• یکشنبه / ۲۲ اسفند ۱۳۸۹ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 8912-14716

*افتتاح دفتر ثبت گواهي‌هاي ديجيتال* وزير بازرگاني اعلام كرد: رونمايي نماد اعتباربخشي به سايت‌هاي تجارت الكترونيكي

نماد اعتباربخشي به سايت‌هاي تجارت الكترونيكي در وزارت بازرگاني براي جلب اعتبار معامله‌گران الكترونيكي رونمايي شده است.

به گزارش خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وزير بازرگاني در مراسم افتتاح دفتر ثبت گواهي‌هاي ديجيتال در وزارت ارتباطات با اشاره به اينكه انجام معاملات تجاري نيازمند نوعي اعتماد در طرفين معاملات است اظهار كرد: اگر اين‌گونه معاملات دچار كوچك‌ترين ترديد و تهديدي شوند، طرفين معامله درصدد انكار برمي‌آيند.

مهدي غضنفري گفت: يك مدرك و سند الكترونيكي براي اين كه در محكمه قضايي اعتبار داشته باشد، نيازمند يك امضا است؛ فقط افراد در اين وادي نمي‌توانند از امضاي خود اسكن گرفته و اين فرآيند را طي كنند زيرا اين كار بسيار ساده است و هر كسي مي‌تواند با اسكن از امضاي ديگري زمينه را براي سوءاستفاده‌ خويش فراهم كنند.

وي افزود: به دليل اين كه وزارت بازرگاني در مركز CA خود امكان ارايه كد و امضاي ديجيتال به 70 ميليون جمعيت را ندارد لذا دفتر RA كه يكي از شاخص‌هاي CA محسوب مي‌شود، افتتاح شده است تا به شهروندان و افراد متقاضي ارائه خدمات دهد و بايد دانست كه اگر مركز ريشه‌ي CA و خود آن را به‌عنوان درختي در نظر بگيريم، مردم در سربرگ‌هاي اين درخت مي‌توانند با اين مركز در ارتباط باشند.

او درباره مشخصات مراكز RA ابراز كرد: RA دفتري براي مراجعه مردم و درخواست امضاي الكترونيكي است و كسي كه از دفاتر RA امضاي ديجيتال دريافت مي‌كند مانند اين است كه امضاي خود را از CA گرفته است.

وي درباره‌ي RAهاي افتتاح شده در وزارت بازرگاني تصريح كرد: نخستين RA در دفاتر سند اسناد افتتاح شد كه اگر به آن‌ها مراجعه شود، مي‌توان امضاي ديجيتال دريافت كرد و دومين آن‌ها در بورس بود كه بسياري از معاملات B2B مي‌تواند به يك امضاي ديجيتال مجهز باشد.

غضنفري گفت: حال با افتتاح مركز RA با وزارت ارتباطات، ارائه امضاي ديجيتال از طريق اين مركز نيز امكان‌پذير شده است. هر چند در حال حاضر امضاي الكترونيكي بايد به ناچار برروي كارت يا توكن باشد اما اميدواريم در آينده اين فرآيند سهل‌تر شود تا افراد مجبور به حمل كارت يا توكن نباشند.

او با اشاره به اين كه حدود 4 هزار موسسه و فعال در حوزه ارتباطات با وزارتخانه ارتباطات در تعامل هستند، خاطرنشان كرد: با وجود اين تعداد متقاضي دريافت امضاي الكترونيك انبوهي از امضاهاي ديجيتال با تعامل اين وزارتخانه شكل خواهد گرفت.

وي افزود: به غير از امضاي ديجيتالي مباحث ديگري نيز براي توسعه تجارت الكترونيكي مطرح است؛ به‌عنوان مثال نمادي را در وزارت بازرگاني براي اعتبار دادن به سايت‌هاي تجارت الكترونيكي اختصاص داديم كه برمبناي آن افراد مي‌توانند از اعتبار چنين سايت‌هايي اطمينان حاصل كرده و خريد و فروش خود را با آرامش انجام دهند. اما بايد دانست كه اين نماد به معناي آن نيست كه ما ناظر برروي قيمت‌ها و نحوه تعاملات فروشندگان هستيم.

غضنفري درباره برنامه‌هاي سال آينده وزارت بازرگاني گفت: سال 90 به‌عنوان سال همگاني كردن تجارت الكترونيك در اين معاونت نام نهاده شده و اميدواريم كه بتوانيم فعاليت‌هاي موثري هم‌چون امضاي ديجيتالي، نماد اعتبار به سايت‌هاي تجارت الكترونيكي و هم‌چنين شكل‌گيري يك اتحاديه صنفي اقداماتي را انجام دهيم.

وزير بازرگاني در پايان گفت: اميدواريم كه با شكل‌گيري يك اتحاديه صنفي كار بازرسي كالا و خدمات را از دوش وزارت بازرگاني برداشته و به اتحاديه مورد نظر واگذار كنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha