*استفاده از گاز ال.پي.جي توسط كارت هوشمند سوخت آغاز شد* يكي ازمديران شركت پخش فرآوردههاينفتي: 25جايگاه سي.ان.جي تهران تا پايان خرداد توسعه مييابند
از 27 فروردينماه عرضه ال.پي.جي يا گاز مايع توسط كارت هوشمند آغاز شده كه در راستاي سياست استفاده از كارت انرژي در بلند مدت است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عباس كاظمپورـ مدير منطقه تهران شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي ـ با بيان مطلب بالا اظهار كرد: در مراحل بعدي اين طرح و براساس مصوبات موجود، به منظور ايجاد موازانه در استفاده از سوختهاي مختلف كارت انرژي استفاده خواهد شد.
وي افزود: با استفاده از كارت انرژي مصرفكننده مختار است از بين حاملهاي بنزين، گازوييل، ال.پي.جي و سي.ان.جي يكي را انتخاب كند و هر فرد سهم واحد از انرژي داشته باشد كه تحقق اراده دولت در عرضه عادلانه سوخت و انرژي را به همراه خواهد داشت.
به گفته او در تهران پنج جايگاه ال.پي.جي وجود دارد كه به طور عمده خودروهاي عمومي مصرفكننده اين حامل انرژي هستند و تاكنون مشكلي در زمينه سوختگيري ايجاد نشده است. با تجزيه و تحليل اطلاعات به دست آمده از چگونگي مصرف ال.پي.جي و بنزين توسط دارندگان خودروهاي ال.پي.جي و بنزينسوز كه از يك كارت سوخت استفاده خواهند كرد، ميتوان زمينه مناسب براي استفاده از كارت انرژي در آينده را ايجاد كند.
وي درباره آخرين وضعيت اجراي طرح كهاب (برگشت بخار بنزين) در جايگاههاي عرضه بنزين منطقه تهران تا پايان فروردين ماه امسال گفت: تاكنون 181 باب جايگاه اختصاصي و شركتي و 9 باب جايگاه سريعالنصب به تاسيسات برگشت بخار مجهز شدهاند و فقط در 16 باب جايگاه كه در حال بازسازي هستند، اين عمليات انجام نشده است. همچنين عملياتي روي نصب اين تجهيزات در انبارها و نفتكشها انجام دادهايم كه ادامه دارد.
او درباره بهينهسازي سيستم حمل ونقل و نوسازي ناوگان كه با استفاده از منابع بانكي از طريق شركت پخش فرآوردههاي انجام ميشود، توضيح داد: در اجراي الزامات قانوني حمل ونقل در حال حاضر در تهران به تبع كل كشور سيستم حمل ونقل توسط شركتهاي حمل ونقل اداره ميشود كه تاسيس اين شركتها با رعايت قوانين سازمان پايانهها عمل ميشود.
* * افزايش ظرفيت سوختگيري 100 هزار خودرو در سال گذشته
وي درباره آخرين وضعيت ساخت جايگاه بنزين در سال گذشته در تهران و حومه آن به افزوده شدن 174 تلمبه معادل 375 نازل اشاره و يادآوري كرد: از سوي ديگر با انجام اقدامات بازسازي جايگاههاي موجود 37 تلمبه معادل 77 نازل اضافه شده كه در مجموع با افزوده شدن 211 تلمبه معادل 456 نازل در طول سال گذشته فروش روزانه بنزين 1.562 ميليون ليتر معادل سوختگيري 100 هزار خودرو افزايش پيدا كرده است.
* * مصرف حدود 4.6 ميليارد ليتر بنزين در تهران در مدت يكسال
به گفته او در زمينه مصرف سوخت در سال گذشته در منطقه تهران در مجموع كمي بيش از 8 ميليارد و 61 ميليون ليتر انواع فرآوردههاي نفتي استفاده شده كه حدود 4.6 ميليارد ليتر آن بنزين (معمولي و سوپر)، 97.4 ميليون ليتر آن نفت سفيد، 2.9 ميليارد ليتر آن نفتگاز و 439 ميليون ليتر نفتكوره بوده است.
* * بهرهبرداري از توسعه 25 جايگاه سي.ان.جي تهران تا دو ماه ديگر
كاظمپور درباره ايجاد و توسعه جايگاههاي سي.ان.جي در كلانشهر تهران بابيان اين كه اميدواريم تا 15 خرداد ماه شاهد بهرهبرداري از توسعه 25 جايگاه سي.ان.جي موجود در منطقه تهران باشيم، تشريح كرد: بهمنظور توسعه اين جايگاهها تعداد كمپرسورها يا تعداد نازلهاي آنها افزايش پيدا كرده كه با تحقق اين كار ظرفيت هر جايگاه تا حدود چهار برابر بيشتر شده است؛ بهطوري كه در برخي جايگاهها قدرت كمپرسورها را افزايش داده و در برخي تعداد نازلها را بيشتر كردهايم كه درنتيجه توسعه ظرفيت سوختگيري را در پي داشته است.
او درباره همكاري شهرداري براي اختصاص زمين به جايگاههاي سي.ان.جي توضيح داد: شهرداري عزم جدي در تحويل زمينهاي متعدد براي ساخت جايگاه سي.ان.جي دارد كه اميدواريم بتوانيم تا 15 ارديبهشت آمار مشخص و قابل توجهي عرضه كنيم تا مكان شروع عمليات براي ساخت جايگاه معلوم شود، ولي تاكنون عمليات ساخت بيش از هشت جايگاه به طور اجرايي شروع شده است.
وي با بيان اين كه در سال گذشته درمجموع 14 باب جايگاه سي.ان.جي در تهران و شهرستانهاي تابع ساخته شده كه جمعا معادل 30 نازل است، گفت: به اين ترتيب قابليت شارژ 26 هزار خودرو در شبانهروز افزوده شده است. همچنين از ابتداي امسال تاكنون يك جايگاه در تهران اضافه شده كه با داشتن 12 نازل به قابليت شارژ 2400 خودرو در شبانهروز بر ظرفيت كنوني افزوده است.
* * سه مقوله اصلي برنامهريزي
كاظمپور با اشاره به اينكه بهدنبال برنامههاي سال گذشته، در برنامههاي امسال نيز سه مقوله اصلي بازسازي و مقاومسازي مسير توزيع فرآوردههاي نفتي، توسعه امكانات موجود و همچنين ايجاد و ساخت امكانات جديد را در برنامه قرار دادهايم، تصريح كرد: توسعه جايگاههاي سوخت بهگونهاي خواهد بود كه به سطح متعادلي از عرضه و تقاضا در مورد حاملهاي مختلف بنزين، نفتگاز و سي.ان.جي برسيم.
وي با بيان اين كه از مجموع جايگاههاي تهران تاكنون 180جايگاه و همچنين انبارهاي موجود را در برابر زلزله مقاومسازي كردهايم، درخصوص سياستهاي بهينهسازي مصرف توسط اين شركت نيز گفت: بهمنظور بهينهسازي درمصرف سوخت و مديريت آن سياستهايي را در نظر گرفتهايم كه كارت هوشمند بخشي از آن است. در حال حاضر در بخشهاي عمده مصرف شامل صنعت، كشاورزي و حمل ونقل سياست مبني بر استفاده از سوخت متناسب با ارزش آن براي كارهاي مختلف است.
او تشريح كرد: در بخش دوم تعديل و تبديل سوخت را در نظر گرفتهايم كه به اين منظور شركـت پخش فرآوردههاي نفتي ضمن انجام وظيفه توزيع فرآوردههاي نفتي، نگاه مستقيم به ادوات و تجهيزات به كار رفته دارد و با ارائه راهنماييهايي در چگونگي استفاده از اين دستگاهها، راههاي عملي براي كاربرد كمتر سوخت را پيشنهاد ميدهد.
وي همچنين توضيح داد: در بخش سوم رويكرد تغيير سوخت از سوختهاي بالاتر به نازلتر مدنظر قرار گرفته است؛ يعني مصرفكننده را با درنظر گرفتن مسائلي مانند توليد و اشتغال به سمتي هدايت كنيم كه سيستم سوخت را متناسب با كار، محصول، شرايط زيست ومحيطي و ارزش افزوده تنظيم كنند. بهعبارت ديگر اگر در صنعتي امكان استفاده از سوخت ارزانتر نفتكوره است، از نفتگاز استفاده نشود.
به گفته مدير منطقه تهران شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي در سه سال اخير اجراي دستورالعمل مبارزه با قاچاق و عرضه خارج از شبكه دولت از يك سو، مكانيزه كردن سيستم درخواست خريد سوخت از طريق اينترنت علاوه بر ايجاد يك سامانه روزآمد در ارتباط با مصرف كنندگان سوخت ازسوي ديگر و نيز اتخاذ تمهيداتي در جهت جلوگيري از هر گونه سو استفاده جانبي در مراحل خريد، تاثيرات شگرفي در كاهش مصرف و منطقي شدن آن داشته است؛ به گونهاي كه با اجراي اين دستورالعمل علاوه بر تشديد نظارت همه نهادها و دستگاههاي متولي به لحاظ توجه به ارزش سوخت، وظيفه قانوني جهت تنظيم درخواست مشتركان ومصرفكنندگان براي آنها تعريف شده و اين دستورالعمل به جهت الزام قانوني، طيف وسيعي از جامعه را در قالب وظايف ذاتي متوجه اهميت سوخت و انرژي كرده است.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات