به گزارش ایسنا، رفیعزاده - معاون رئیسجمهور - امروز (سهشنبه) در آیین افتتاحیه نهمین همایش پیشرفتهای معماری سازمانی در تشریح علل عدم تحقق مطلوب دولت هوشمند در سالهای گذشته گفت: اگرچه در دورههای مختلف شعار دولت هوشمند داده شده، اما موفقیت واقعی این حوزه را باید از مردم پرسید.
رفیعزاده ریشه مشکلات را فقدان نگرش سیستمی، بیتوجهی به فلسفه وجودی دستگاههای اجرایی و مأموریتهای اصلی آنان، و انباشت بانکهای داده موازی دانست و تأکید کرد: دادههایی که خارج از معماری درست تولید شدهاند، نظام اداری را دچار اختلال و کندی کردهاند.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور تصریح کرد: در سه دهه گذشته هزینههای سنگینی برای توسعه زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری انجام شده، اما دادههایی که باید پایه خدمات قرار گیرند نه یکپارچهاند، نه قابل اتکا و نه از نظر فنی در دسترس کامل.
وی افزود: کاری که بر اساس منطق معماری سازمانی پیش نرود، هرچه بیشتر توسعه یابد پیچیدهتر، پرهزینهتر و مشکلآفرینتر میشود.
معاون رئیسجمهور با انتقاد از ایجاد سامانههای متعدد و جزیرهای که موجب موازیکاری و سردرگمی مردم و کارکنان شده است، بر ضرورت بازنگری در معماری سازمانی دستگاههای اجرایی تأکید کرد و گفت: اصلاح فرایندها مقدم بر الکترونیکیکردن آنهاست؛ زیرا فرایند معیوب را نباید دیجیتال کرد.
وی در ارائه راهکارهای اصلاحی، تغییر رویکرد در معماری سازمانی از محوریت صرف فناوری اطلاعات به محوریت ساختار و مأموریت، جلوگیری از تولید سامانههای زائد، و تدوین برنامههای راهبردی مبتنی بر استانداردهای معماری سازمانی را ضروری دانست و تصریح کرد: جلوگیری از اتلاف بیتالمال و مهار موازیکاری، از طریق معماری درست و منسجم امکانپذیر است.
️ رفیعزاده در ادامه اعلام کرد که سند «نقشه راه دولت هوشمند» با این رویکرد تدوین شده و نقش دستگاههای راهبر و مجری در آن بهصورت دقیق مشخص شده است.
️ وی گفت: اگر فقط ۷۰ درصد از این سند نیز محقق شود، یک تحول بزرگ در نظام اداری خواهد بود.
️ رفیعزاده در پایان بر نقش دانشگاهها و جامعه علمی در پیشبرد این سند تأکید و اظهار کرد: برخی مأموریتهای مهم دولت هوشمند هماکنون با همکاری بخش خصوصی در حال پیشروی است.
انتهای پیام


نظرات