• دوشنبه / ۱۸ آبان ۱۳۸۸ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8808-02495.144133

نفت گاز جايگزين سي.ان.جي مي‌شود؟ مديرعامل بهينه‌سازي مصرف سوخت درگفت‌وگوباايسنا: 70درصد از سبد سوخت كشور به بنزين و گازوييل اختصاص يافت

طي برنامه پنجم توسعه، سهم بنزين و گازوئيل در سبد سوختي كشور 70 درصد خواهد بود. عباس كاظمي ـ مديرعامل شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اظهار اين مطلب خاطرنشان كرد: سبد سوخت در برنامه پنجم توسعه متشكل از70درصد بنزين و نفت گاز، 25 درصد ال.پي.جي و سي.ان.جي و 5 درصد برق و هيبريد است. وي با اشاره به اين كه پيشنهاد شركت بهينه‌سازي براي سبد سوخت تا پايان چشم‌انداز 1404 بود، گفت: البته مسوولان نظر دارند كه تا پايان پنج سال به اين تركيب برسند، در حالي كه ما فكر مي‌كنيم به زمان بيشتري نياز است. او تاكيد كرد: تا پيش از اين بنزين و سي.ان.جي جزو سبد سوخت بود كه 87 درصد آن را بنزين و مابقي آن را سي.ان.جي تشكيل مي‌داد و گازوئيل در سبد وجود نداشت. وي درباره تركيب دقيق هر كدام از سوخت‌ها در سبد كلي گفت: جزئيات را شركت‌ ملي نفت تعيين خواهد كرد. البته براي 70 درصد بنزين و نفت گاز، سهم 50 درصدي بنزين و 20 درصدي نفت گاز خوب است. كاظمي با تاكيد بر اين‌كه در سبد فعلي، سهم نفت گاز قطعا بيشتر از سي.ان.جي است، تاكيد كرد: در سبد سوخت مصوب ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت، گازوئيل به عنوان سوخت دوم بعد از بنزين در مطرح شده است. او در پاسخ به اين كه آيا اين كار مغاير با برنامه‌هايي كه براي توسعه سي.ان.جي درنظر گرفته شده نيست؟ گفت: مغاير نيست؛ چرا كه نفت گاز به سي.ان.جي فشار نمي‌آورد و سي.ان.جي سهم قابل قبولي دارد. وي با تاكيد بر اين كه با بررسي‌هاي زياد به اين سبد رسيديم، اظهار كرد: با توجه به اين‌كه نقش خودروهاي برقي و هيبريدي تا سال 2030 برجسته خواهد شد و از 250 خودرو 60 خودرو هيبريدي خواهد بود، ما نيز به اين موضوع توجه خاصي داشتيم. دنيا در حال حاضر به سمت محدود كردن سوخت‌هاي فسيلي است. كاظمي تاكيد كرد: در اين ميان بايد نقشه‌ راهي براي خوردوساز نيز تهيه شود كه سبد به اين نقشه راه كمك خواهد كرد. مديرعامل شركت بهينه سازي مصرف سوخت با اشاره به موازنه منفي گازوئيل گفت: در حال حاضر بايد روزانه 10 ميليون گازوئيل وارد كنيم و اين در حالي است كه گازوئيل وارداتي با داخلي مخلوط مي‌شود؛ در حالي كه بايد مثل بنزين دو نظام عرضه براي سوخت گازوئيل در نظر گرفته شود؛ چرا كه بايد اين گازوئيل مناسب خودروهاي سواري ديزلي نيز باشد. وي افزود: در تعيين سبد سوخت عوامل مختلف اقتصادي، زيست محيطي، امنيتي و زير ساخت‌هاي لازم كشور در نظر گرفته شده است. البته نمي‌توان به هر كشوري يك سبد سوخت در نظر گرفت، چرا كه بنا به عوامل مختلف و شرايط محيطي و زيرساختي آن كشور سبد سوخت خاص مطرح مي‌شود و بنابراين شرايط در آمريكا بيشتر از بنزين و دراروپا بيشتر از نفت گاز استفاده مي‌شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha