• سه‌شنبه / ۱۳ آبان ۱۴۰۴ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1404081308085
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

دغدغه‌های دانش‌آموزان امروز که معماران آینده کشور هستند

دغدغه‌های دانش‌آموزان امروز که معماران آینده کشور هستند

ایسنا/آذربایجان شرقی ۱۳ آبان در تقویم رسمی کشور به عنوان روز دانش‌آموز ثبت شده و فرصتی‌ است برای شنیدن صدای دانش‌آموزان و معلمان؛ آنان که در خط مقدم نظام آموزشی حضور دارند و بیش از هر کس دیگری با چالش‌ها و ظرفیت‌های این حوزه آشنا هستند.

به مناسبت روز دانش‌آموز، گفت‌وگو با چند تن از معلمان و دانش‌آموزان مدارس تبریز، تصویر روشنی از دغدغه‌ها، آرزوها و نیازهای نسل امروز ارائه می‌دهد؛ نسلی که میان فشارهای ناشی از تغییرات سیستم آموزشی، کنکور، تفاوت سطح تحصیل میان مدارس مختلف، افزایش سطح رقابت و انتقال دغدغه‌های رقابت کنکوری به پایه‌های تحصیلی پایین‌تر، در تلاش است تا مسیر درست خود را در جامعه‌ای در حال تحول بیابد.

دانش‌آموزان در مدارس با سرابی از مسیر علم‌آموزی مواجه می‌شوند

یک معلم با بیش از ۱۵ سال سابقه، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: تا قبل از هفت سالگی شاید آرزوی تک‌تک کودکان مدرسه رفتن و خواندن و نوشتن باشد، اما بعد از ورود به مدرسه متوجه می‌شوند که در زمانه امروز، این یک سراب است و آنطور که باید جذابیت و هدفمندی ندارد. وقتی سواد اولیه را به دست می‌آورند، ادامه‌ی راه برایشان بی‌هدف تعریف می‌شود؛ دلایلی مثل عوامل خانوادگی، تغییرات اجتماعی و نیازهای جامعه، اهداف خانواده و... در این امر دخیل‌اند.

رویا نوری‌جمالی تاکید کرد: برای اینکه واقعیت را به دانش‌آموزان نشان دهیم و ولع مناسبی برای یادگیری در آنها ایجاد کنیم، یکی از اصلی‌ترین راهکارها هم‌نوا شدن مدرسه، خانواده و جامعه است؛ این سه، رئوس اصلی مثلث یادگیری هستند. اضلاع این مثلث شامل اصلاح شیوه‌های آموزشی، تمرین، تثبیت و رویکرد مدارس است.

وی ادامه داد: وقتی دانش‌آموز از یک رأس، یعنی خانواده، حرکت می‌کند با شیوه‌های تربیتی متفاوت، مسیر یادگیری را تا مدرسه طی می‌کند و سپس با رویکرد مدرسه وارد جامعه می‌شود. در نهایت با باری از آموخته‌ها برای تمرین و تثبیت دوباره به خانواده بازمی‌گردد. پس وقتی این سه رأس و سه ضلع هماهنگ باشند، می‌توانیم انگیزه لازم برای یادگیری را در یک کودک ایجاد کنیم.

روش فعلی آموزش و ارزیابی فشار زیادی به دانش‌آموزان وارد می‌کند

کوثر یوسفی، دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته علوم انسانی دبیرستان فرزانگان ۴ تبریز نیز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مهم‌ترین چالش دانش‌آموزان گفت: به نظرم بزرگ‌ترین چالشی که داریم، استرس و فشار ناشی از کنکور و امتحانات نهایی است. البته با برنامه‌ریزی درست و مطالعه هدفمند می‌شود این مشکل را مدیریت کرد، اما روش فعلی آموزش و ارزشیابی، فشار زیادی به ما وارد می‌کند. با این حال، امتحان نهایی را یک تغییر مثبت می‌دانم چون سطح سوالاتش استانداردتر است و عدالت آموزشی بیشتری ایجاد می‌کند، مخصوصاً برای دانش‌آموزان مدارس کم‌برخوردار یا مناطق دورافتاده.

وی با اشاره به طرح ابتکاری دانش‌آموزان نخبه برای کمک به همسالان خود افزود: ما دانش‌آموزان و دبیران مدارس سمپاد طرحی راه‌اندازی کردیم به نام «همیار سمپاد» که در فضای مجازی شاد یا به‌صورت حضوری به دانش‌آموزان مدارس دولتی کمک می‌کنیم؛ دبیران تدریس می‌کنند و ما رفع اشکال می‌کنیم تا همه در یک سطح آموزشی قرار بگیریم.

یوسفی خطاب به مسئولان آموزش و پرورش گفت: تغییر مداوم شیوه کنکور و تأثیر معدل باعث استرس مضاعف برای ما می‌شود. اگر برنامه‌ریزی مشخصی وجود داشته باشد، فشار کمتر می‌شود. همچنین اگر زنگ‌هایی مخصوص مهارت‌ها در مدارس داشته باشیم، می‌توانیم استعدادهای خودمان را شکوفا کنیم. متأسفانه زنگ هنر و کار و فناوری کمتر جدی گرفته می‌شود، در حالی‌ که این مهارت‌ها می‌توانند آینده‌ی ما را بسازند.

وی در پایان خطاب به همسالانش گفت: ما نسلی هستیم که کشور را به اوج خواهیم رساند. پس نباید دست از تلاش برداریم و با ایمان و علم قله‌های موفقیت را فتح کنیم. زیرا آینده از آن ما است.

امتحانات نهایی دانش‌آموزان را از مهارت‌پروری باز می‌دارد

نیما قربانی میلانی، دانش‌آموز پایه یازدهم رشته ریاضی فیزیک از مدرسه نمونه دولتی امیرالمؤمنین تبریز، نیز دغدغه مشابهی داشته و گفت: دوست دارم در آینده در رشته هوافضا ادامه تحصیل دهم و علم رباتیک را جدی‌تر دنبال کنم، اما امتحانات نهایی یازدهم و دوازدهم باعث می‌شود تمرکز از علاقه‌ام برداشته شود. من در مسابقات رباتیک شرکت کرده‌ام و چند رتبه‌ استانی آورده‌ام، اما حالا به خاطر فشار امتحانات نمی‌توانم آن‌طور که باید ادامه بدهم.

وی افزود: اگر قرار بود چیزی را در آموزش و پرورش تغییر بدهم، دوست داشتم درس‌هایی بخوانیم که واقعاً به درد آینده‌مان بخورد. شوربختانه بسیاری از درس‌ها صرفا به جنبه‌های تئوری‌ می‌پردازند و در عمل کاربردی ندارند. بهتر است انتخاب دانشجو در دانشگاه‌ها بر اساس مهارت‌ها باشد، نه فقط نمره کنکور. مثلاً کسی که در برنامه‌نویسی یا کارهای آزمایشگاهی استعداد دارد، بتواند با همان مهارت وارد دانشگاه شود. زیرا آینده در دست کسانی است که مهارت دارند، نه فقط نمره بالا.

استاندار آذربایجان شرقی در آیین زنگ استکبارستیزی که امروز، سه شنبه همزمان با روز دانش آموز برگزار شد، اظهارکرد: مدرسه تنها محل درس و امتحان نیست؛ خاستگاه آگاهی، تفکر و خودشناسی است. دانش‌آموزان ۱۳ آبان ۱۳۵۷ با همین باور از مدرسه برخاستند تا فریاد آزادی و استقلال باشند. امروز نیز شما ادامه‌دهندگان همان راهید؛ هر بار که درست می‌اندیشید، پرسش می‌کنید، تحقیق می‌کنید و برای پیشرفت کشور گام برمی‌دارید، در حقیقت در مسیر همان مبارزه حرکت می‌کنید.

بهرام سرمست ادامه داد: امروز میدان استکبارستیزی، کلاس‌های درس، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های ما است. در دنیای کنونی، که میدان رقابت جهانی بر پایه دانش و فناوری است، قدرت در دستان کسانی است که علم، فناوری و داده را در اختیار دارند. کشوری که از توان علمی بالایی برخوردار باشد، هیچ قدرتی قادر به وابسته کردن آن نخواهد بود.

وی اضافه کرد: پس باید بیاموزیم، تحقیق کنیم، نوآوری به خرج دهیم و بسازیم. جوان ایرانی امروز باید در جبهه علم بجنگد؛ زیرا دانش، ایمان و اراده، سلاح‌های مؤثر مبارزه با استکبار در قرن جدید هستند. هر موفقیت علمی، هر پژوهش و هر اختراع کوچک‌ بر وابستگی و سلطه پیروزی است. ایران زمانی قدرتمند خواهد شد که نسل جوان با عشق به میهن، ایمان به خود و تلاش در راه علم و کار، آینده‌ای روشن‌تر بیافریند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha