• جمعه / ۱۶ مهر ۱۳۸۹ / ۰۹:۲۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8907-09312

/تغييرات سبد سوختي در برنامه پنجم توسعه/ افزايش سهم گازوييل كم‌گوگرد با واقعيت سازگار است؟

در حالي قرار است با اجراي برنامه پنجم توسعه، سهم گازوييل كم‌گوگرد (ديزل سبك) در سبد سوخت كشور افزايش و بنزين كاهش يابد كه اكنون تعداد خودرو‌هاي ديزلي سواري در جاده‌هاي كشور برابر با صفر است. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اگرچه اين تغيير در سبد سوخت تدريجي خواهد بود و تا افق 1404 ادامه خواهد يافت، اما نكته مهم اين است كه تا زمان اجراي برنامه پنجم توسعه كمتر از شش ماه باقي مانده است. ضمن آن كه پالايشگاه‌ها از سال 1393 برنامه توليد سوخت ديزل پاك را در برنامه دارند. با وجود آن كه خودروسازان داخلي توانايي ساخت خودروهاي سواري ديزلي را دارند، اما تاكنون به دليل نبود سوخت متناسب، اثري از اين خودروها در خيابان‌ها نيست. اگرچه ايران خودرو نيز اعلام كرده كه در راستاي سياست‌هاي دولت و تنوع بخشي درسبد سوختي، توليد انبوه سمند با موتور ملي ديزل را در برنامه دارد، اما طبق اعلام، توليد اين خودرو از اواخر سال آينده (1390) آغاز خواهد شد. اين در حاليست كه در اروپا سوخت 50 درصد از خودروها از نوع ديزل است و در آمريكا تا 15 سال آينده سهم ديزل به 20 درصد خواهد رسيد. البته در همين رابطه وزارت نفت اعلام كرده كه برنامه دارد گازوييل کم گوگرد در حد استاندارد‌هاي يورو 5 را توليد و از سوي ديگر بسترهاي لازم براي توزيع گازوييل را در صورت توسعه بهينه خودروهاي ديزلي سبک ايجاد کند. نكته جالب توجه اين است كه بر اساس تغييرات جديد در سبد سوختي كه از سوي محسن خجسته‌مهر- معاون برنامه‌ريزي و نظارت بر منابع هيدروکربوري وزير نفت، اعلام شده است، در حالي ديزل سبك به سه برابر افزايش مي‌يابد كه اكنون در سبد سوختي كشور ديزل سبك سهمي ندارد. از سوي ديگر در سبد سوختي جديد قرار است سهم فعلي 0.5درصدي ال.پي.جي در افق چشم انداز به بيش از دو برابر برسد. اين در حالي است كه بر اساس وعده وزارت نفت قرار بود اين مقدار به پنج درصد افزايش يابد. طبق اعلام، سهم سي.ان.جي نيز در اين سبد سوختي در مقايسه با بقيه حامل‌ها سهمي متوازن و متناسب خواهد بود. اين در حاليست كه بر اساس ماده 22 برنامه چهارم توسعه کشور، وزارت نفت مكلف است تا 30 درصد سهم سي.ان.جي را در سبد سوختي خودروهاي کشور افزايش دهد. با وجود آن كه طبق گفته كارشناسان در50 سال آينده، گاز پاسخگو اصلي نياز صنعت خودروسازي است، اما هم اكنون سهم سي.ان.جي در سبد سوخت كشور 17 درصد است. به گزارش ايسنا، محمد رويانيان ـ رييس ستاد حمل ونقل و مديريت مصرف سوخت ـ قبلا گفته بود كه در سبد جديد سوخت، سهم بنزين بين 50 تا 55 درصد، گازوييل 25 درصد و سي.ان.جي و ال.پي.جي نيز 25 درصد در نظر گرفته شده است. گفتني است، بنزين، گازوئيل (ديزل)، سي.ان.جي و ال.پي.جي چهار حامل انرژي سبد سوختي خودروهاي کشور را تشکيل مي‌دهند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha