصی و حفظ تخت پادشاهی خود را در نظر میگرفتند و در مقابل دشمن ذلیل و خوار میشدند.
یوسفی با اشاره به اینکه زمانی نخستوزیر انگلیس به محمدرضا پهلوی ارتباط میگیرد و میگوید که میخواهیم استان چهاردهم شما یعنی بحرین به یک کشور تبدیل شود، پهلوی بدون کوچکترین مقاومتی و تنها با یک دستور آن را میپذیرد، گفت: این یعنی کشور در برابر یک تماس تلفنی، هیچ قدرتی ندارد در حالیکه در آن زمان، مقام اول مملکت، «بزرگ ارتشداران» بود، اما در برابر بیگانه توان ایستادگی نداشت. پس باید بررسی کرد که چگونه جمهوری اسلامی ایران هشت سال در یک جنگ نابرابر تحمیلی یک وجب از خاک خود را از دست نداد و از آن حفاظت کرد.
پژوهشگر حوزه دفاع مقدس با بیان اینکه در ۸ سال دفاع مقدس، ایران تحت شدیدترین تحریمها قرار داشت و هیچ کشوری به ما حتی یک فشنگ هم نمیفروخت، گفت: کشور در آن شرایط توانست در برابر ائتلاف شرق و غرب و نیروهای اعزامی از ۱۴ کشور عربی بایستد و پرچم اسلام را قوی نگهدارد، اینجاست که ابهت فرمانده کل قوا و نقش رهبری در هشت سال دفاع مقدس را درک میکنیم.
یوسفی با اشاره به اینکه نظامیان قبل از پیروزی انقلاب، با دستور امام پادگانها را خالی کرده بودند تا به رژیم طاغوت خدمت نکنند، افزود: ایمان و اعتقاد ارتشیان به امام خمینی (ره) آنقدر زیاد بود که یقین داشتند انقلاب پیروز میشود و باید به فرامین ایشان عمل کنند و بعد از انقلاب همین افراد، ارتش مردمی و انقلابی را سازماندهی کردند.
پژوهشگر حوزه دفاع مقدس با اشاره به اطاعت کامل فرماندهان نظامی ارتش و سپاه از دستورات امامین انقلاب، بیان کرد: باید علت این فرمانبرداری و تابعیت را در سیره و اخلاق این دو بزرگوار جستوجو کنیم که اولین اصل «صداقت» بود. صداقت در گفتار بنیانگذار انقلاب و مقام معظم رهبری باعث جذب مردم و حتی دانشجویان اروپایی شده است و در کنار آن، اخلاص در رفتار و کردار که در تربیت قوی خانوادگی و حلالخوری آنان ریشه دارد، باعث میشد سخنان و دستوراتشان به راحتی بر دل و جان فرماندهان بنشیند.
یوسفی با اعتقاد به اینکه، حُسن خُلق، عطوفت، تواضع، مهربانی و خدامحوریِ دو رهبر بزرگ جهان اسلام، رمز این موضوع بوده و دغدغه هر دو رضایت خداوند از آنان است، ادامه داد: این ویژگیهای اخلاقی باعث شده بود، نسلی که با سیره امام خمینی (ره) تربیت میشوند، نیز خدامحور و خداترس باشند.
وی با ذکر یک خاطره ادامه داد: در پادگان شهید مدنی دزفول شاهد بودیم که فرماندهان(محسن رضایی و فرماندهان دیگر) برای بازرسی لشکر همدان آمده بودند. شهید حمید هاشمی که در آن زمان یک نوجوانان ۱۷ ساله بود، جهت خیرمقدم به حضور فرماندهان میرسد. این نوجوان پس از مقدمه خاص خود، با افکار امامگونهاش گفت: «ما نیامدیم برای شهادت، ما نیامدیم برای پیروزی، ما آمدیم برای رضای خدا» و ادامه داد: «آمریکا کیست؟ شوروی کیست؟ ابرقدرتها کیستند، ابرقدرت خداست.» وقتی این افکار در جبهه حاکم بود، دیگر ترسی از شهادت یا اسارت وجود نداشت و هیچ قدرتی در جهان توان مقابله یا رویایی با آنان را نداشت چون افکارشان به ملکوت اعلاء پیوسته است و خدامحور هستند.
این پژوهشگر دفاع مقدس با اشاره به ابعاد معنوی امامین انقلاب در کنار مدیریت نظامی ایشان و تأثیر آن بر فرماندهی جنگ، تأکید کرد: بُعد معنوی، یعنی ارتباط با خداوند از طریق عبادتهای شبانه و نمازهایشان و... در فرماندهی بسیار مؤثر بود.
وی با بیان اینکه امامین انقلاب در بُعد سیاسی و اجتماعی نیز قانونگرایی، تکلیفگرایی، عدالتخواهی، بردباری و مدارا با مخالفان (درونی و بیرونی) را مدنظر داشتند، بدون اینکه از اصول کوتاه بیایند و شاهد شجاعت در سیاست و فرماندهی آنان بودهایم، گفت: هیچگاه امام خمینی (ره) یا مقام معظم رهبری علیه هیچ حزبی صحبت نکردند، بلکه سعی داشتند همه را زیر بیرق اسلام متحد کنند که از ویژگیهای فرماندهی الهی و شجاعت انقلابی بود که به ما امکان داد ۸ سال در برابر تمام دنیا مقاومت کنیم.
راهنماییهای قرآن و سیره معصومین، الگوی فرماندهی در بحرانها
یوسفی با اشاره به نقش بیبدیل آموزههای قرآن کریم و سیره اهل بیت(ع) به ویژه در امر فرماندهی و مدیریت بحرانها، تأکید کرد: ما اعتقاد بر قرآن داریم که راهگشای تمام مسائل زندگی ماست و قصص و داستانهایی از انبیاء الهی مانند حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع) دارد که اگر به عمق این آیات گرانبها بپردازیم، در امر فرماندهی میتوان تجربههای بسیار ارزشمندی از آن کسب کرد.
وی افزود: همچنین هنگامی که اسلام ظهور کرد و جنگهایی بین اسلام و کفر آغاز شد، با بررسی جنگهای پیامبر اسلام(ص)، حضرت علی(ع)، حضرت امام حسن(ع) و حضرت امام حسین(ع) تجارب زیادی به دست میآوریم و حتی برخورد و ضرباتی که از سوی منافقین، جاسوسها و مسئولین نالایق در طول این جنگها خوردهاند، این تجربیات تلخ و شیرین هم در آیات قرآن و هم در سیره عملی چهارده معصوم(ع) به صورت راهنما و الگو ارائه شده است که این آموزهها در این برهه زمانی، راهگشای ما بودهاند.
پژوهشگر حوزه دفاع مقدس بیان کرد: با بررسی عملکرد حضرت امام (ره) با کهولت سن به عنوان فرمانده کل قوا، متوجه میشوید که ایشان به درستی اهداف انقلاب و نظام را پیش میبردند و در کنار مشورت با فرماندهان و رجال سیاسی، در نهایت تصمیمگیرنده اصلی، خودشان بودند و همین موضوع در رویکرد مقام معظم رهبری نیز دیده میشود.
یوسفی با اشاره اینکه مطابق قانون اساسی، فرماندهی کل قوا بر عهده رهبر انقلاب است اما امام خمینی (ره) این امر را جهت نظارت مستقیم، بهتر و سرکشی حضوری در جبههها به رئیس جمهور منتخب مردم یعنی ابوالحسن بنیصدر تفویض اختیار کرد، تشریح کرد: در سال اول جنگ که بنیصدر فرمانده کل قوا بود، چهار عملیات انجام داد و هر چهار عملیات نیز با شکست مواجه شد که یکی از این عملیاتها، عملیات «هویزه» بود که تعدادی از دانشجویان نخبه و پیرو خط امام و فرمانده شجاع آنها شهید علمالهدی به دلیل فرماندهی نادرست، شکست خوردند و شماری از بهترین فرزندان ما محاصره شده و به شهادت رسیدند.
وی علل این شکستها را تفرقه و عدم باور به توانمندی نیروهای انقلابی دانست و گفت: بنیصدر به توانایی مردم و سپاه در مقابله با دشمن اعتقاد نداشت و وقتی همکاری او با منافقین و ایجاد فتنه در کشور آشکار شد و مجلس شورای اسلامی، به عدم کفایت سیاسی او رأی داد و حضرت امام (ره) او را عزل کردند، تمام رزمندگان و مردم شعار دادند: "فرمانده کل قوا، خمینی روح خدا" و این نشان داد که دیگر کسی را جز ایشان به عنوان فرمانده قبول ندارند.
پژوهشگر حوزه دفاع مقدس با اشاره به اقدامات حضرت امام (ره) در راستای تثبیت ساختارهای انقلابی پس از پیروزی انقلاب، بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) خلأ موجود در مدیریت انقلاب را احساس کردند و شروع به تثبیت نهادهای انقلابی کردند و اولویت اول، تثبیت ارتش بود که در آن زمان بسیاری انتظار داشتند ارتش منحل شود اما ایشان با درایت، ارتش را حفظ کرد و حتی روز ۲۹ فروردین را به عنوان "روز ارتش" نامگذاری کردند تا جایگاه آن تثبیت شود.
از خاکریز زدن در جبهههای جنوب تا سازندگی در روستاها؛ درایت خاص امام برای کشور
یوسفی با بیان اینکه امام خمینی (ره) توجه ویژه به وضعیت اقتصادی اسفبار مردم پس از انقلاب و تشکیل "جهاد سازندگی" در جهت پیشرفت کشور و حمایت از جبههها داشتند، ادامه داد: تشکیل جهاد سازندگی بسیار حائز اهمیت بود و اگر جهاد سازندگی نبود، ما در جنگ ۸ ساله پیروز نمیشدیم. رزمندگان ما وقتی به جبههها میرفتند و منطقهای را از دشمن میگرفتند، باید توسط این نیروها حمایت میشدند؛ چه کسانی بر روی رودخانههای خروشان پل ماشینرو میزدند و در بیابانهای جنوب کشور که محلی برای سنگر گرفتن وجود نداشت، خاکریز میزدند و جلوی دشمن میایستادند؟ اینها توسط جهادسازندگی انجام میشد و این درایت حضرت امام (ره) بود که جهاد سازندگی هم در جبهه و هم در روستاها و شهرها برای ساختن کشوری جدید حضور داشت.
وی تشکیل "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" را از دیگر اقدامات مهم امام خمینی (ره) برشمرد و گفت: در همان اوایل انقلاب «سپاه پاسداران» تشکیل شد که بسیاری فکر میکردند این نهاد موازی با ارتش است و باید ارتش را از بین برد اما وظیفه سپاه در نظر حضرت امام (ره) متفاوت بود و امروزه میبینیم که سپاه پاسداران در خارج از مرزهای کشور نیز فعالیتهای انقلابی انجام میدهد که یکی از تفاوتهای انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در وظایف ارتش و سپاه مشخص میشود و سپاه به تدریج توانمند شد و نیروی سهگانه خود (زمینی، هوایی، دریایی) را تشکیل داد.
پژوهشگر حوزه دفاع مقدس با اشاره به ایجاد نهادهای دیگر برای پر کردن خلاءهای امنیتی و اجتماعی نیز، گفت: در مسائل امنیتی شهرها با توجه به عدم اعتماد مردم به پلیس زمان پهلوی، "کمیته انقلاب اسلامی" تشکیل شد که این نیروها در کنار پلیس و ژاندارمری قرار گرفتند تا وفاق بین نیروهای قبل و بعد از انقلاب حاصل شود.
یوسفی تشکیل بسیج مستضعفین را اوج تدبیر حضرت امام (ره) در جهت توانمندسازی مردم و دفاع از انقلاب دانست و تأکید کرد: امام خمینی (ره) فرمودند: «مملکتی که ۲۰ میلیون جوان دارد، باید ۲۰ میلیون تفنگدار داشته باشد.» ایشان همچنین فرمودند «هر کس میتواند به جبهه برود و هر کس نمیتواند، در پشت جبهه به جبهه کمک کند» که نشاندهنده نگاه جامع امام به توانمندسازی تمام اقشار جامعه برای دفاع از انقلاب بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به دوران رهبری مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) از سال ۱۳۶۸ تاکنون و رویکرد ایشان در مدیریت بحرانها، بیان کرد: بعد از حضرت امام(ره)، رهبری و فرماندهی کل قوا به مقام معظم رهبری منتقل شد و ما شاهد درایت و نحوه فرماندهی رهبر معظم انقلاب در بحرانهای متعددی که به وجود آمده، هستیم.
پژوهشگر حوزه دفاع مقدس ادامه داد: حل اختلافات قومی و مذهبی و ایجاد اتحاد به عنوان یک کشور واحد در بحرانهای قومی و قبیلهای، تأکید بر حفظ و پیشرفت چشمگیر در حوزه انرژی صلحآمیز هستهای و استفاده از آن در اقتصاد، داروسازی، برق و سایر نیازهای ضروری کشور، مدیریت اختلافات فرهنگی، مدیریت و حل فتنهها و کودتاهایی مانند فتنه ۱۸ تیر ۱۳۷۸، اغتشاشات بسیار خشن سال ۸۸، التهابات ناشی از ترور دانشمندان هستهای، از جمله مواردی است که رهبری با حفظ استقامت ملی، مانع از توقف مسیر پیشرفت شدند.
یوسفی با اشاره به اغتشاشات و حوادث داخلی سال ۱۴۰۱، بیان کرد: دشمنان تلاش کردند با بهرهگیری از این حادثه، فتنه عظیمی را در کشور ایجاد کنند و انسجام داخلی را بر هم بزنند اما مقام معظم رهبری با درایت و تدبیر حکیمانه خود، مملکت را در عبور از این بحران حفظ کردند.
وی با بیان اینکه پس از حمله آمریکا به عراق و افغانستان، بسیاری از تحلیلگران بر این باور بودند که با احاطه شدن ایران توسط نیروهای آمریکایی، کشور عملاً در معرض تهدیدی جدی قرار گرفته است، تصریح کرد: جالب اینجاست که برخی سیاستمداران آمریکایی اذعان داشتند که اگر صدام حسین در منصب خود باقی بود، ایران نمیتوانست در عراق حضور پیدا کند و در واقع، آمریکا با سرنگونی صدام، "جاده صافکن انقلاب اسلامی ایران" شد و این امکان را برای ایران فراهم کرد تا نفوذ خود را در منطقه افزایش دهد.
پژوهشگر حوزه دفاع مقدس با بررسی جایگاه و اعتبار ایران در مجامع بینالمللی در دوران ۸ ساله دفاع مقدس و مقایسه آن با تحولات اخیر، بهویژه جنگ ۱۲ روزه رژیم غاصب اسرائیل علیه کشورمان، بیان کرد: در جنگ ۸ ساله، هرگاه ایران مواضع قاطع خود را علیه آمریکا و رژیم غاصب اسرائیل در سازمان ملل اعلام میکرد، شاهد بودیم که بیشتر کشورهای جهان، تحت تأثیر لابی غرب، از صندلیهای خود بلند شده و سخنرانی نمایندگان ایران را ترک میکردند اما در جنگ ۱۲ روزه، حقانیت جمهوری اسلامی و مقاومت مردم مظلوم فلسطین برای افکار عمومی دنیا محقق شد.
یوسفی افزود: بسیاری از کشورها، حتی کشورهای اروپایی، حکومت رژیم اسرائیل را غصبی دانستند و در هنگام سخنرانی اخیر نتانیاهو، صندلیها خالی از جمعیت شد و از طرف دیگر شاهد افزایش چشمگیر به رسمیت شناختن کشور فلسطین هستیم که این یک پیروزی دیپلماتیک برای ایران و جهان اسلام محسوب میشود.
درایت مقام معظم رهبری در خنثیسازی نقشههای پیچیده غرب
یوسفی با اشاره به برنامهریزیهای پیچیده غرب و رژیم غاصب اسرائیل برای ضربه زدن به ایران در جنگ ۱۲ روزه، بیان کرد: در جنگ اخیر، شاهد برنامهریزی دقیقی از سوی غرب برای حمله به زیرساختها، ترور فرماندهان کلیدی و دانشمندان هستهای و ایجاد اغتشاش در خیابانهای ایران بودیم که این نقشهها در حال اجرا بودند تا بتوانند جمهوری اسلامی را به چالش بکشند.
وی در ادامه، نقش مقام معظم رهبری را در خنثیسازی نقشههای دشمن، حیاتی دانست و بیان کرد: درایت و بصیرت رهبری معظم انقلاب اسلامی، راه را بر اجرای این نقشهها بست و ایشان در سخنرانی اول با بیان سخنانی آرامشبخش، توانستند التهاب را از جامعه دور کرده و اطمینان لازم را به مردم منتقل کنند.
یوسفی با اشاره به اینکه معرفی فرماندهان جایگزین در مدت زمان ۱۴ تا ۲۰ ساعت پس از شهادت فرماندهان، ضربه مهلکی به دشمن وارد کرد و دست آنها را در این زمینه بسته نگهداشت، گفت: این انسجام و سرعت عمل باعث شد حتی کسانی که پیش از این منتقد انقلاب بودند، در برابر تهدید دشمن متحد شوند و نقشه دشمن برای ایجاد شکاف داخلی ناکام بماند که نشان از مدیریت و فرماندهی فرمانده کل قوا دارد.
پژوهشگر حوزه دفاع مقدس با مقایسه و بیان شباهت ۸ سال دفاع مقدس و جنگ ۱۲ روزه اخیر، بیان کرد: در جنگ ۸ ساله، صدام برنامه داشت که یک روزه خرمشهر، سهروزه خوزستان و طی یک هفته تهران را بگیرد اما آمریکا در مقطعی که ایران تا بصره پیشروی کرده و مسیر جنگ را تغییر داده بود، با زدن نفتکشهای ایران، انهدام ناوهای مهم نیروی دریایی مانند سهند و سبلان و همچنین واقعه تلخ سقوط هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو وینسنس - که منجر به شهادت ۲۹۰ نفر شد - به کمک رژیم بعثی عراق آمد که این اقدامات در نهایت به آتشبس و قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل منتهی شد.
یوسفی افزود: در جنگ ۱۲ روزه نیز شاهد بودیم که نتانیاهو، نخستوزیر رژیم غاصب اسرائیل، در عرض یک هفته کار را تمام شده میدانست اما در ظهر روز سوم جنگ و به دلیل شلیک موشکهای نقطهزن ایران که اقتصاد و مراکز حیاتی سرزمینهای اشغالی را فلج میکرد، دست به دامن آمریکا شد و درخواست آتشبس داد. نتانیاهو متوجه شد که اگر در عرض یک هفته نتوانست به اهداف شوم خود دست پیدا کند، جنگ را خاتمه دهد اما صدام بعد از هشت سال همچنان به دنبال خواسته واهی خود بود.
امدادهای غیبی و دستاوردهای عملیاتهای دفاع مقدس؛ تبلور اراده الهی
پژوهشگر حوزه دفاع مقدس با یادآوری خاطرات دوران دفاع مقدس، بر اعتقاد راسخ خود به "امدادهای غیبی" و نقش آن در پیروزیهای ایران تأکید کرد و با اشاره به مصادیق آن، گفت: پس از فرار بنیصدر، با انجام دو عملیات بزرگ «فتحالمبین و بیتالمقدس» باعث تضعیف روحیه دشمن شدیم. در عملیات فتحالمبین که در عید سال ۶۱ صورت گرفت، بیش از ۱۵ هزار نفر از نیروهای عراقی به اسارت درآمدند و تجهیزات غنیمت گرفته شده از دشمن به قدری زیاد بود که گردان زرهی سپاه با آنها تشکیل شد.
یوسفی با اشاره به اینکه در مدت سهماه، کل خوزستان آزاد شد، ادامه داد: در عملیات بیتالمقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد سال ۶۱ شد، تعداد ۳۶ هزار اسیر با اسراء عملیات فتحالمبین به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند که در میان این اسرا نیروهایی از ۱۴ کشور عربی از جمله سودان، مراکش و اردن نیز حضور داشتند که نشاندهنده گستردگی جبهه دشمن علیه انقلاب اسلامی بود.
وی با تأکید بر اینکه امدادهای غیبی هر لحظه در جبههها یاریگر رزمندگان ما بود، خاطرنشان کرد: در اتفاقی عجیب یک رزمنده مجروح ۱۵ - ۱۶ ساله، بیش از ۳۰۰ نفر اسیر عراقی را به عقب هدایت میکرد و یکی از سرهنگهای عراقی اظهار کرده بود که به دلیل حضور رزمندگان مسلح در سمت راست و چپ، آنها جرأت فرار نداشتهاند که این موارد، مصداق بارز امدادهای غیبی است.
انتهای پیام
نظرات