• یکشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۱ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 91082113234

با حضور اساتید، پژوهشگران و اعضای انجمن ترویج علم ایران

مراسم روز جهانی علم و آغاز هفته ترویج علم در کشور برگزار شد

مراسم روز جهانی علم و آغاز هفته ترویج علم در کشور برگزار شد

مراسم افتتاحیه هفته علم در کشور همزمان با روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» و با حضور اساتید، پژوهشگران و اعضای انجمن ترویج علم ایران، عصر دیروز در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.

مراسم افتتاحیه هفته علم در کشور همزمان با روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» و با حضور اساتید، پژوهشگران و اعضای انجمن ترویج علم ایران، عصر دیروز در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر اکرم قدیمی – رییس انجمن ترویج علم ایران- در سخنرانی خود در این مراسم با اشاره به اینکه ترویج علم راه را برای توسعه هموار می‌کند، مهم‌ترین کارکرد آن را گسترش خردگرایی خواند.

وی درباره هدف از فرآیند ترویج علم توضیح داد: نخستین هدف، جلب توجه جامعه به دانش است. جلب توجه آنان به این نکته که حرکت در مسیر علم چه تأثیری در زندگی آنان خواهد داشت.

قدیمی ادامه داد: مروجان علم باید اندیشه‌های علمی را به شیوه‌ای به جامعه انعکاس دهند که عموم مردم بتوانند آنها را درک کنند و یا متخصصان سایر حوزه‌ها، اطلاعات کارکردی کاملی درباره دانش مورد نظر به دست بیاورند.

به گفته رییس انجمن ترویج علم ایران، روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» و روزها و هفته‌هایی با چنین نام‌هایی تنها بهانه‌ای برای انجمن‌ها و مؤسسات فعال در حوزه علم است که بتوانند در این قالب ها فعالیت‌های خود را گسترش دهند و علم را به درون و بطن جامعه ببرند و انجمن ترویج علم ایران نیز با همین بهانه همزمان با روز جهانی علم، برگزاری هفته علم را پیشنهاد کرد تا با کمک دیگر انجمن‌ها، سازمان‌ها و نهادها، بیش از پیش موضوع علم و تارویج آن را در جامعه مطرح کند.

قدیمی با تأکید بر این موضوع که مروجان علم باید از هر فرصتی برای ایجاد ارتباط بین علم و جامعه استفاده کنند، اظهار کرد: قاعدتاً این فرآیند ترویج است که می‌تواند بین دانش و جامعه پلی به وجود بیاورد که دانش را گسترده‌تر و عمیق‌تر کند.

رییس انجمن ترویج علم ایران ادامه داد: هم اکنون دهکده جهانی نیز این فرصت را ایجاد کرده که همه اندیشه‌ها در دسترس همگان باشند و هدف از برگزاری چنین مراسمی نیز تبادل آرا و هم‌اندیشی درباره تبدیل فرآیند دانش و تفکر علمی از یک باور پنهان به حرکتی پویا و زنده در جامعه است.

وی در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه اهمیت علم و ترویج آن در دین ما و کلام ائمه نیز مشهود است، افزود: صلح در کنار عدالتی که در دین از آن صحبت می‌کنیم و رفاه و توسعه از آرمان‌های بشر است که علم افزون بر این که خود معلول شرایطی ویژه است می‌تواند در یک شرایط خاص‌تر جامعه را در رسیدن به این اهداف و آرمان‌ها یاری دهد.

ترویج کتابخوانی، راهی برای گسترش علم، صلح و توسعه

به گزارش ایسنا در ادامه این مراسم، دکتر نوشین انصاری نیز با تاکید بر این که حمایت از خواندن و ترویج کتابخوانی به گسترش علم، صلح و توسعه کمک می‌کند، گفت: شورای کتاب کودک امیدوار است که با تشکیل شورای مرجع امور کودک که مصوب هیات وزیران نیز هست و همکاری نزدیک‌تر دولت با سازمان‌های مردم نهاد، گام مؤثرتری برای توسعه فرهنگ خواندن در میان کودکان و نوجوانان برداشته شود.

همایش ترویج علم

افتتاح موزه مجازی فرهنگ کودکی

دبیر شورای کتاب کودک درباره فعالیت‌های این شورا نیز توضیح داد: شورای کتاب کودک از ابتدای تأسیس در سال 1341 به دنبال ایجاد صلح از طریق ادبیات کودک است. اعضای این شورا از ابتدا نیز معتقد بوده‌اند که مهم‌ترین راه ایجاد تفکر صلح‌دوستی، آموزش آن به کودکان از طریق ادبیات است.

وی با اعلام خبر افتتاح موزه مجازی فرهنگ کودکی خاطرنشان کرد: این موزه از نخستین‌های جهان در این حوزه است که خواهد توانست مرزها را بشکند و همه‌ی دنیا را با بازیچه‌های کودکان این مرز و بوم آشنا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha