• سه‌شنبه / ۳۰ آذر ۱۳۸۹ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 8909-18015
  • منبع : نمایندگی کرمان

/آخرين اخبار از زلزله6.5ريشتري استان كرمان/ اسكان500خانوار زلزله‌زده در شهرستان‌هاي ريگان‌وفهرج روستاي"چاه‌قنبر"،مركز زلزله تخريب20تا100درصدي 20روستاي ريگان

/آخرين اخبار از زلزله6.5ريشتري استان كرمان/
اسكان500خانوار زلزله‌زده در شهرستان‌هاي ريگان‌وفهرج
روستاي"چاه‌قنبر"،مركز زلزله
تخريب20تا100درصدي 20روستاي ريگان

رييس اورژانس كشور اعلام كرد: بر اساس آمار اوليه، تاكنون هفت تن از هموطنان در زلزله شب گذشته(29 آذر) در شهرستان ريگان در استان كرمان جان باخته‌اند.

دكتر "غلامرضا معصومي"، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار كرد: براساس آمار اوليه بر اثر اين زلزله هفت تن از هموطنان جان خود را از دست داده‌اند.

وي با بيان اينكه سه نفر از كشته‌شدگان از اعضاي يك خانواده بوده‌اند، گفت: از تعداد مجروحان اين حادثه هنوز اطلاعات دقيقي وجود ندارد و بر اساس آمار اوليه پنج تن از مصدومان به بيمارستان‌هاي كرمان منتقل شده‌اند.

فرماندار شهرستان ريگان در شرق استان كرمان نيز گفت: در پي وقوع زلزله ‌6.5 ريشتري ساعت ‌22 و ‌12 دقيقه شب سه‌شنبه(29 آذر) در شهرستان ريگان، ‌4 نفر كشته و ‌21 نفر زخمي شد‌ه‌اند.

"محمد برزنگ"، در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) به منطقه زلزله‌زده، اظهار كرد: گزارش‌ها در خصوص آخرين خسارات وارده به منطقه زلزله‌زده حاكي از آن است كه ‌1800واحد مسكوني روستايي و عشايري آسيب ‌ديده‌اند و تعدادي از روستاها با قطعي برق و آب مواجه هستند.

به گفته وي نيروهاي امدادي با وجود صعب‌العبور و كوهستاني بودن منطقه و مسدود شدن برخي جاده‌ها بر اثر ريزش كوه،‌ خود را به منطقه آسيب‌ديده رسانده‌اند و هم‌اكنون در حال امدادرساني هستند.

فرماندار ريگان خاطرنشان كرد: چادرهاي امدادي براي اسكان موقت آسيب‌ديدگان برپا شده و نيازهاي اوليه شامل غذا و دارو تأمين شده است.

برزنگ افزود: مركز زلزله در روستاي "چاه‌قنبر" بوده است و كانون اصلي زلزله ‌20روستا را شامل مي‌شود و ‌50 روستا و آبادي در اطراف اين كانون قرار دارند.

فرماندار ريگان در گفت‌وگو با ايسنا، منطقه كوير افزود: زمين لرزه شامگاه دوشنبه در منطقه فهرج، باعث تخريب 20 تا 100 درصدي 20 روستاي شهرستان ريگان شده است.

"محمد برزنگ"، گفت: تاکنون 4 جسد در منطقه "چاه‌ملک" ريگان از زير آوار زلزله بيرون کشيده شده است.

وي افزود: با در نظر گرفتن روستاهاي متعددي كه در اين زمين‌لرزه آسيب ديده‌اند، احتمال افزايش تلفات وجود دارد.

فرماندار ريگان تصريح كرد: نيروهاي امدادي در منطقه مستقر هستند اما به علت پراکندگي و کوهستاني بودن روستاهاي منطقه، امدادرساني با کندي انجام مي‌شود.

برزنگ بيان كرد:‌ با توجه به قطع شدن آب شش روستا در ريگان، آبرساني سيار در اين روستاها در حال انجام است.

فرماندار ريگان يادآور شد:‌ نيروهاي امداد و نجات از شهرستان‌هاي اطراف در امر امداد و نجات به مناطق زلزله ‌زده آمده‌اند و كار امداد و نجات همچنان ادامه دارد.

وي خاطرنشان كرد:‌ در حال حاضر اوضاع شهرستان ريگان كاملا تحت كنترل است و تا ظهر امروز آمار نهايي ميزان خسارات جاني و مالي اين زمين‌لرزه اعلام خواهد شد.

در همين حال گزارش شده است، اقلامي از جمله كمك‌هاي اوليه مانند موكت، پتو و چادر در بين زلزله‌زدگان توزيع شده است و در حال حاضر دو دستگاه لودر نيز در منطقه در حال فعاليت و راه‌گشايي هستند.

وي با اشاره به اين مسأله که روستاهايي که فاصله بيشتري از مرکز زمين‌لرزه داشته‌اند، کمتر خسارت ديده‌اند، افزود:‌ بر اثر ريزش كوه مسير ورودي روستاي "تك‌فرهاد" مسدود شده و نيروهاي امداد و نجات از جاده ايرانشهر وارد اين روستا شده‌اند.

فرماندار ريگان تصريح کرد:‌ شبكه‌هاي آب و برق در شش روستاي "شمس‌آباد"، "گير"، "چاه‌قنبر"، "پيركهن"، "كشنل" و "گل‌گران ريگ" شهرستان ريگان پس از زمين‌لرزه شامگاه دوشنبه منطقه فهرج تاكنون قطع است.

وي خاطرنشان کرد: گروه‌هاي امدادي در منطقه در حال جست‌وجو و آواربرداري بوده و کار امدادرساني همچنان ادامه دارد.

در همين حال، استاندار كرمان پس از تشكيل ستاد بحران در محل استانداري، بامداد سه‌شنبه عازم شهرستان فهرج شد.

به گزارش ايسنا، منطقه كوير، مهندس "صالحي" رئيس ستاد حوادث غيرمترقبه استانداري كرمان، با اعلام اين مطلب، گفت: "اسماعيل نجار"، استاندار كرمان، به منظور بررسي مسايل و مشكلات مناطق زلزله‌زده و روند كمك به حادثه‌ديدگان، به شهرستان فهرج رفته است.

وي افزود: در نخستين ساعات پس از وقوع حادثه در "حسين‌آباد" فهرج، تيمي به سرپرستي معاونت عمراني استانداري و با حضور جمعي از مسئولان مربوطه به مناطق زلزله‌زده اعزام شده است.

صالحي تصريح كرد: استان‌هاي همجوار نيز براي كمك اعلام آمادگي كرده‌اند كه با حضور گسترده امدادگران در منطقه و عمليات نجات و آواربرداري فعلا نيازي به امداد ساير استان‌ها نيست.

وي خاطرنشان كرد: 500 خانوار زلزله‌زده در شهرستان‌هاي "ريگان" و "فهرج" اسكان موقت داده شده‌اند.

به گزارش ايسنا، منطقه کوير، جانشين فرمانده سپاه ثارالله استان كرمان نيز اعلام كرد: نيروهاي بسيج و سپاه پاسداران در اولين ساعات زمين‌لرزه در شهرستان فهرج، به عنوان نخستين امدادگران وارد مناطق زلزله‌زده شدند.

سردار "موسوي" گفت: اين نيروها براي انجام ماموريت در شرق اين استان مستقر هستند كه به محض وقوع زمين‌لرزه خود را به مناطق آسيب‌ديده رسانده و امدادرساني را آغاز كرده‌اند.

وي افزود: نيروهاي بسيج و سپاه با جديت تمام در مناطق صعب‌العبور در تلاش هستند تا راهي بسوي روستاهاي مدفون شده در زير آوار پيدا كنند.

همچنين "حسين زين‌الصالحين"، فرماندار شهرستان فهرج با اشاره به اين مطلب که ‌ در لحظات ابتدايي وقوع زلزله، خطوط ارتباطي تلفن با مشكلاتي روبه‌رو شده بود، گفت: در حال حاضر اين مشكل برطرف شده است.

وي با اشاره به اين مسأله که تاكنون مورد خاصي در فهرج از خسارت جاني گزارش نشده است، افزود: ساختمان‌هاي منازل مسكوني در بافت‌هاي قديمي تخريب شده‌اند و نيروهاي هلال‌احمر در حال امداد و نجات به زلزله‌زدگان هستند.

در همين حال، "عبدالرضا صباحي"، رييس دانشگاه علوم پزشكي استان كرمان، گفت: به منظور خدمات‌رساني به زلزله‌زدگان شهرستان‌هاي فهرج و ريگان، تاكنون سه اكيپ درماني از شهرستان بم به مناطق زلزله‌زده و چهار اكيپ درماني پشتيبان از كرمان به بم اعزام شده‌اند.

وي افزود: در صورت نياز براي اعزام بيماران به مركز استان کرمان، بيمارستان‌هاي افضلي‌پور و شهيد باهنر كرمان آماده‌باش هستند.

رييس دانشگاه علوم پزشكي استان كرمان خاطرنشان كرد: تنها دسترسي نيروهاي امدادي به روستاهاي "آبگرم گريچ"، "پيركهن"، "كش‌لك" و "گل‌گران‌ريگ" به دليل ريزش كوه بر اثر زمين‌لرزه و مسدود شدن راه ارتباطي دشوار است.

گزارش‌ها از اعزام 150 نفر امدادگر و ارسال 150 تخته چادر توسط هلال‌احمر استان كرمان به منطقه زلزله‌زده فهرج و ريگان در همان ساعات اوليه زمين‌لرزه خبر مي‌دهد.

"جواد کمالي"، معاون سياسي و امنيتي استانداري كرمان، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، با اشاره به عزيمت 150 نفر امدادگر به منطقه زلزله‌زده، گفت: اميدواريم با بسيج امكانات و نيروهاي موجود در استان بتوانيم مسايل را پيگيري كنيم.

وي افزود: علاوه بر شهرستان‌هاي همجوار محل وقوع حادثه، ساير شهرستان‌هاي استان نيز در آماده‌باش كامل هستند.

کمالي تصريح کرد: اكيپي به سرپرستي معاونت عمراني استانداري كرمان، مديركل ستاد حوادث استان، مديرعامل جمعيت هلال‌احمر و برخي ديگر از مديران عضو ستاد مديريت بحران استان، در نخستين ساعات بروز اين حادثه در منطقه حضور يافته‌اند تا از نزديك مسايل و موارد را بررسي و پيگيري كنند.

وي افزود: همچنين فرمانداران شهرستان‌هاي مجاور و اعضاي ستاد حوادث شهرستان‌ها نيز به منطقه اعزام شده‌اند.

معاون سياسي و امنيتي استانداري كرمان يادآور شد: به نظر مي‌رسد خسارات وارده به مناطق مسكوني، تاسيسات و زيرساخت‌هاي منطقه سنگين باشد.

کمالي، مركز اصلي وقوع زلزله را "چاه ملك" در نزديكي حسين‌آباد فهرج دانست و بيان کرد: شهرستان‌هاي ريگان و فهرج با توجه به نزديكي به مركز زلزله بيشترين خسارات را ديده‌اند.

وي اظهار کرد: نيروهاي امداد و نجات در شهرستان‌هاي ريگان و فهرج با وجود نقاط كوهستاني و فاصله زياد و نسبتا صعب‌العبور مناطق زلزله‌زده، در حال فعاليت هستند.

سردار "حسين چناريان"، فرمانده انتظامي استان كرمان نيز گفت: با وجود خاص بودن وضعيت برخي از مناطق زلزله‌زده، در حال حاضر هيچ مشكل امنيتي وجود ندارد و نيروهاي انتظامي در تمامي بخش‌ها حضور دارند.

وي افزود: بعد از اطلاع از وقوع زلزله در مناطق شرق استان کرمان، ماموران نزديك‌ترين پاسگاه‌هاي انتظامي مستقر در منطقه به مناطق حادثه‌ديده اعزام شده و اخبار مورد نظر را ارسال كرده‌اند.

فرمانده انتظامي استان كرمان خاطرنشان كرد: در حال حاضر نيروي انتظامي همگام با ساير رده‌ها و سازمان‌هايي كه در حال امداد و نجات هستند، به انجام وظايف خود مي‌پردازند.

دكتر "مهدي زارع"، معاون پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله، نيز در اين‌باره به خبرنگار ايسنا، گفت: خوشبختانه به نظر مي‌رسد در نزديكي كانون اين زلزله شهري وجود ندارد. كانون اين زلزله در حوالي حسين‌آباد فهرج كرمان واقع شده و شدت آن به حدي بود كه در استان‌هاي كرمان، سيستان و بلوچستان، يزد و خراسان جنوبي احساس شده است.

وي ادامه داد: كانون اين زلزله در پهنه گسله نهبندان واقع شده است.

در همين حال زمين لرزه‌اي به بزرگي 3.9 ريشتر شبانگاه دوشنبه ساعت 22 و 43 دقيقه براي بار دوم حسين‌آباد شهرستان فهرج در استان كرمان را لرزاند.

به گزارش ايسنا منطقه کوير، شبكه‌هاي لرزه‌نگاري كشوري موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران، مختصات جغرافيايي اين زلزله را در عرض شمالي 28.46 و طول شرقي 59.14 درجه ثبت كرده‌اند.

بر اساس اين گزارش، بامداد ‌5 دي‌ماه سال ‌1382 نيز زمين لرزه‌اي به بزرگي ‌6،‌6 ريشتر در شهرستان "بم" در استان كرمان روي داد که باعث مرگ هزاران نفر از هموطنان‌مان شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha