• دوشنبه / ۳ آذر ۱۴۰۴ / ۰۸:۵۶
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1404090301520
  • خبرنگار : 50552

مسئول نهاد نمایندگی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان قزوین بیان کرد

دفاع از ولایت تا پای جان، مهم‌ترین درس حضرت زهرا(س)

دفاع از ولایت تا پای جان، مهم‌ترین درس حضرت زهرا(س)

ایسنا/قزوین مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان قزوین گفت: یکی از درس‌هایی که می‌توان از حضرت زهرا(س) گرفت، دفاع از حق تا پای جان است، آن حضرت با تمام وجود، حتی با وجود تهدید، فشار و آسیب جسمی از حق ولایت دفاع کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد محبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از درس‌هایی که می‌توان از حضرت زهرا(س) گرفت، دفاع از حق تا پای جان است، آن حضرت با تمام وجود، حتی با وجود تهدید، فشار و آسیب جسمی از حق ولایت دفاع کردند.

وی ادامه داد:دومین درسی که می‌توان از حضرت زهرا(س) گرفت، مقاومت در برابر تحریف تاریخ است، آن حضرت با موضع‌گیری‌های علنی، مانع تثبیت روایت‌های تحریف‌ شده پس از رحلت پیامبر(ص) شدند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان قزوین عنوان کرد: سومین درسی که می‌توان از حضرت زهرا(س) گرفت، اعتراض خاموش اما ماندگار است، دفن شبانه و بی‌نام و نشان ایشان، یک اعتراض تاریخی به ظلم و غصب بود.

وی بیان کرد: چهارمین درس نیز الگوی زن مسلمان فعال است، حضرت زهرا(س) نشان دادند زنان می‌توانند هم در خانه، هم در جامعه و هم در سیاست نقش‌آفرین باشند.

حجت‌الاسلام محبی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) با حضور در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی نشان دادند زن مسلمان می‌تواند در دفاع از حق، سخن‌وری و تربیت نسل نقشی کلیدی ایفا کند، همچنین آن حضرت با تربیت فرزندانی چون امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و حضرت زینب (س)، نمونه‌ کاملی از قدرت تربیتی زن فاطمی بودند.

وی تأکید کرد: خطبه فدکیه نیز سندی از قدرت علمی، فقهی و سیاسی یک زن در جامعه اسلامی است، یکی از مهم‌ترین کارهای حضرت زهرا(س) دفاع جانانه از ولایت بود، ایشان با تحلیل دقیق جایگاه امامت در خطبه فدکیه، ولایت را ستون دین معرفی کرده و با حضور در خانه‌های مهاجران و انصار، تلاش کردند مردم را نسبت به انحراف سیاسی آگاه کنند، دفاع آن حضرت از ولایت، نه احساسی بلکه کاملاً معرفتی، فقهی و تمدنی بود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان قزوین تصریح کرد: خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) نمادی از توحید و نبوت بود، آغاز این خطبه بیان فلسفه خلقت و رسالت پیامبر(ص) است، همچنین این خطبه بیانگر مبحث امامت و ولایت بوده و جایگاه امیرالمؤمنین(ع) را به‌عنوان جانشین پیامبر(ص) تبیین می‌کند.

وی یادآور شد:حتی این خطبه حاوی نکات اقتصادی و عدالت بوده و اعتراض حضرت زهرا(س) به غصب فدک به‌عنوان نماد بی‌عدالتی است، در این خطبه حقوق مردم و حکومت اسلامی، نقد عملکرد حاکمان وقت و دفاع از حقوق اهل‌بیت(ع) بیان شده است.

حجت‌الاسلام محبی اظهار کرد: یکی از اعتراضات حضرت زهرا(س)، اعتراض علنی به غصب خلافت و فدک بود، همچنین حضور ایشان در مجامع عمومی جهت روشنگری، سکوت معنادار حضرت در برخی موارد، سخن‌وری در موارد کلیدی و انتخاب دفن شبانه به‌عنوان نمونه‌هایی از اعتراض سیاسی و تاریخی ایشان محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: آن حضرت جهت بازپس‌گیری فدک، ابتدا با استدلال فقهی و تاریخی، مالکیت فدک را اثبات کردند، سپس با خطبه فدکیه در مسجد به‌صورت علنی اعتراض کردند و در ادامه، با مراجعه به خانه‌های مهاجران و انصار تلاش کردند حمایت مردمی را جلب کنند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان قزوین بیان کرد: آن حضرت جهت روشنگری و دعوت به بازگشت به مسیر حق، یادآوری بیعت‌های گذشته با امیرالمؤمنین(ع) و جلوگیری از تثبیت انحراف سیاسی پس از رحلت پیامبر(ص) به خانه‌های مهاجران و انصار می‌رفتند، این اقدام ایشان نشان‌دهنده مسئولیت‌پذیری اجتماعی و سیاسی‌شان بود.

وی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) با مجموعه‌ای از اقدامات آگاهانه، شجاعانه و هدفمند اعتراض خود را نسبت به انحراف سیاسی و غصب حق ولایت نشان دادند، این اعتراض نه صرفاً احساسی، بلکه کاملاً معرفتی، فقهی و تاریخی بود.

حجت‌الاسلام محبی تأکید کرد: خطبه فدکیه یکی از جلوه‌های اعتراض علمی و سیاسی حضرت زهرا(س) بود، ایشان در مسجد مدینه، خطبه‌ای بلند و پرمحتوا ایراد کردند و در این خطبه به تبیین جایگاه امامت، نقد عملکرد حاکمان وقت و دفاع از حق اهل‌بیت(ع) پرداختند، این خطبه سندی تاریخی از اعتراض معرفتی و فقهی ایشان است. 

وی تصریح کرد: آن حضرت همچنین با مراجعه حضوری به خانه‌های سران قبایل مهاجران و انصار، سعی داشتند مردم را نسبت به غصب خلافت آگاه کنند، این اقدام ایشان نشان‌دهنده مسئولیت‌پذیری اجتماعی و تلاش جهت احیای حق بود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان قزوین یادآور شد: سکوت‌های معنادار و گریه‌های مداوم حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر(ص)، نه صرفاً احساسی، بلکه اعتراضی بود؛ تا جایی که مردم از امیرالمؤمنین(ع) خواستند مکان گریه را تغییر دهند.

وی اظهار کرد: همچنین وصیت به دفن شبانه و پنهان‌ ماندن قبر آن حضرت نیز یک اعتراض تاریخی به کسانی بود که حق اهل‌بیت(ع) را نادیده گرفتند؛ تا امروز این قبر مطهر پنهان، نماد مظلومیت و اعتراض خاموش حضرت زهراست.

حجت‌الاسلام محبی عنوان کرد: عدم اجازه برای حضور برخی افراد در تشییع پیکر ایشان نیز یکی دیگر از نمادهای اعتراض است، ایشان به‌صراحت وصیت کردند که برخی افراد در تشییع و نماز بر پیکرشان شرکت نکنند، این موضع‌گیری نشان‌دهنده مرزبندی سیاسی و اعتقادی ایشان بود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان قزوین بیان کرد: اعتراض حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر(ص)، یک حرکت چند لایه است که لایه علمی شامل خطبه فدکیه، لایه اجتماعی مانند مراجعه به خانه‌ها، لایه احساسی مانند گریه‌های مداوم و لایه تاریخی شامل دفن شبانه بود، که همه این‌ موارد برای حفظ حقیقت، دفاع از ولایت و ثبت مظلومیت اهل‌بیت(ع) در تاریخ بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha