• سه‌شنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 93061106722
  • خبرنگار : 71474

تاخیر‌های چند ساعته ادامه دارند

خبری از هواپیماهای جایگزین نیست!

خبری از هواپیماهای جایگزین نیست!

تاخیر در پرواز ایرلاین‌های ایرانی آن قدر اتفاق افتاده که اگر هواپیمایی در زمان مقرر پرواز کند عجیب به نظر می‌رسد، اما لغو پرواز پس از تاخیر‌های چند ساعته محصول جدید شرکت‌های هواپیمایی است.

تاخیر در پرواز ایرلاین‌های ایرانی آن قدر اتفاق افتاده که اگر هواپیمایی در زمان مقرر پرواز کند عجیب به نظر می‌رسد، اما لغو پرواز پس از تاخیر‌های چند ساعته محصول جدید شرکت‌های هواپیمایی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در فاصله 20 روزی که از آخرین سقوط هواپیماهای ایرانی می‌گذرد، تاخیر در زمان پرواز هواپیماها نیز افزایش یافته است؛ تاخیرهایی که به نظر می‌رسد برای جلوگیری از فجایع جدید پیش می‌آیند. جدا از دلیل اصلی بالا‌رفتن زمان تاخیر‌ها که عملکرد نظارتی بر عملکرد هواپیماها پیش از سقوط ایران 140 را زیر سوال می‌برد، نکته‌ای که بیش از همه جلب توجه می‌کند، نحوه‌ی واکنش شرکت‌ها در قبال نقص فنی هواپیماهایشان است.

طبق قانون شرکت‌های هوپایمایی موظف‌اند نسبت به تمام تعهدات خود به مسافرانشان پایبند باشند. با خرید رسمی بلیت از سوی مسافر یک قرار‌داد دوطرفه بین شرکت و فرد خریدار بسته می‌شود و ایرلاین‌ مربوطه موظف است اصولی را در این چارچوپ رعایت کند.

اصلی‌ترین تعهد در این زمینه، مربوط به نحوه‌ی رساندن مسافر به مقصد می‌شود. شرکت باید تعهد کند مسافر را در شرایط مقرر به مقصد برساند.

این شرایط درباره‌ی اوضاع غیرمعمول نیز صدق می‌کند و اگرهواپیمای در نظر گرفته شده بنا به هر دلیلی توان پرواز نداشته باشد، ایرلاین موظف است همان شرایط را در اسرع وقت با هواپیمایی دیگر به وجود آورد. مدیریت این مساله به‌طور معمول با هواپیمای جانشین انجام می‌شود. ایرلاین‌ها باید برای پروازهای خود، هواپیمایی جایگزین داشته باشند و در صورتی که برطرف کردن نقص فنی هواپیما از زمان قانونی تاخیر بیشتر شود هواپیمای ذخیره مسافران را جابه‌جا کند.

ایرلاین‌های ایرانی اما به نظر می‌رسد، این موضوع را به شکلی نامحسوس کنار گذاشته‌اند. هرچند پایین‌بودن تعداد ناوگان هوایی ایران به دنبال محدودیت‌های بین‌المللی امری غیرقابل انکار است، اما مسافری که برای سفر خود برنامه‌ریزی کرده نیز حقوقی دارد.

در روزهای گذشته پرواز بعضی از شرکت‌ها پس از تاخیرهای متعدد و بعضا چند ساعته یا لغو شده‌اند و یا هیچ خبری از هواپیمای جانشین نشده است.

در بعضی موارد مسافران مجبور شده‌اند چند ساعت به انتظار بنشینند تا نقص فنی هواپیما برطرف شود و ایرلاین هیچ گزینه‌ی دیگری را در نظر نگرفته است.

با این وجود مشخص نیست طرح هواپیمای جایگزین به‌طور کامل فراموش شده یا با چراغ سبز مسوولان و به دلیل محدودیت ناوگان، شرکت‌ها از فراهم آوردن این شرایط معاف شده‌اند، هرچه هست هیچ کس پاسخگوی حقوق از دست رفته مسافران این هواپیماها نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۱۹:۲۴

جناب اقاي روحاني لطفا ايران 140 را دوباره فعال کنيد. کاسه تحريم شکست ولي زيرش ديگ گذاشتند.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۲ ۰۲:۴۳

اقا به پير به پيغمبر هواپيما ندارن شتر سواري دو لا دولا نميشه من در جريان کار هستم يکي از اير لاينها واسه زمستون از 15 فروند هواپيما فقط سه فروند داره قطعه ندارن زمينگيرن هواپيماها

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۲ ۰۸:۱۵

چرا قانوني براي متخلفين وضع نمي شود، چه معني دارد يک شرکت بدون هيچگونه پاسخگويي هر بلايي خواست سر مسافر در بياورد.