علی بیسلم چهارشنبه ۲۳ مهر در نشست خبری با تأکید بر لزوم انسجام ذهنی در سطح ملی در مورد وضعیت کریدور ارس، مرز جلفا و گمرکهای تابعه آن مانند نوردوز و خداآفرین، ظرفیت مرز و گمرک و راه آهن جلفا را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به سابقه ۱۲۰ساله، این گمرک را جزو گمرکهای مادر، بسیار قدیمی و مُهرهدار عنوان کرد.
وی اظهار کرد: با توجه به توافق کریدورهای مطرح و وجود کریدور ارس، نگاهها به ویژه در سطح ملی به این منطقه باید دستخوش تغییر شود.
مدیر کل گمرک منطقه آزاد ارس بهرهمندی از کارشناسان گمرکی متخصص و مجاز بودن اغلب رویههای گمرکی در مرز جلفا و محقق شدن توام ظرفیت ریلی و جادهای در کنار هم، ظرفیت لجستیک و دارا بودن انبار و سکوی تخلیه و بارگیری به اندازه کافی را از جمله مزایا و ویژگیهای این مجموعه برشمرد.
بیسلم گفت: جمهوری آذربایجان نیز تقریبا از ظرفیت متناظر گمرک جلفا از جمله ظرفیت ریلی و ایستگاه باری در هر دو طرف برخوردار است. در حال حاضر ۱۶ انبار و هانگار داریم که امکان ارائه خدمات به هزار الی هزار و ۲۰۰ کامیون را فراهم کرده و وجود ۳۰۰ واگن، امکان ارائه خدمات ۲۴ ساعته شامل خدمات یکسره و تخلیه و بارگیری را ممکن میسازد.
وی با اشاره به واردات و صادرات ۶۵ درصدی کالا از گمرک جلفا در دوران هشت سال دفاع مقدس، وجود ظرفیت متناظر در این گمرک و امکان دوباره این روند به ویژه از مسیر ریلی را مورد تاکید قرار داد.
وی با بیان اینکه گمرک جلفا مجاز به ترخیص اکثر کالاهای تخصصی و انواع خودروها از جمله سواری، سنگین، باری، کشنده و ماشین آلات راهسازی و معدنی و مشتقات نفتی است، سیاست همیشگی این مجموعه را که در دورههای متعدد دنبال شده است، اخذ مجوز برای ترخیص کالاهای تخصصی دانست.
مدیر کل گمرک جلفا با تبیین میزان فعالیت هر یک از گمرکهای نوردوز، مرز جلفا (زیر مجموعه اداره کل جلفا) و گمرک خداآفرین از تردد روزانه ۱۰۰۰ الی ۱۲۰۰ کامیون از مجموع گمرکهای جلفا، مرز جلفا و نوردوز خبر داد و گفت: از این تعداد ۳۰۰ کامیون مربوط به پایانه ورودی و خروجی مرز جلفا، ۲۰۰ کامیون مربوط به اداره کل و ۵۰۰ الی ۷۰۰ کامیون متعلق به مرز نوردوز بوده و مرز خداآفرین در حال حاضر فقط در زمینه ترانزیت مقصد و مسافری و مرز نوردوز، فعالیت شبانهروزی دارد.
وی از امکان افزایش ظرفیت این مجموعه به حدود دو برابر ظرفیت موجود با توجه به وجود ۱۵الی ۱۶ هکتار فضای بیشتر خبر داد که انبارها و هم واحدهای عملیاتی در آن قرار گرفتهاند و جهت پوشش فعالیت حجم آتی تردد ضروری است.
میزان درآمد واردات گمرک جلفا حدود ۴ همت
وی، میزان درآمد واردات گمرک جلفا در شش ماهه نخست سال را حدود سه هزار و ۶۰۰ کیلیارد تومان و با احتساب سهم واردات از محل سپرده و ضمانت نامه در حدود چهار همت عنوان کرد و از افزایش ۴۳ درصدی آن در شش ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: این گمرک از نظر درآمدی جزء ۱۰ گمرک اول کشور است و پیشبینی میشود درآمد گمرکی جلفا تا پایان سال، از سقف پیشبینی شده ظرفیت بودجه استان نیز بیشتر باشد.
بیسلم همچنین، میزان واردات کالای اداره کل گمرک جلفا را به وزن ۱۲۷ هزار تن و به ارزش ۳۰۷ میلیون دلار عنوان کرد و ترکیه، چین و ژاپن را جزو عمده کشورهایی دانست که واردات از آنها انجام می شود و خاطرنشان کرد: میزان صادرات کالا به وزن ۱۳۱ هزار تن و به ارزش ۷۲ میلیون دلار بوده که اغلب از کشورهای ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، عراق و گرجستان انجام میگیرد. همچنین میزان ترانزیت خارجی و مقصد گرمک جلفا نیز برابر با ۷۹۲ هزار تن است.
وی، درآمد گمرک نوردوز از بابت خدمات عمومی را بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان خواند و خاطرنشان کرد: وارداتی از محل این گمرک انجام نمیشود و با این وجود درآمد گمرک نوردوز افزایش ۴۲ درصدی داشته است. میزان صادرات کالا از این گمرک به اندازه ۶۴۴ هزار تن به ارزش ۱۵۲ میلیون دلار بوده و میزان ترانزیت خارجی مبدا نوردوز به وزن سه هزار تن و میزان ترانزیت خارجی مقصد نوردوز ۱۴۳ هزار تن است.
مدیرکل گمرک جلفا در خصوص تدابیر اندیشیده شده در زمینه ارایه تسهیلات گمرکی، گفت: با تدابیر دولت گمرک در طول سالهای گذشته، تسهیلات گمرکی همواره افزایش یافته و اغلب واحدهای تولیدی و گاها بازرگانان از این خدمات بدون سقف ضمانتی برای واحدهای تولیدی و بازرگانی و امکان ورود موقت طبق مواد ۵۰ و ۵۱ قانون امور گمرکی، بیاطلاعند.
وی از تحقق ۱۱۱ فقره ترخیص درصدی در نیمه اول سال، خبر داد و افزود: در ترخیص درصدی، ۹۰ درصد کالا با انجام تشریفات گمرکی ترخیص شده و ۱۰ درصد نیز بعدا ترخیص میشود که در ترخیص اغلب کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی میتوان از این روش استفاده کرد.
وی، نقش گمرک جلفا در ترخیص اقلام اساسی را مورد اشاره قرار داد و با قدردانی از ایفای نقش همکاران این مجموعه در ۱۲ روز جنگ تحمیلی اخیر از ترخیص ۱۲ هزار تن کالای اساسی به ارزش ۱۹ میلیون دلار در سال ۱۴۰۴ با حداقل تشریفات و در کمترین زمان ممکن خبر داد و گفت: در طول جنگ ۱۲ روزه تمامی مرزها، اداره کل و واحدهای ما بدون تعطیلی فعال بودند و حتی در روزهای تعطیل هم ارائه خدمات میکردند.
وی همچنین از واردات هفت هزار تن کالا به ارزش ۱۵ میلیون دلار و صادرات 9 هزار تن کالا به ارزش شش میلیون دلار در طول جنگ تحمیلی اخیر، خبر داد.
بیسلم گفت: هیچگونه جرم سازمان یافتهای در این مجموعه گزارش نشده و ۳۱ فقره اکتشاف به ارزش ۴۵۷ میلیارد ریال انجام شده و گمرک جلفا جزو گمرکهای برتر در زمینه کشف مواد مخدر در کشور است.
وی، مجهز شدن مرز جلفا به تجهیزات ایکسری سیار کامیون، طبق مصوبه کارگروه ویژه استان و شورای ساماندهی مرز شهرستان جلفا پس از سالها پیگیری را خبری خوب برای مردم این منطقه دانست و از تلاش برای مستقر شدن ایکس ری کامیون خبر داده و اهمیت این رویداد را با توجه به تغییراتی مثل توسعه مرز و افزایش کالا مورد اشاره قرار داد.
وی با اشاره به اینکه محدویت فضا، افزایش ترافیک را به دنبال خواهد داشت، با تبیین اقدامات انجام شده و ارائه پیشنهادهایی در راستای کاهش مشکل ترافیک در پایانه مرز جلفا، ظرفیت پیش بینی شده برای این مرز را حداکثر ۱۰۰ ماشین در روز دانست.
پیشنهاد الحاق فضای ۱۶ هکتاری به گمرک جلفا
بیسلم گفت: این در حالی است که تردد روزانه در این مرز در حدود ۳۰۰ ماشین بوده و منجر به بروز محدودیتهای ترافیکی میشود برای برطرف کردن الحاق فضای ۱۶ هکتاری پیشنهاد شد و منتظر نظر نهایی سازمانهای ذیمدخل هستیم. عملی شدن این پیشنهاد هر چند تا حدودی کمک کننده خواهد بود اما با توجه به فعال شدن مرز کلاله نیاز به آلترناتیوهای بعدی است.
وی با اشاره به مصوب شدن بازگشایی مرز کلاله و در دست اجرا بودن مسیر جادهای آن خبر داد و افزود: دولت و مقامهای استانی همراه هستند و پیشبینی می شود.
مدیر کل گمرک جلفا در ادامه از ارایه ۲۵۳ فقره خدمات به واحدهای تولیدی وارد و صادر کننده و دارای خدمات ترکیبی و ارائه خدمات در قالب ماده ۴ خبر دادو با تبیین علل دپو و ایستایی کالا قبل از ارسال به گمرک، من جمله: عدم ثبت سفارش، عدم داشتن گواهی، آماده نبودن سند، نداشتن مجوز کالا و گاها مشکلات ارزی را از آن جمله برشمرد.
دلایل ایستایی کالا در گمرک جلفا
بیسلم ، سهم ۸۰ درصدی مشکلات بانکی و نقل و انتقال ارز بین دو کالا و زمانبر بودن صدور کد رهگیری یا ساتا را در ایستایی کالا مورد اشاره قرار داد و گفت: عدم تمکن مالی صاحب کالا، عدم دریافت مجوزهای قانونی و مقرراتی، زمانبر بودن صدور مجور ترخیص، مغایرت ردیف تعرفه یا اچ اس کد، عدم استقرار نمایندگان سازمانهای ذی ربط بعد ارسال کالا به گمرک، عدم خروج کالا از انبار به دلیل مقرون به صرفه بودن و نگهداری کالا و عدم تامین به موقع ناوگان پس از صدور پروانه الکترونیکی و قبل از تخصیص تشریفات گمرکی نیز از دیگر علل دپو و رسوب کالا در گمرک به شمار میآید.
انتهای پیام
نظرات