روزانه هزاران شهروند صدرا برای امور اداری، کاری و تحصیلی مجبور به رفت و آمد به شیراز هستند و این حجم سفر، یکی از مهمترین دغدغههای حمل و نقل شهری محسوب میشود. سالهاست که شهروندان با مشکلات تأخیر در حرکت وسایل نقلیه و طولانی شدن مسیر مواجه هستند و این موضوع نیاز به ایجاد خطوط مستقیم و کارآمد را دوچندان کرده است.
اخیراً سازمان حمل و نقل شیراز با ایجاد یک توقفگاه در میدان نمازی برای خط مستقیم صدرا - شیراز موافقت کرده است. این اقدام اگرچه یک گام رو به جلو تلقی میشود، اما هنوز به دلیل کمبود ناوگان و نبود هماهنگیهای عملیاتی میان شهرداری و شورای شهر صدرا، اجرایی نشده است.
مسائل موجود نشان میدهد که بدون مشارکت بخش خصوصی و مدیریت یکپارچه، وعدههای حمل و نقلی تنها روی کاغذ باقی میمانند. شهروندان صدرا نیازمند راهکارهای فوری و عملی برای کاهش زمان انتظار و افزایش تردد روزانه هستند، مسائلی که مستلزم تصمیمگیری سریع مسئولان شهری است.
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر صدرا در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به مسیر مستقیم فلکه سنگی صدرا به فلکه اطلسی شیراز، اعلام کرد که سازمان حمل و نقل شیراز موافقت کرده تا این خط توقفگاهی در میدان نمازی داشته باشد.
ضرورت استفاده از توان بخش خصوصی برای تسهیل رفت و آمد مردم صدرا
روحالله شجاعیان افزود: در آینده ممکن است تغییراتی اعمال شود، اما تنها راه عملیاتی کردن خط، استفاده شهرداری صدرا از ظرفیت بخش خصوصی برای تأمین ناوگان مینیبوس است.
وی با انتقاد از بلاتکلیفی شهرداری صدرا در این زمینه گفت: بعد از گذشت دو هفته هنوز لایحهای از سوی شهرداری صدرا برای شورای شهر ارسال نشده تا تکلیف این خط مشخص شود. با وضعیت فعلی ناوگان، هر ون حدود یک ساعت و نیم در مسیر رفت و برگشت میکند، اما اگر پنج دستگاه ون بخش خصوصی اضافه شود، زمان انتظار مسافران به ۳۰ تا ۴۰ دقیقه کاهش خواهد یافت.
شجاعیان تصریح کرد: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، در صورت اجرایی شدن تغییرات، اتوبوسهای خط شهید سلیمانی از ایستگاه میدان گلها (فلکه سنگی) حرکت کرده و در شیراز در ایستگاههای حوالی میدان اطلسی و میدان نمازی توقف خواهند کرد.
وی با بیان اینکه محل ایستگاه نمازی در جایگاه سابق دوچرخههای بیدود تعبیه و با نصب تابلو مشخص خواهد شد، گفت: نرخ کرایه مسیر نیز بدون تغییر، ۳۰ هزار تومان باقی میماند.
پیش از این معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، نیز در دیدار با نایب رئیس شورای شهر صدرا، بر اتمام پروژههای نیمهتمام پارکینگهای چندمنظوره و ایجاد پایانههای مسافری چندکاربره تاکید کرد و برای همکاری تسهیل رفت و آمد مسافران اعلام آمادگی کرد.
محمد فرخزاده همچنین به بازسازی ناوگان مسافر، توسعه جایگاه خودروهای برقی، بازنگری در رینگها و اجرای طرح محدوده کمآلاینده اشاره کرد که میتواند در بلندمدت تردد بین صدرا و شیراز را تسهیل کند.
به گزارش ایسنا، با وجود موافقت اولیه و برنامهریزیهای صورتگرفته، بلاتکلیفی در تأمین ناوگان و تاخیر در ارائه لایحه شهرداری صدرا، مسیر صدرا - شیراز را همچنان با مشکلات عملیاتی مواجه کرده است. کارشناسان معتقدند تنها با هماهنگی فوری میان شورای شهر، شهرداری صدرا و سازمان حمل و نقل شیراز و مشارکت بخش خصوصی میتوان وعده خط مستقیم مینیبوس را به واقعیت تبدیل کرد و رفاه روزانه هزاران مسافر این مسیر پرتردد را تضمین کرد. بدون اقدام عملی، وعدههای حمل و نقلی همچنان روی کاغذ باقی خواهد ماند و مردم صدرا برای تردد به شیراز با همان مشکلات گذشته مواجه خواهند بود.
انتهای پیام
نظرات