• شنبه / ۳ آبان ۱۴۰۴ / ۱۴:۱۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1404080301217
  • خبرنگار : 71956

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت هشدار داد

ارز تامین نشود، تولید می‌خوابد/ انبار کارخانه‌ها تا ۲ ماه پاسخگوست!

ارز تامین نشود، تولید می‌خوابد/ انبار کارخانه‌ها تا ۲ ماه پاسخگوست!

دبیر انجمن موتورسیکلت ضمن اشاره به وجود مشکلاتی در حوزه واردات و مسائل گمرک درباره تخصیص ارز به این بخش عنوان کرد که از ابتدای امسال تا امروز هیچگونه ارزی برای واردات در صنعت موتورسیکلت تخصیص نیافته و انبار واحدهای تولیدی تنها برای دو الی سه ماه آینده پاسخگوی نیاز بازار است و اگر ذخایر انبارها تامین نشود در ماه‌های آینده این صنعت و تولید آن با چالش روبرو خواهد شد.

به گزارش ایسنا، صنعت موتور سیکلت در ایران که طی سال‌های گذشته با حواشی به مراتب کمتری نسبت به صنعت خودروسازی به کار خود مشغول بود. این روزها در حال فرستادن علائم هشدار به بازار است.

این در حالی است که موتورسیکلت در ایران منبع درآمد بخش قابل توجهی از مردم است و با وجود چالش‌هایی مانند عدم برخورداری از استانداردهای لازم (در برخی از مدل‌ها) اما در کلانشهری مثل تهران، حل برخی از مشکلات از جمله حمل و نقل سریع و جابه‌جایی بار را بر عهده دارد.

طبق آمارها؛ بخش قابل توجهی از قطعات موتورسیکلت‌ها در کشور تولید می‌شود، اما همچنان قطعات کلیدی مانند انجین (موتور) هنوز وابسته به واردات است و در طرف دیگر سهم ۳۰ الی ۴۰ درصدی از موتورسیکلت‌ها نیز وارداتی هستند که در صورت وجود چالش در واردات و تامین ارز مورد نیاز، می‌تواند صنعت تولید موتورسیکلت و بازار را دستخوش تحول و یا چالش‌هایی کند که اثر منفی اقتصادی بر بخش قابل توجهی از مردم بر جای بگذارد.

بهمن ضیاءمقدم  - دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران - در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح وضعیت کلی صنعت موتورسیکلت و تولید آن در کشور گفت: سیاستی که وزارت صمت با هدف کاهش ارزبری و حمایت از تولید داخل برای بخش تولید موتور سیکلت‌ها اعمال کرده و طی تفاهم نامه‌ای که در اواخر سال ۱۴۰۲ صورت گرفت؛ مقرر شد که عمق ساخت داخل در چهار پلتفرم یا چهار مدل موتور سیکلت که بیش‌ترین تیراژ تولید را در بازار دارند و اقتصادی‌تر از سایر مدل‌هاست، را افزایش دهیم که بیش از  ۷۰ درصد از کل تولید موتور سیکلت در کشور مربوط به همان چهار مدل مذکور است.

وی تصریح کرد: به صورت تقریبی نیز حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد از قطعات چهار پلتفرم مذکور نیز وارداتی است که شامل انجین (موتور) و باقی قطعات به صورت ساخت داخل تولید و عرضه می‌شود، اما در مجموع باقی مدل‌های موتورهای موجود در کشور از آنجایی که تیراژ تولید کمی داشته و صرفه اقتصادی برای تولید (قالب و قطعه توسط سازندگان قطعات) ندارد، قطعات آنها وارداتی است.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: در رابطه با انجین (موتور) در کشور باید گفت که برای ساخت انجین نیازمند سرمایه‌گذاری بزرگی هستیم و باید توجیه اقتصادی داشته باشد، در این خصوص برخی از واحدهای تولیدی در مرحله اولیه و با واردات قطعات انجین تا مرحله مونتاژ آن اقدام کرده ولی به دلیل تغییرات در استانداردهای آلایندگی زیست محیطی و عدم توجیه اقتصادی فعلا تولید آن متوقف شده است. اما این به معنای آن نیست که توان تولید آن را نداشته باشیم چراکه ساختار پیچیده‌ای ندارد و در حال حاضر انجین موتورسیکلت‌ها معمولا و به صورت غالب از کشور چین به ایران وارد می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که تولیدکنندگان با آن روبرو هستند بحث واردات و مشکلات گمرکی مربوط به واردات است و در کنار آن چالش تامین ارز نیز یکی دیگر از مشکلات این صنعت است. به طوریکه عدم تخصیص به موقع ارز برای تولیدکنندگان امروز به یکی از چالش‌های صنایع و در کنار آن صنعت تولید موتورسیکلت در کشور  تبدیل شده است.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت تاکید کرد:‌ این چالش به حدی جدی است که صنعت موتورسیکلت از ابتدای سال جاری تا مهر ماه هیچگونه ارزی دریافت نکرده و هنوز نتوانسته‌اند ثبت سفارش ارزی خود را انجام دهند و قطعات موجود در انبار کارخانجات احتمالا تا دو الی سه ماه دیگر به اتمام خواهد رسید و تمامی قطعات موجود در انبار کارخانجات مربوط به واردات سال گذشته است.

ضیاءمقدم در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین اگر چالش تامین ارز برطرف نشود، بدون شک طی دو الی سه ماه آینده و نهایتا تا پایان سال، باید شاهد یک آشفتگی در صنعت موتورسیکلت کشور باشیم که نمود خود را هم در تولید و هم در فروش نشان خواهد داد، چراکه هیچگونه ارزی برای تولیدکنندگان در سال ۱۴۰۴ تامین نشده و ارز تخصیصی مربوط به سال ۱۴۰۳ است.

انتهای پیام

بیشتر بخوانید:

چرا موتورسیکلت‌های برقی در ایران جایگاهی ندارند؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha